• SarahMB

    Hjälp....Ska börja med Pergotime...några erfarenheter??

    Hej vänner,

    Jag hoppas så att någon kan svara!

    Jag och min sambo vill så gärna få barn, vi har försökt en tid utan att lyckats, och nu har vi påbörjat en utredning och jag har PCO.
    Min sambo är det inga som helst fel på fick vi bekräftat, han hade 175 miljoner spermier och typ alla var pigga ;) (Kanon-Det är "bara fel" på mig)

    Jag ska gå igenom en kur nu med Provera för att få fram mensen, sen ska jag ta Pergotime!

    Jag är jätteglad att min gyn var så snäll och inte väntade länge med det innan vi fick börja, jag har hört att inte inte ofta är så, men jag är nervös för jag har inte hört så mycket om det tidigare.

    Nu kommer jag att äta både Pergotime och Metaformin framöver! (Hoppas så att bebisverkstaden tar hjälp från det!)

    Finns det någon med erfarenhet som ni kan dela med er av??

    Kramar från en nervös Sarah

  • Svar på tråden Hjälp....Ska börja med Pergotime...några erfarenheter??
  • AmammaA

    Hej, jag åt pergotime för 4 år sen. Jag åt fyra kurer, första enkel gav ingen verkan och dom andra dubbla äl två av tre kurer. Fjärde kurer resulterade i vår dotter som blir tre på fredag

    Jag mådde lite dåligt till och från av tabletterna. Kände mej nervös utan anledning, humöret svängde upp och ner...

    Vad vill du veta mer?

  • SarahMB

    Tack snälla för svaret! :)Det var precis sånt jag ville veta, hur det känns vad som händer och så....Grattis till din lilla tjej :) och grattis till henne på födelsedagen så klart ;)


    Jag tycker att det är lite knepigt det där med att man kan bli nervös :) Läste att det var en vanlig biverkning!


    Jag har ju fått veta om att jag har pco, var det samma för dig?

    Lite är man väl ute efter att lugn nerverna gissar jag....allting man vill är ju att få en liten pärla att ta hand om, men ändå är det mycket som ska krångla. Jag gick ju ner 60 kilo i vikt och trodde det skulle kunna ge mig en jätteskjuts när vi ville få barn, men det sa läkaren att kroppen verkar "glömt bort" det, och den stör sig på de 7-8 kilon jag har kvar. Typiskt ;)

    Tack för ditt svar, det är roligt att höra att Pergon fungerar!

  • AmammaA

    Va duktig du är som gått ner så mkt hur gjorde du det? Skulle oxå behöva gå ner 50-60 kg :-/
    Lätt å säga men försök att bli för fokuserad på vilken dag i cykeln du är på... Vet du hur många kurer du kommer få äta?

  • SarahMB
    AmammaA skrev 2013-01-21 15:16:10 följande:
    Va duktig du är som gått ner så mkt hur gjorde du det? Skulle oxå behöva gå ner 50-60 kg :-/
    Lätt å säga men försök att bli för fokuserad på vilken dag i cykeln du är på... Vet du hur många kurer du kommer få äta?
    Tack :) Jag gjorde en operation när jag var 18 år. Det bästa jag har gjort! Jag fyller 26 nu om några månader. Det var värt allt kan jag säga. Då var det heller inte så vanligt med dessa i den åldern så det var lite nervöst, men idag kan de ju göra det där sovandes ;)

    Vill du och känner att det är någonting för dig, så ställ dig i kö. De ska ju inte ta så lång tid nu heller har jag hört!

    Okej! Tack för tipset! Jag skriver ner :) Idag är jag på cd 4!
    Vill att det ska gå så bra det bara kan gå!

    Nej det vet jag inte, mne jag tror att vi kommer testa denna, sen dubbla tabletter nästa gång sen trippla. Fungerar inte det så blir det sprutor.... Fungerar det inte denna gång, så ska jag göra en sån där "operation" som inte är en operation där man kollar om äggledarna är för trånga.... :/

    Hoppas du givetvis att det kommer ta sig på första men man ska ju vara liiiite realistisk också ;)

    Hur många barn har ni? Er lilla tjej vet jag, någon till? :)
  • AmammaA

    Jo det vore ju toppen med operation, men måste bara ta steget...

    Jag är lite äldre än dej, 32 om ca 1 1/2 månad:)
    Vi har en liten kille på 7 månader oxå, han gjorde vi "själva" ;) ibland kommer kroppen igång efter en graviditet så det är jag väldigt tacksam över. Så nu är det bra med barn ;) en av varje räcker;)

    Följer gärna er resa om jag får, alltid spännande och intressant att höra andras erfarenheter. Vet ju själv vilken enorm längtan man har och hur det bara ploppar upp magar å bebisar :/
    Det tar på krafterna både fysiskt och psykist, det är som en bergodalbana. Men stötta varandra och kämpa på :)

  • SarahMB

    Så mycket äldre är du inte då :)

    Du får Väldigt gärna följa oss! Det är alltid så roligt att få nya vänner man kan byta erfarenheter ifrån! Precis som du säger så är ju detta en enda stor bergochdal-bana...

    Man vill ju inget hellre än att få det där plusset och när det aldrig händer, blir det så himla jobbigt. Speciellt när man ser dem som inte planerat att få barn, och egentligen inte vet ifall de är redo, då undrar man lite hur världen är skapt., om det bara är på slump, ja du vet ju precis vad jag pratar om!

    Jag vill också ha två! :) Min sambo med :) Nästan att jag lutar åt tre, men han tycker det räcker med två, lite kan jag väl tycka att det är rimligt.

    Men tanken kom igår....om denna Pergotime kur, som jag nu går på fungerar, (Hoppas!) och det skulle visa sig att det finns två mogna ägg...risken för tvillingar finns, eller chansen är ett mycket bättre ord! Ska man försöka på det?
    Min gyn säger att "då får ni inte älska för tvillingar vill vi inte ha"....men jag vet faktiskt inte om jag inte vill det. Klart att en bebis vort det ultimata, men tänk om man är en av dem som bara får chansen en gång, att kroppen helt enkelt inte fixar att bli gravid, utan det behövs ännu mer hjälp som även den är tveksam om det fungerar.
    Jag skulle inte kunna leva med att jag tackade nej till chansen att få mina bebisar om än båda på en gång.... förstår du?
    Hur hade du kännt?

  • AmammaA

    Haha skrattar lite när jag läser och tycker nästan det blir läskigt ;) jag är oxå lite för en tredje men min man tycker två är lagom och som du skriver så har dom nog rätt :)

    Om det är två mogna ägg hade jag kört ändå, svårare sits om det är fler... Lite som du skriver hellre tvillingar än inget barn. Jag har för mej att om det var fler än två så fick man inte ha samlag men vet inte säkert... :/
    Man kan ju även tänka att det är dubbel chans att bli gravid :)
    Ska du på vul för att kolla äggblåsorna?

    Var bor ni?

  • Nelly81

    Hej. Jag har precis börjat med pergotime, tog första kuren nu i jan-13 och var häromdagen på UL för att kolla så att inte för många ägg bildats, det var endast ett dominant ägg så nu är det fritt fram o försöka göra barn :) Min läkare tror att jag ska har ÄL nu i helgen. Var också lite orolig för biverkningar av pergotime men det gått bra, lite magsmärtor som snabbt gått över, humörsvägningar som vid mens och lite sömnsvårigheter. Har försökt skaffa barn i 2 års tid. När börjar du med pergiotime? Vore kul att följa varandras kamp för att bli gravida. 

  • SarahMB

    Precis! :) så tänker ju jag med! Dubbel chans :) vi får väl se! Hoppas bara så på att kroppen svarar på pergon....skulle nog inte våga sätta pengar på det eftersom min syster behövde sprutor men man kan ju vara positiv och hoppas! :)

    Jag ska på vul på fredag och kolla! Spännande :) min sambo har fått för sig att det är en bra dag för då har Max namnsdag och han vill att om vi får en pojke ska han heta Max ;) jaaaa som sagt hoppas kan man ju ;)

    Vi bor i Vadstena i Östergötland. Jag kommer från Stockholm men flyttade ner hit i april förra året :) vart finns ni?

    Hej Nelly! Ja men verkligen! Vore jättekul att följas åt :) vad roligt att höra att pergon fungerar! Hoppas det blir barn av detta nu för er! Testar du med stickor?

    Jag började första gången med Pergotime nu, tog sista tabletten idag...så jag är spänd. Har ni försökt med det innan? Det är ju en fruktansvärd väntan. När man så gärna vill ha barn och det inte kommer. Jag håller tummarna för oss båda ;)

  • Gizmooo

    Hej! Jag hoppar in i den här tråden :)
    Jag är 35år och vi har försökt i 5 år. Har nyss bytt läkare. Och påbörjat utredning på ny kula.

    Min förra läkare sa att jag hade jätte bra ägglossning och gav mig pergotime. Men jag fick bara en halt tablett om dagen och i 2 omgångar. Utan reslutat.

    Min nya läkare gav mig nu en tablett om dagen första månaden och de andra två ska jag ta 2 tabletter om dagen.

    Så nu hoppas jag verkligen att det ska gå vägen.

    De hittar inge fel på nån av oss.

    Jag har bmi 35 så jag kämpar med vikten samtidigt. Har gått ner 14 kilo hittills.

     

Svar på tråden Hjälp....Ska börja med Pergotime...några erfarenheter??