• Paige80

Någon som semestrat på ön Rügen (tyskland) med småbarn?

Hej!

Vi funderar på att ta en tur till tyska ön Rügen i sommar. Verkar vara fint med långa stränder och pittoreska badorter. Skulle vara toppen med tips på barnvänligt boende i så fall! Till sommaren kommer vi att ha en treåring och en bebis på runt fyra månader.

• Svar på tråden Någon som semestrat på ön Rügen (tyskland) med småbarn?
  • Anne69

Ja! Vi gjorde det förra året och det var toppen! Stränderna är fantastiska! Men vädret är som i Sverige......så ibland är det fint, ibland inte. Och man vet ju inte på förhand.......

Vi bodde i Binz, som är huvudorten på ön. Här finns gott om restauranger, cafeer och kulturliv. Ett litet tuff-tuff-tåg tar en runt till sevärdheter och dessutom finns "Bäderbahn" som tar sig runt mellan hotellen. Standarden är generellt mycket bra på allt, betydligt bättre än i Sverige, och med rådande euro-kurs så är det också riktigt billigt att vara där.   

Vi bodde på detta hotell, det var jättebra - kanske ett av de bästa vi någinsin bott på.
    http://www.binz-therme.de/
    Fördelen är att det har ett par pooler och det är ju bra om vädret inte riktigt gör havet badbart.  Det är en bit in till själva citykärnan men antingen åker man med Bäderbahn eller så går man utmed strandpromenaden. Ni har ju åtminstone en vagn med er så det kommer att gå fint. Vår 3-åring gick hela vägen hem på kvällarna.

Vägg i vägg med vårt hotell fanns IVA Ferienpark http://www.ifa-ruegen-hotel.com/
    Det var verkligen familjeanpassat och har också ett stort mer barninriktat poolområde. Men jag tror att de bara tar minst en veckas vistelse, men om ni stannar så länge så tror jag att det är toppen med småttingarna.    

På Rügen finns sen massor att göra, allt från att beundra den otroliga naturen till att besöka gamla slott med svensk anknytning. Åka båt, åka tåg, fika osv mellan baden.

Vi bokade via Sembo och jag tror att de fortfarande har skapliga priser när man kombinerar färja (Trelleborg - Sassnitz) med boende på Rügen.

Trevlig resa!   

• Paige80

Åh, stort tack för ditt utförliga svar! Nu blev jag riktigt sugen på att åka dit
    Hotellet verkar fint, bodde ni i lägenhet eller rum? Hade ni egen bil med?

• Anne69

Det var riktigt, riktigt bra! Frukosten var bland de bästa vi ätit och vi har ändå rest en hel del. Vi bodde i ett "familjerum" i huvudbyggnaden, det var bra för då kunde man gå i morgonrocken ner till badet. Bastuavdelningen (tyvärr hade vi bastuväder) var jättebra!

Vi hade bilen med, det gör det lätt att resa runt på Rügen. Sen var detta ett "stopp på vägen för oss" på väg söderut men oj vilken mersmak det gav. Vi kommer definitivt åka dit igen. 

• Paige80

Tack för tipsen! Man blir ju extra sugen att planera semesterresor inför sommaren i det här vintervädret

Svar på tråden Någon som semestrat på ön Rügen (tyskland) med småbarn?