• Anonym

Vanlig promenad eller crosstrainer?

Okej, just nu och en tid framöver kommer jag ha fullt upp pga diverse saker. Jag håller samtidigt på att jag ska gå ner i vikt så jag vill ändå hinna med motion mitt i all stress och har räknat ut att jag kan få in 30 minuter varje morgon med detta.
    Men då är frågan, mitt promenadstråk jag brukar gå är på 3,4 km och tar då ca 28 minuter. Men kör jag 30 minuter på crosstrainer blir det istället halvspring och enligt den lilla datorn på maskinen så har jag då kört 7 km på mina 30 minuter.

Så vilket är egentligen bäst då? För ändå läst många forum där dom säger att såna maskiner bara är skit... men jag blir ju mer svettig av den än av en promenad... så hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vanlig promenad eller crosstrainer?
  • Anonym (training)

Du kan väl växla lite mellan maskin och natur? Dessutom glöm inte att ha växel på maskinen, tror dom som upplever maskiner som "skit" inte använder växlarna på dom!

• Anonym

Du ska göra det som bränner mest kalorier.

Att du skulle springa 7 km på 30 minuter på din Crosstrainer tror jag dock inte på. Det skulle motsvara 4 min/km och det är elit-tempo i löpning nästan, inte småspring.

Varför inte variera dig. 3 dagar i veckan går du promenad (rask så du blir svettig) och resten av dagarna tränar du på din crosstrainer?

• Anonym
    Anonym (training) skrev 2013-01-14 12:57:39 följande:
    Du kan väl växla lite mellan maskin och natur? Dessutom glöm inte att ha växel på maskinen, tror dom som upplever maskiner som "skit" inte använder växlarna på dom!
    Växel? Menar du variera i motstånd?

Men ja, du har rätt... får försöka med varannan dag eller nåt sånt :)
  • Anonym (training)

Ja precis sätta på lite motstånd.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-14 12:58:21 följande:
    Du ska göra det som bränner mest kalorier.

Att du skulle springa 7 km på 30 minuter på din Crosstrainer tror jag dock inte på. Det skulle motsvara 4 min/km och det är elit-tempo i löpning nästan, inte småspring.

Varför inte variera dig. 3 dagar i veckan går du promenad (rask så du blir svettig) och resten av dagarna tränar du på din crosstrainer?
    Fast tror inte jag har kommit upp i det motstånd ännu som elit-löparna har ;) Är nybörjare fortfarande så nästintill noll motstånd så nog därför jag kommer upp så mycket och sen lär de bli lägre och lägre ju mer jag ökar motståndet :)

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-14 13:02:20 följande:
    Fast tror inte jag har kommit upp i det motstånd ännu som elit-löparna har ;) Är nybörjare fortfarande så nästintill noll motstånd så nog därför jag kommer upp så mycket och sen lär de bli lägre och lägre ju mer jag ökar motståndet :)

Men jag fattar inte ens hur du kan röra fötterna så snabbt att du kommer upp i 4 min/km. Det låter inte rätt i mina ögon. Jag är både löpare och använder crosstrainer och du rör dig ju inte direkt framåt, utan mer upp och ner.
  • Molly27

Om du blir svettigare med crosstrainern gör du av med mer energi på den än av promenaden. På crosstraimern gör armarna mer jobb än på promenaden.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-14 13:04:02 följande:
    Men jag fattar inte ens hur du kan röra fötterna så snabbt att du kommer upp i 4 min/km. Det låter inte rätt i mina ögon. Jag är både löpare och använder crosstrainer och du rör dig ju inte direkt framåt, utan mer upp och ner.
    Fast har en orbitrek, kanske är skillnad? Den gör ju ganska stora rörelser runt iaf enligt mig =/ Och går ju snabbt oxå när man inte har så mycket motstånd...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-14 13:06:05 följande:
    Fast har en orbitrek, kanske är skillnad? Den gör ju ganska stora rörelser runt iaf enligt mig =/ Och går ju snabbt oxå när man inte har så mycket motstånd...
    Jag skulle tro att de jämför med cykel, inte med löpning. Då låter det mer logiskt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-14 13:07:18 följande:
    Jag skulle tro att de jämför med cykel, inte med löpning. Då låter det mer logiskt.
    Aha, fel av mig då :) Nybörjare på allt som har med träning och göra ;)
  • Anonym (Elin)
    minafinastebarn skrev 2013-01-14 13:58:36 följande:
    Nyfiken... Vad är skillnaden på Crosstrainer och Orbitrek?

Orbitrek har en ännu mer särpräglad cirkelrörelse än vad crosstrainer har. Man tar större steg eller vad man ska säga.
  • Anonym (Elin)
    minafinastebarn skrev 2013-01-14 15:22:57 följande:
    Ok :) Då är ju den bättre..? Den bör "ta" liksom mera..
    Beror lite på vad man är ute efter. Med orbitrek (eller liknande maskin med samma rörelsemönster för benen) så tycker jag nästan att det blir att man tar för stora steg. Det känns liksom inte naturligt. Men det är väldigt olika från maskin till maskin, stor skillnad mellan märken och så. Själv använder jag bara den typen av maskin när löpbanden är upptagna  
Svar på tråden Vanlig promenad eller crosstrainer?