• Anonym (orolig)

Varför spyr jag? Snälla, hjälp mig.

Hej. Jag är 16 år och de senaste 3 åren har jag haft besvär med att jag spyr allt för ofta. Ända sedan jag fick körtelfeber i början av 2010 har jag spytt minst 1 gång i månaden och jag undrar varför. Har gått till flera läkare men ingen kan hitta något fel på mig. Men jag förstår ju att detta inte är normalt. 

I början efter jag haft körtelfeber så kunde jag äta hur mycket som helst. Jag hade inget stopp, och då var jag väldigt smal (173cm, 55kg). En läkare avrådde mig från att äta så pass mycket så jag började äta normal kost.

När spyr jag?
    Jag spyr antingen då jag varit utan mat för länge (nu pratar jag inte om dagar utan kan vara ca 2 timmar och jag känner en slags hunger) eller om jag tex var hungrig under en längre tid dagen innan. Somnar jag hungrig är chansen 99% att jag spyr (Finns undantag). Ibland behöver jag inte ens ha känt hunger dagen innan utan bara inte ätit på många timmar. 

Symptom:
    Konstant "hunger" - Får en konstig känsla i magen, när den kommer vet jag att om jag ej äter nu, då spyr jag. Fast när den känslan kommer är det oftast redan försent. Därför måste jag äta väldigt ofta så jag inte hinner bli "hungrig". 
    Illamående - När denna hunger kommer kan jag inte stå/sitta upp. Fosterställning som gäller. 
    Beläggningar på tungan
    Sura uppstötningar
    Kallsvettas ofta -
    Detta har kommit på senaste tiden 

Nu undrar jag om det finns någon fler där ute som har samma symptom eller som vet vad detta kan bero på? Jag behöver din hjälp.

Mvh,

• Svar på tråden Varför spyr jag? Snälla, hjälp mig.
  • Anonym

Oj, det låter som mig när jag var 14-18 år. Jag kräktes varje dag. Efter frukosten, vid stress, vid hunger. Ofta spydde jag bara galla (om jag var hungrig om magen var tom). Jag var mager som en skrika, men hade ingen ätstörning utan bara väldigt känslig mage och känslig magmun.

När jag närmade mig 20-årsåldern så gick det över. Jag kräks idag endast vid matförgiftning och om jag har elak hosta som retar magmunnen.

Eftersom jag aldrig fick hjälp så vet jag inte vad det berodde på, bara att jag alltid varig ängslig och kräkts vid stres (redan vid 2-3 år enligt min mamma). Nu som vuxen vet jag att jag är känslig mot gluten och äter i princip aldrig gluten av den anledningen.

Jag tycker du ska gå till vårdcentralen och få hjälp för det är inte normalt att må som du gör.

• Anonym (orolig)

Har varit på vårdcentralen ett flertal gånger under denna period och de har inget svar. Det visar inget fel på mig på blodprover osv. Har aldrig varit allergisk mot något heller och aldrig innan spytt förutom vid tex magsjuka. 

Som dig, så spyr jag oftast galla. Har lärt mig nu att jag måste försöka trycka i mig mat direkt jag får denna känsla. Ibland fungerar det men oftast kommer maten upp igen.

Det konstigaste med att jag spyr är att jag mår så fruktansvärt illa innan, allt snurrar och jag ligger och hyperventilerar. Men så fort jag spytt så mår jag bra igen, som att ingenting har hänt.  Kände du konstant hunger? att du alltid ville äta? Inte så att jag är sugen på fika och godis osv utan vill ha mat, vill äta en redig måltid.

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-01-14 12:23:26 följande:
    Har varit på vårdcentralen ett flertal gånger under denna period och de har inget svar. Det visar inget fel på mig på blodprover osv. Har aldrig varit allergisk mot något heller och aldrig innan spytt förutom vid tex magsjuka. 

Som dig, så spyr jag oftast galla. Har lärt mig nu att jag måste försöka trycka i mig mat direkt jag får denna känsla. Ibland fungerar det men oftast kommer maten upp igen.

Det konstigaste med att jag spyr är att jag mår så fruktansvärt illa innan, allt snurrar och jag ligger och hyperventilerar. Men så fort jag spytt så mår jag bra igen, som att ingenting har hänt.  Kände du konstant hunger? att du alltid ville äta? Inte så att jag är sugen på fika och godis osv utan vill ha mat, vill äta en redig måltid.
    Nej, jag var inte hungrig hela tiden men när jag väl blev det så gick det snabbt. Jag hade väldigt snabb ämnesomsättning, och det kanske du också har? Jag brukade dricka lite ljummet vatten när den där värsta känslan kom och då trodde oftast magen att den fått mat och illamåendet försvann tills jag hann äta något.

Äter du några mediciner?
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2013-01-14 12:25:34 följande:
    Nej, jag var inte hungrig hela tiden men när jag väl blev det så gick det snabbt. Jag hade väldigt snabb ämnesomsättning, och det kanske du också har? Jag brukade dricka lite ljummet vatten när den där värsta känslan kom och då trodde oftast magen att den fått mat och illamåendet försvann tills jag hann äta något.

Äter du några mediciner?
    Okej, Jo, min ämnesomsättning är väldigt bra. Jag äter p-piller men dessa symtom kom långt innan jag började med dem och har aldrig bytt p-piller heller.
  • Liiii

Ingen läkare som har nämnt reflux?

Båda mina barn har det, på dottern har det växt bort men hon har vissa beteenden kvar.

Sonen har det fortfarande kvar men han kräks inte längre men har jobbigt med uppstötningar och vill äta hela tiden.

De symtom som du nämner hade/har mina barn.

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-01-14 12:33:11 följande:
    Okej, Jo, min ämnesomsättning är väldigt bra. Jag äter p-piller men dessa symtom kom långt innan jag började med dem och har aldrig bytt p-piller heller.
    Man kan göra ämnesomsättningstest för att se om den är överaktiv, har de kollat det?

Struma kan ge överaktiv ämnesomsättning och det kan ju vara så att du kräks för att du blir så hungrig helt enkelt, att kräkningen inte är ett symptom på sjukdomen utan på hungern.

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Hypertyreos/

Du ska i vilket fall som helst inte ge upp utan fortsätta kräva vård. Eller dina föräldrar ska kräva vård för dig för du är under 18.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2013-01-14 12:39:34 följande:
    Man kan göra ämnesomsättningstest för att se om den är överaktiv, har de kollat det?

Struma kan ge överaktiv ämnesomsättning och det kan ju vara så att du kräks för att du blir så hungrig helt enkelt, att kräkningen inte är ett symptom på sjukdomen utan på hungern.

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../

Du ska i vilket fall som helst inte ge upp utan fortsätta kräva vård. Eller dina föräldrar ska kräva vård för dig för du är under 18.
    Min mamma har struma så det är mycket möjligt ifall det är ärftligt? Vi har faktiskt aldrig tänkt den tanken förut så tack så mycket! :)
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-01-14 12:50:16 följande:
    Min mamma har struma så det är mycket möjligt ifall det är ärftligt? Vi har faktiskt aldrig tänkt den tanken förut så tack så mycket! :)
    Ja, struma kan vara ärftligt. Så ni borde nog göra ytterligare utredningar och inte ge upp tills de hittar vad som är fel.
  • lisalarsson

Hej! Hur har det gått har du fått något svar på vad det är? Jag har exakt exakt samma symptom som du. Har gjort blodprover, ultraljud på magen och kört ner en kamera i halsen men det är inga fel på mig minsann... Vet inte vad jag ska göra!!

• ullelind

Hej! Min son som är fyra år har exakt de symtomen som du beskriver. Vi har varit hos läkaren några gånger nu men de hittar inte något fel, men bekymren fortsätter så något är det ju. Jag ser att det är ett par år sedan detta skrevs, har du kommit vidare på något sätt och fått reda på vad det är?

Mvh orolig mamma

Svar på tråden Varför spyr jag? Snälla, hjälp mig.