• Anonym (Päron)

Vem har rätt till barnbidrag vid separation?

Min sambo vill separera och vi har flera barn upp till 6 år. Jag har aldrig sett barnbidraget eller flerbarnstillägget men nu när vi ska separera borde vi väl dela på detta. Vi kommer ha barnen varannan vecka. Vad tycker ni? Ska jag pappan tänka på nåt?

• Svar på tråden Vem har rätt till barnbidrag vid separation?
  • Anonym

Ja ska ni ha varannan vecka så ska ni givetvis dela på det.

• MattssonE

Det är inte alltid självklart att man ska dela. De har ju att göra med hur det ser ut hemma. Vem står för de flesta kostnaderna? Har barnen egna rum hos båda eller bara hos en? Kommer det vara uppdelat så att de har tillgång till allt de behöver hos båda föräldrar eller får de t ex packa med sig saker när de ska till den andra föräldern? Det beror ju på situationen. 

• Iam

Tyvärr ser lagstiftningen fortfarande sådan ut att du som pappa inte har rätt till barnbidraget utan mammans godkännande. Dvs om hon inte vill skriva över del av barnbidraget på dig så behöver hon inte. 
    Däremot kan du istället "kräva" att hon, med barnbidraget, exempelvis köper alla ytterkläder som ska vara på dagis och gå mellan båda hemmen, betala större del av aktiviteter eller försäkringar eller liknande. 

• vetvadjagvill
    Iam skrev 2013-01-14 15:18:37 följande:
    Tyvärr ser lagstiftningen fortfarande sådan ut att du som pappa inte har rätt till barnbidraget utan mammans godkännande. Dvs om hon inte vill skriva över del av barnbidraget på dig så behöver hon inte. 
    Däremot kan du istället "kräva" att hon, med barnbidraget, exempelvis köper alla ytterkläder som ska vara på dagis och gå mellan båda hemmen, betala större del av aktiviteter eller försäkringar eller liknande. 

Det går ju inte att "kräva " någåot sådant heller...

Ts det står även i lagen att ni ska försörja barnen efter förmåga..  vad tjänar ni ?
    om du tjänar mer  och ni delar på barnbidraget, kan du tänka dig att betala mer av gemensamma klädinköp ?

Jag tycker du som pappa ska tänka på att samarbeta är det viktigaste.. om mamman inte vill dela barnbidraget så står du för den sidan som kämpar för att ni ska samarbeta om barnen och deras utgifter i alla fall.

Visst.. du förlorar kanske någon tusenlapp i månaden.. men du vinner en evig fred mellan er föräldrar som barnen kan glädjas åt. 

Vad säger mamman om att dela på barnbidraget då?
  • WebCop

Först o främst. Barnbidraget har inte instiftats för att jämna ut eventuell löneskillnad mellan mamman och pappan efter skilsmässa.

Barnbidraget är till för att jämna ut den ekonomiska skillnaden mellan de som har barn och de som inte har barn i vårt samhälle. Barnbidraget är föräldrarnas (läs plural) att foga över och fördela som man finner lämpligt.

Vid separation och vv boende varannan vecka är det enligt min mening upp till resp. förälder att sörja för sina barn enligt egen förmåga och prioriteringar.

Därmed är det självklart i mina ögon att barnbidraget skall delas lika vid separation mellan föräldrarna, oavsett om vi fn lever med en föråldrad lagstiftning i detta avseende. Hur man kan tycka något annat och samtidigt ställa sig på barrikaderna för att värna om kvinnors jämlikhet i samhället är inget annat än hyckleri.

Självklart skall du/pappan tillskrivas hälften av barnbidraget!

Vill mamman i det här fallet ha mer pengar över när räkningarna är betalda så får hon väl skaffa sig ett annat mer välbetalt arbete.

Svar på tråden Vem har rätt till barnbidrag vid separation?