• Stella25

Hur ska jag hantera en slug och osäker kollega

Hej gott folk !! Jag skulle behöva råd gällande en sak som på sistone fått mig att bli irriterad. Jag jobbar ideellt i en grupp där jag tillsammans med en annan kvinnan har ansvaret över att arrangera ett event . I från början fick jag ett gott intryck av henne, hon verkade snäll och trevlig och i diskussionerna som fördes (tidigare var vi fler i gruppen) i diskussionerna var hon oftast tyst och kom inte med så många idéer. Jag känner att jag var en av de mer drivande i diskussionerna, när vi skulle presentera våra idéer för de andra i gruppen där vi arbetar tog hon ordet från mig och med sitt uppförande gav hon sken av att hon på något sätt var ledaren och den drivande i gruppen. Jag blev arg, men sade inget,men hon märkte det nog ändå.Jag blev mest irriterad på hennes slughet och att folk hela tiden gratulerade henne för dem goda idéerna. Efter det presentationsmötet har hon börjat betee sig jätte konstigt. Det känns som om hon tävlar med mig och samtidigt framstår hon som väldigt osäker och avundssjuk på samma gång. Hon är ca 10 år äldre än mig och har kommit långt i sin karriär. Det känns som om hon vill ta åt sig all ära och att hon verkar ha ett slags "vinstintresse" något hon drivs av i sitt ideella engagemang. Dvs hon verkar ha ställt upp på detta pga enbart andra skäl än ideella. Jag undrar om ni kan hjälpa mig, ge mig råd om hur jag ska förhålla mig till den här kvinnan! Jag upplever henne som slug, osäker och maktlysten samtidigt som hon är vältalig och framstår som väldigt sympatisk utåt. Om det fortsätter så här kommer jag nog att avsluta mitt engagemang i gruppen.

• Svar på tråden Hur ska jag hantera en slug och osäker kollega
  • stresss

Lämna gruppen och ägna dig åt annat. Denna kvinna kommer att stjäla enormt med kraft från dig. Det finns inga bra sätt att hantera narcisister, vilket hon verkar vara på din beskrivning.

Ibland är flykt bästa försvar!

• Stella25
    stresss skrev 2013-01-14 00:20:20 följande:
    Lämna gruppen och ägna dig åt annat. Denna kvinna kommer att stjäla enormt med kraft från dig. Det finns inga bra sätt att hantera narcisister, vilket hon verkar vara på din beskrivning. Ibland är flykt bästa försvar!

Tack för ditt svar! I vissa fall kan flykt vara en utväg men jag känner att jag skulle vilja lära mig och hantera personer med dessa drag, för det finns många av dem och jag är rädd för att jag i framtiden kanske kommer att stöta på någon person med liknande drag i arbetslivet och då kommer jag ju inte bara kunna avsluta mitt jobb och jag vill heller inte behöva förlora mitt engagemang eller motivation pga jobbiga personer somhenne.
  • stresss
    Stella25 skrev 2013-01-14 00:28:22 följande:
    Tack för ditt svar! I vissa fall kan flykt vara en utväg men jag känner att jag skulle vilja lära mig och hantera personer med dessa drag, för det finns många av dem och jag är rädd för att jag i framtiden kanske kommer att stöta på någon person med liknande drag i arbetslivet och då kommer jag ju inte bara kunna avsluta mitt jobb och jag vill heller inte behöva förlora mitt engagemang eller motivation pga jobbiga personer somhenne.

Nej då, man ska inte bara släppa allt man har för händerna bara för att man möter en jobbig person. Men om personen är narcisist måste man nog det, eller åtminstone skapa väldigt mycket distans. Problemet med narcisisten är att den måste vinna till varje pris. Du har då andra motivationer och begränsningar för hur mycket du är beredd att gå för att få din vilja fram, som din motpart saknar. Du kan inte vinna med schyssta medel. Narcisisten kommer att vinna över dig, och skyr inga medel...
  • ica
    stresss skrev 2013-01-14 23:39:18 följande:

Nej då, man ska inte bara släppa allt man har för händerna bara för att man möter en jobbig person. Men om personen är narcisist måste man nog det, eller åtminstone skapa väldigt mycket distans. Problemet med narcisisten är att den måste vinna till varje pris. Du har då andra motivationer och begränsningar för hur mycket du är beredd att gå för att få din vilja fram, som din motpart saknar. Du kan inte vinna med schyssta medel. Narcisisten kommer att vinna över dig, och skyr inga medel...
    Tror också att distans är det bästa i detta läget. Eller väldigt avgränsade arbetsuppgifter. Men det verkar ni inte ha TS. Så säg nåt i stil med att du känner dig överflödig nu när X är så framåt och har så bra idéer. Och att du är säker på att hon kommer att klara uppgiften galant.
    För jag kanske är cynisk när jag tror du kommer att få göra allt jobbet och hon tar äran för det som går bra. Skiter det sig så är det ditt fel.
Svar på tråden Hur ska jag hantera en slug och osäker kollega