• Mita1973

smakisar

Min 5½ månaders har  fått prova lite grött gilade inte de så slutade

sen fick han prova majs/ potatis pure det gillar han i små mängder.

Han är bra i magen av det han funkar normalt men har notrerat att han vill ha mer av puren  kan man öka sakt men säkert???     

• Svar på tråden smakisar
  • KLAJSHUH

Min personliga åsikt är Absolut. Lyssna på ditt barn, ta det sakta och reagerar magen så ta ett steg tillbaka. : )

• Airhostess

Ja såklart du kan öka, men tänk på att ge ett nytt livsmedel i taget så att du kan upptäcka ev. allergi. Alltså först potatis i 4 dagar sedan potatis med morot i 4 dagar till. Sedan potatis,morot,majs i 4 dagar till osv med en grönsak till.

Efter 1 månad kan du lägga i 50 gram järnrikt kött typ kokt biff tillsammans med potatis och grönsaksblandningen. Och även byta ut potatisen till ris eller pasta.

Ge smakisarna till lunch med tanke på att en ev. allergi mot något då hinner avta framåt kvällen när hen ska sova.

• skogsvitter
    Airhostess skrev 2013-01-14 16:12:18 följande:
    Ja såklart du kan öka, men tänk på att ge ett nytt livsmedel i taget så att du kan upptäcka ev. allergi. Alltså först potatis i 4 dagar sedan potatis med morot i 4 dagar till. Sedan potatis,morot,majs i 4 dagar till osv med en grönsak till.

Efter 1 månad kan du lägga i 50 gram järnrikt kött typ kokt biff tillsammans med potatis och grönsaksblandningen. Och även byta ut potatisen till ris eller pasta.

Ge smakisarna till lunch med tanke på att en ev. allergi mot något då hinner avta framåt kvällen när hen ska sova.
    Varifrån har du fått att man måste gå tillväga på ett så här strikt sätt? Var har du fått just 4 dagar ifrån?
    Enligt myndigheternas rekommendationer kan man börja med vad man vill och i vilken ordning man vill och man behöver absolut inte prova bara ett livsmedel i taget.
  • skogsvitter

TS det viktigaste när de är så här små är ju att de uppmuntras i sitt intresse, låt honom få prova alla möjliga olika smaker, gör det roligt och låt honom kladda och få prova att äta själv.

Så småningom kan du självklart öka mängden, men det finns ingen som helst anledning att öka mängden redan nu. Amning (eller ersättning) innehåller den viktigaste näringen för din bebis.

• Airhostess
    skogsvitter skrev 2013-01-14 16:38:05 följande:
    Varifrån har du fått att man måste gå tillväga på ett så här strikt sätt? Var har du fått just 4 dagar ifrån?
    Enligt myndigheternas rekommendationer kan man börja med vad man vill och i vilken ordning man vill och man behöver absolut inte prova bara ett livsmedel i taget.
    Från min barnläkare.
  • skogsvitter
    Airhostess skrev 2013-01-14 17:48:26 följande:
    Från min barnläkare.
    Låter som mycket förlegade råd, hade läkaren någon som helst förklaring till varför? Ditt barn kanske redan har allergier och har hög risk för att utveckla fler? Men i normala fall spelar det ingen roll hur man introducerar maten. Är man osäker så kan man givetvis läsa om det på livsmedelsverkets hemsida.
  • La Lola
    Airhostess skrev 2013-01-14 17:48:26 följande:
    Från min barnläkare.
    Oj, han har inte uppdaterat sig ang råden han inte!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Airhostess
    skogsvitter skrev 2013-01-14 17:58:28 följande:
    Låter som mycket förlegade råd, hade läkaren någon som helst förklaring till varför? Ditt barn kanske redan har allergier och har hög risk för att utveckla fler? Men i normala fall spelar det ingen roll hur man introducerar maten. Är man osäker så kan man givetvis läsa om det på livsmedelsverkets hemsida.
    Ja min son var mjölkprotein-allergiker. Men jag uppfattade det inte som strikt utan som vettigt.
  • La Lola
    Airhostess skrev 2013-01-14 18:10:42 följande:
    Ja min son var mjölkprotein-allergiker. Men jag uppfattade det inte som strikt utan som vettigt.
    Det kanske är annat om de är allergiska redan men numer är inte de allmänna rekommendationerna att ta en sak i taget i flera dar. 
  • Mita1973

Tack för alla fina svar

Min gosse älska potatis/majs pure han gillade int morot

Så just nu görs egen potatis/majs pure och lite gröt som han nu uppskattar.

Ännu har jag inte bytt ut några mål utan han får så mycket  ersättning han vill efter målet han äter.. 

• CrazyLady

När jag började med smakisar fick dottern smaka samma i 3 dagar, mest för att vänja magen...
    I början åt hon 1 isbitskub, sedan med veckorna ökades de till 2,3,4 osv

Vill din son ha mer, ge han mer =)

• Mita1973

Det där med allergier är ganska bra att tänka på faktiskt.. Så det är nog inte helt fel att testa ordentligt..

Rekomendationer ändras allt för ofta  tror nog mer på suntförnuft och lyssna på bebis och min bebis säger mer mat fast på bebisvis då Hjärta  

• La Lola
    Mita1973 skrev 2013-01-16 12:32:25 följande:
    Det där med allergier är ganska bra att tänka på faktiskt.. Så det är nog inte helt fel att testa ordentligt..

Rekomendationer ändras allt för ofta  tror nog mer på suntförnuft och lyssna på bebis och min bebis säger mer mat fast på bebisvis då Hjärta  
    Njae, de ändras med många års mellanrum.
  • skogsvitter

Är det för ofta med 10 år eller mer emellan? Forskningen går framåt, som tur är?
  • Airhostess

Svar på tråden smakisar