• Jessii­cah
    Äldre 13 Jan 19:25
    2231 visningar
    7 svar
    7
    2231

    Ung, jobb och vill bli gravid

    Hej ! försöker på en ny tråd och hoppas på lite mer svar från er. Jag slutade med mina p-piller igår alltså idag första dagen utan dom, och jag gick på cilest 28. Började även idag med Tillval Folsyra. ni som gått på cilest 28 hur länge tog det för er att bli gravida? Idag var jag på apoteket och köpte TillVal Folsyra då hon sa att det är bra för: gravida, ammande och kvinnor som planerar att bli gravida. Men vaddå, gör folsyra så att man lättare bli gravid? det tror inte jag på, gör ni? Sen har man hört så otroligt mycket saker ifrån alla håll och kanter så man vet inte vad man ska tro.. ååh, jag blir gaalen! sen så började jag även med C vitamin ( brustablett ) idag, ska man ta dom tillsammans med folsyre tabletterna eller ska man inte? alla säger som sagt olika.. så nu är min fråga: när blev ni gravida efter p-piller stoppet? och hjälpte Tillval Folsyra er att bli gravida? eller är det bara rent, skitsnack? jätte tacksam för svar!
  • Svar på tråden Ung, jobb och vill bli gravid
  • Äldre 13 Jan 19:53
    #1

    Folsyra är inte till för att stärka fertiliteten, den är till för att ge dig ett tillskott av folsyra. Det är något som man annars lätt får brist på under graviditet. Det tar en månad för kroppen att få upp mängden folsyra, därför vill man gärna att det börjas INNAN man blir gravid. Folsyra minskar dessutom risken för ryggbråck och annat obra på bebisen.


  • Fru Jönsso­n83
    Äldre 13 Jan 19:58
    #2

    Tycker du att du har svårt att få barn när du slutade med dina piller igår?

  • Jessii­cah
    Äldre 13 Jan 20:03
    #3

    råkade lägga in på fel tråd, borde folk kanske förstå.

  • Äldre 13 Jan 21:52
    #4

    Folsyra är bra att ta innan man blir gravid och fram till ca v.12 för att förebygga ryggmärgsbrock på fostret, det hjälper alltså inte till att bli gravid. Du kan säkert ta folsyran med c-vitaminbruset, bra sätt att komma ihåg båda.

    Det kan ta upp till ett år att bli gravid utan att det är något fel på en så börja inte oroa dig redan nu. Kan var bra att ev. ha koll på din ägglossning genom att först lära känna kroppens signaler, som slemmiga flytningar precis innan och hugg/stick vid äggstockarna. Efter ett par månader kan man börja med ägglossningstickor.
    Läs inte dig galen på all info på nätet innan ni börjat försöka ordentligt utan lite på kroppen!

    Lycka till ! 

  • Jessii­cah
    Äldre 13 Jan 21:58
    #5

    tack för alla svar, jag googlar för fullt! :) men vill också veta hur lång tid de tar för andra som gått på cilest 28 att bli gravida, är kul att få veta.

  • Babyys­tar
    Äldre 14 Jan 05:40
    #6

    Jag åt cilest 28 men är ännu inte gravid, vi har försökt i 2,5 år.

  • Anjeli­ka
    Äldre 14 Jan 05:55
    #7

    Jag började äta tabletter med folsyra först efter att jag blivit gravid, men min mamma förslog att jag skulle börja med dom innan jag visste att jag väntade barn.

    Jag äter dock ''Mitt val Kvinna'' för att det finns en hel del vitaminer och dylikt som jag inte får i mig då jag inte äter någon varierad kost i princip. Den består till största del av ravioli och det är inte mycket annat som slinker ner.

    Sen hur fort man blir gravid är väldigt olika, det är så mycket som spelar in så det är väldigt individuellt :)
     

Svar på tråden Ung, jobb och vill bli gravid