• Anonym

Gifta sig enkelt och borgligt, och ändå få ha brudklänning?

Hej.

Jag och min fästman har pratat om att gifta oss 2014. Men han vill inte ha ett bröllop utan typ bara gå och skriva papprena. Jag vill väl igentligen inte heller ha nåt direkt bröllop, för mig är det viktigast att vi är gifta.

Men jag har en töntig dröm om att få se ut som en prinsessa för en dag

Kan man ha brudklänning om man bara tänkt gå och skriva sig som gift och sen på sin höjd kanske gå ut och äta?

Är det nån här inne som gift sig väldigt enkelt men ändå uppklätt?

Och hur går det till rent praktiskt när man ska gifta sig? Går man bara till rådhuset och skriver under ett papper?

• Svar på tråden Gifta sig enkelt och borgligt, och ändå få ha brudklänning?
  • Anonym

Jag gifte mig i Stockholm stadshus och jag hade inte brudklänning. Men före oss var ett par där tjejen hade brudklänning, slöja, krona och hela köret och hennes man var också uppklädd till tänderna. Så det där väljer man helt själv anser jag.

Brudklänningen är väl inget som har med kyrkan att göra? Bara att de som väljer borglig vigsel vanligtvis inte bryr sig så mycket om sånt?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-14 10:39:57 följande:
    Jag gifte mig i Stockholm stadshus och jag hade inte brudklänning. Men före oss var ett par där tjejen hade brudklänning, slöja, krona och hela köret och hennes man var också uppklädd till tänderna. Så det där väljer man helt själv anser jag.

Brudklänningen är väl inget som har med kyrkan att göra? Bara att de som väljer borglig vigsel vanligtvis inte bryr sig så mycket om sånt?
    Hur det går till rent praktiskt?

Man får välja om man vill ha den långa eller korta versionen. Sedan går man in i ett fint rum med en vigselförrättare som pratar lite, frågar om ni vill ta varandra till man/fru och ni får svara ja, sen skriver ni på ett papper och det är klart

Ni får ha gäster med (hur många beror på var ni är) och ni kan ha med vittnen eller välja själva från rådhuset.
  • Frontline

Vi gifte oss i rådhuset och det är typ samma ceremoni som i kyrkan fast lite nedkortat och givetvis kan du ju ha vilka kläder du vill, vi valde att bara ha lite vanliga finkläder för att sen gå ut och äta en bit mat med vittnena som var med..

Först måste ni ansöka om hindersprövning sen är det bara att boka tid...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-14 10:39:57 följande:

Oj så uppkläd kanske jag inte vill ha hehe men ändå ha en fin brudklänning. Men det känns ju som man måste ha värsta festen efter man gift sig väldigt uppklädd.

Hur gick det till när ni gifte er? Gick ni bara dit och skrev under ett papper och sen var det klart?
  • Anonym (2010)

Vi gifte oss i stadshuset 2010. Hela släkten och npgra vänner var med ca 25 gäster.

Vi valde det längre löftet men inget annat. Man fick även välja egna dikter eller ha ngn som sjöng.

Jag hade vit klänning och min man kostym. Alla gäster var finklädda. Så valet är ditt. Vi pratade med vår vigselförrättare och fick bra info om tillvägagångssätt ich valmöjligheter.

Min släkt var otroligt negativt inställda till borgerlig vigsel då de såg framför sig ett sterilt kontor. Men var glatt överraskade och tyckte det var fint. På kvällen hade vi middag hemma.

Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-14 10:42:49 följande:
    Oj så uppkläd kanske jag inte vill ha hehe men ändå ha en fin brudklänning. Men det känns ju som man måste ha värsta festen efter man gift sig väldigt uppklädd.

Hur gick det till när ni gifte er? Gick ni bara dit och skrev under ett papper och sen var det klart?
    Se svar i #2

Vi valde att ha vittnen från stadshuset och sedan hade vi en romantisk picknick vid havet (vi gifte oss kl 17 och åkte direkt dit och såg solnedgången). Det var väldigt romantiskt och jag hade absolut inte velat ha en stor fest efteråt
  • Anonym

Jag försöker hitta ett sätt som skulle funka för både mig och min blivande. Han vill som sagt inte ha ett bröllop, och jag vill ha brudklänning.

Jag funderade på om man kan gå till rådhuset och gifta sig och sen gå till en restaurange och möta upp nära och kära för att bara äta en middag och typ överaska dom med att vi gift oss.

Hur låter det? Nån som har bättre idé?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-14 10:49:24 följande:
    Se svar i #2

Vi valde att ha vittnen från stadshuset och sedan hade vi en romantisk picknick vid havet (vi gifte oss kl 17 och åkte direkt dit och såg solnedgången). Det var väldigt romantiskt och jag hade absolut inte velat ha en stor fest efteråt
    Åh det lät ju hur mysigt som helst!
  • Anonym

Finns det nån mer som kan berätta hur ni gjorde när ni gifte er borgligt.

Var ni väldigt uppklädda och vad gjorde ni efteråt? Hur gjorde ni med släkt och vänner?

• Fatheya

När jag och min man gifte oss för några år sen så var vi finklädda och bjöd in släkt och vänner. Efter det for vi till en hyrd lokal och hade enkel fest med tårta, läsk och kaffe.

Min bror gifte sig nu i december och de var mer uppklädda, men de bjöd bara in närmaste släkten till ceremonin. Efteråt åkte vi hem till dem där de bjöd på bröllopstårtor och alkoholfri dryck, där slöt vänner och en del andra släktingar upp.

Kommer jag någonsin gifta mig igen så blir det i brudklänning men med vittnen från stadshuset. Kommer inte bjuda in varken släkt eller vänner. Okej, mitt barn och även hans (om han nu hade barn) skulle vara med. 

• Anonym

Tror ni folk skulle tycka att man är knäpp om man går och gifter sig i stadshuset med brudklänning?

• hallontryffel
    Anonym skrev 2013-01-15 07:50:31 följande:
    Tror ni folk skulle tycka att man är knäpp om man går och gifter sig i stadshuset med brudklänning?

Tja, det finns säkert folk som skulle ha åsikter, men varför ska de få styra hur er vigsel ska se ut? Du/ni har väl all rätt att göra er vigsel så vacker/romantisk/stämningsfull/högtidlig som ni vill ha den!
  • shakennotstörd

De finns dom som tycker att du är knäpp om du är vit brud vid ett kyrkligt bröllop om du inte är oskuld också.Det är omöjligt att göra alla nöjda alltid! Gör som ni vill själva.

• Daiwa 33

Hej! Tänkte bara säga att jag ska gifta mig i sommar i stadshuset med brudklänning inga vittne inga släkt ...bara vi fina,sen tänkte vi hyra ett rum på nån mysig hotell i stockholm o gå ut o käka ....hemligt ingen vet nånting! Bägge två har vi varit gifta förut ;( min blivande hade stor bröllop med 100 gäster jag gifte mig i blå bal klänning i rådhuset ,darför vi bestämde vi oss bara vi men vit o fin ska jag vara .....;)ska beställa klänningen o slöjan o skor nu ;)äntligen har bestämt mig ;)

• Anonym (Baby)

Självklart ska du vara prinsessa för en dag om du vill det! Jag älskar min klänningsbakelse fortfarande. Spets, puffärmar, vid vid underkjol.

Svar på tråden Gifta sig enkelt och borgligt, och ändå få ha brudklänning?