• Neko

Ni som har barn i grundsärskolan och träningsskolan?

Skulle ni kunna beskriva ert barns svårigheter lite kort och ev diagnoser kanske? Vi funderar just nu på vad som är bäst för vårt barn och har lite svårt att bestämma oss. Vi tänker att det ändå spelar en viss roll vilken slags svårigheter de andra barnen som hamnar i samma klass som honom kommer att ha, då han tar efter andra barn väldigt mycket. Vår uppfattning har hittills varit att de barn som går i träningsskolan ofta ha grava motoriska problem och en lägre utvecklingsnivå än de som går i särskolan men vi inser att det mycket väl kan vara fel, så det vore jättespännande att höra om hur det är för era barn.

Vår son har autism med ospecificerad utvecklingsförsening. Han har ett språk motsvarande ett barn på ca 2,5 år och har svårt med krav och sådant men är väldigt socialt kapabel.

• Svar på tråden Ni som har barn i grundsärskolan och träningsskolan?
  • Alvi

Vi valde förvisso mellan särskola och vanlig klass men jag svarar iallafall.

Lilja har en medelsvår utvecklingsstörning, på gränsen till lindrig. Hon är så gott som helt normal vad gäller fysik, men hon har väldigt lite talat språk, som hon kompenserar med tecken (TAKK) och kroppsspråk.
    Jag tror hon ligger på kanske 3,5 år i utvecklingsnivå.

Anledningen till att vi velade mellan särskola och vanlig var just det sociala. Hon dras antagligen med väldigt mycket i hur ett "normalt" socialt samspel ska vara, av att vara med de andra barnen, men vi fick till slut ingen plats i vanlig klass och hade kanske inte valt det heller pga avsaknaden av TAKK, men vi är nöjda nu, när hon är i särskolan.

Hon är med i vanliga klassen (ettan) på lektioner i stort sett varje dag, lär sig bokstäver och att räkna. Hon har gympa och drama med dem, men hon "jobbar" även lite i sitt eget klassrum med sina 2 klasskamrater, 2 killar som båda har autism.

Jag är väldigt väldigt nöjd med upplägget. Kan inte tänka mig att det hade kunnat bli så mycket bättre...!

Just gällande det sociala hos er kille tänker jag att det kan vara bra med grundsärskolan... Eller kommer han vara på fritids? För det är ju också en stor del av lärandet.

Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • Neko

Tack så mycket för ditt svar! =) Han kommer troligtvis att vara på fritids också men jag tror att träningsskoleeleverna har eget fritids i vår kommun.

Vi lutade åt särskolan först just pga det sociala men tänker nu att kanske träningsskolan är bättre i och med att i särskolan är det väl mindre individuellt vad man jobbar med och lite högre krav? Tänker eftersom de följer vanliga skolplanen. Och då tänker vi att kanske om han går i träningsskolan att han kan få mer hjälp med det som är de största svårigheterna: språket och just motivation till att göra uppgifter, att våga göra fel och så. Han använder inte tecken eller så utan gör sig förstådd med ca 120 ord hittills och typ charader/kroppsspråk. Vårt största fokus är på att öka ordförrådet.

Han verkar gå bra ihop med andra barn av alla de slag - han går på vanlig förskola nu, men min syn på hur just träningsskolan är är att det mest är barn som har fysiska funktionshinder och kanske är förlamade och inte rör sig särskilt mycket förutom då utvecklingsstörning eller är väldigt känsliga fysiskt och eftersom han är väldigt fysisk av sig så tänker vi att det kanske inte blir så roligt för honom då om han inte ha någon att busa med på rasterna. Men vi inser ju också att det kanske är helt fel bild av hur det är på träningsskolan så tänkte kolla runt lite =)

• Busbellan

Min son har autism och måttlig utv.störning. Han går i särskolan och läser efter träningsskolans kursplan. Går i samma grupp som Alvis tjej här ovan
    Han har inga direkta motoriska problem, har varit lite sen men det är inget som direkt märks nu.
    Han har inget tal alls, vi använder oss av lite tecken och lite bilder men mest använder han kroppsspråket.
    Det största problemet vi har är en hel massa beteendeproblematik. Samt att han utv.störning är ganska tydlig med tanke på hur mycket han förstår.
    Vi valde att han skulle läsa efter träningsskolans kursplan eftersom de mål som fanns för grundsär ändå kändes i princip omöjliga för honom att uppnå     

Mamma till Nora, August och Ella
  • Skumboll

Har han diagnosticerad utvecklingsstörning TS? Annars får han ju enligt lag inte gå i varken särskola eller träningsskola. Så vitt jag vet räcker det inte med en utvecklingsförsening. 

Grundsärskolan har samma ämnen som grundskolan, men undervisningen anpassas efter elevens enskilda behov. 
    Träningsskolan har mindre teoretiska ämnen och handlar mer om motorik, ADL, verklighetsuppfattning osv. 

Vad säger psykologen som utrett? Denne borde ju ha någon uppfattning av vad din son skulle klara?

♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • Neko

Det är svårt att göra ngn vettig utredning på honom då han inte förstår tal så bra och är kravkänslig och därför vägrar göra vissa uppgifter.. De tror att han har någon form av utvecklingsstörning/försening men vet inte på vilken nivå, han har fått diagnos UNS.

Det känns som att han efter alla tester kommer få gå särskola men frågan är om det blir grundsär eller träningsskola. Vi får ju säga vad vi anser men är osäkra och tänker på kamrater och sånt, därför vi ville höra lite om vilka slags barn som går var =)

• Colorado

Hej. Vår son är 10 år och har blivit utredd redan som 5 åring. Då fick han diagnosen utv.försening.
    Han har gått i vanlig skola men efter senaste psykolog utredningen för ca 1 ½ år sedan visade det sig att det inte "blivit bättre" utan att han snarare har en utvecklingsstörning. Han hänger inte med i undervsningen fast han går ett år efter. Han går i trean men skulle gått i fyran. Nu har vi i höstas bestämt att söka till särskola men att han kommer att gå integrerad i sin gamla klass. Men alla utredningar har tagit tid och först nästa vecka beslutas det om han blir inskriven. Jag vet inte direkt skillnaden mellan grundsär och träningsskola. Men jag tror att träningsskolan är mycket för dem barnen som kanske har funktionshinder som är "värre", typ att de kanske sitter i rullstol och inte är så fysiskt aktiva som din pojke kanske är. Jag skulle nog börja med grundsär och se hur det funkar först. Träningsskolan är väl för dem som inte klarar grundsär. Om jag förstått det rätt.

Svar på tråden Ni som har barn i grundsärskolan och träningsskolan?