• mammatill2st

Hjälp mig med köket! högglans vitt men vilket kakel?

hej ska få ett nytt kök snickrat o uppbyggt.men är helt off när det gäller att veta vad som passar. tänkte välja högglans vitt med svarta bänkskivor. men då undrar : vilken färg på kaklet jag kan ta? blir det fult om jag tar svart kakel till?? måste det vara vitt om det är högglans? vad ser bättre ut??

golvet är ek. väggarna är vita. kom med tips!!

• Svar på tråden Hjälp mig med köket! högglans vitt men vilket kakel?
  • läkarstudent

Om golvet är ek blir det snyggare och mer enhetligt om bänkskivorna också är ek tycker jag. Tar du svart kakel och svarta bänkskivor så kommer köket se väldigt modernt ut och då kommer det inte se bra ut med ekgolv. I mitt högblanka kök har jag vitt blankt kakel med rött glasmosaik bakom spishällen och ända upp till taket, svarta bänkskivor, och vitt högblankt golv. Jag har även en svart fondvägg som matchar med bänkskivorna.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • mammatill2st

tack för svaret. hmm, jag vill ju så gärna ha svarta bänkskivor eftersom jag är urless på ekskivorna som jag haft flera år. men om jag tar ett annat golv då? fast inte svart. går det då?? o vad anser du om svarta bänkskivor o svart kakel?? borde kaklet vara vitt då? o sedan handtag eller inte på skåpen??

oj vad många frågor det blev

• ldis

Vi har ekgolv, vita luckor (dock inte högglans) och härdat glas istället för kakel. Tycker att det är snyggt och mycket lättare att hålla rent än kakel. Ett tips alltså!

• mammatill2st

aha, ofärgat glas eller färgat? är det billigare än kakel?

• J 1981

Tapet med glas framför - snyggare och mer praktiskt än kakel.
    Vi har även mosaik med rostfri yta - matchar kyl och frys.

• mammatill2st

en till fråga: vi ska slå bort en vägg mella kök o matrum, det kommer att bli som en sooor dörröppning. en typ tröskel (eller vad det heter kommer att placeras mellan dörröppningen. måste vi då ha samma golv exakt mellan tröskeln??? det är parkett där

• ldis
    mammatill2st skrev 2013-01-13 22:49:36 följande:
    aha, ofärgat glas eller färgat? är det billigare än kakel?

Glaset är ofärgat, dvs vitt som väggen bakom. Har köpt nytt hus och inte renoverat själva, men jag tror att glaset ligger helt ok till i pris jämfört med kakel.
  • MamaPapa

Eftersom kakel är både kostsamt o jobbugt att sätta upp skulle jag valt något neutralare än svart. Bättre köpa något som inte är ute om 5 år.

• läkarstudent
    mammatill2st skrev 2013-01-13 22:44:06 följande:
    tack för svaret. hmm, jag vill ju så gärna ha svarta bänkskivor eftersom jag är urless på ekskivorna som jag haft flera år. men om jag tar ett annat golv då? fast inte svart. går det då?? o vad anser du om svarta bänkskivor o svart kakel?? borde kaklet vara vitt då? o sedan handtag eller inte på skåpen?? oj vad många frågor det blev

Ja, om du tar ett golv som inte är träfärgat så kommer det funka bättre tror jag. Tex vitt laminat. Svart bänkskiva och svart kakel tycker jag absolut man kan ha. Tänk bara på att köket kommer bli mycket mer modernt och "hårt" än vad det blir ned trägolv, träskivor och vitt kakel (testa att googla efter bilder så att du får en uppfattning om hur det kommer bli), och om ni sedan ska sälja huset så har det kanske hunnit bli omodernt. När det gäller handtag så har jag valt sådana som man fäster på baksidan och som sticker it lite under skåpen och knappt syns. Fördelen med det är att man kan byta till vilka handtag man vill efter några år när man känner att det är dags för en förändring. Annars är det väldigt snyggt med sådana där långa handtag som många har just nu, tycker jag, men risken är att man tröttnar och då har man ju borrat sönder luckorna.
    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • celba

Och du behöver absolut inte ha ekbänkskivor bara för att golvet är så. Stenbänkskiva håller mycket längre och tål värme, vätska och slitage mycket mer. En träbänkskiva ser trist ut om man inte hela tiden underhåller den. Kör på en svart bänkskiva i sten ej plast.

• mammatill2st

tack tack tack!! för alla tips!!!

Svar på tråden Hjälp mig med köket! högglans vitt men vilket kakel?