• Anonym (arg mamma)

riktigt arg efter förlossning

Hej!

Jag vet inte om jag har hamnat i någon slags förlossningsdep eller något.. Jag är så fruktansvärt arg hela tiden på just ingenting, det är riktigt jobbigt..

Fick min dotter för 2 månader sen och det blir bara värre och värre. Jag känner mig inte arg gentemot henne eller min sambo, jag är bara arg helt enkelt och väldigt stressad. 

Jag har ont i magen ofta för att det är så mycket jag måste hinna med; städa, tvätta, ta hand om bebis och handla. Det känns som att jag inte riktigt hinner varken njuta eller mysa ordentligt och det är jobbigt att känna dåligt samvete över att jag påverkar min dotter för att jag är arg. Hon måste väl känna av hur jag är? 

Är det någon som känner igen sig i detta eller kan svara på vad det kan vara? Kommer det att avta?

kramar 

• Svar på tråden riktigt arg efter förlossning
  • ymmmi

Städa och tvätta kan du göra på helger när din man är hemma och ni kan hjälpas åt

• Anonym (arg mamma)
    ymmmi skrev 2013-01-14 16:41:59 följande:
    Städa och tvätta kan du göra på helger när din man är hemma och ni kan hjälpas åt
    Nu är det ju så att det inte är städning och tvättning som var min huvudfråga utan det var om att jag är så himla arg   efter förlossningen.. Hjälps åt det gör vi! Men det måste städas och tvättas varje dag eftersom min dotter kräks väldigt mycket och vi bor väldigt litet så det blir stökigt snabbt.. 

Men tack för din åsikt på något helt oväsentligt... 
  • Anonym
    Anonym (arg mamma) skrev 2013-01-14 16:45:26 följande:
    Nu är det ju så att det inte är städning och tvättning som var min huvudfråga utan det var om att jag är så himla arg   efter förlossningen.. Hjälps åt det gör vi! Men det måste städas och tvättas varje dag eftersom min dotter kräks väldigt mycket och vi bor väldigt litet så det blir stökigt snabbt.. 

Du skriver ju att du får ont i magen av att behöva städa och tvätta? Då fick du rådet att strunta i just det. Tror du inte att du skulle må bättre om du släppte alla måsten och bara försöker leva här och nu och gosa med bebisen?
  • Anonym
    Anonym (arg mamma) skrev 2013-01-14 16:45:26 följande:

Jag tror inte att folk blir så sugna på att försöka hjälpa dig när du svarar så otrevligt.
  • snorkan

försök släppa städ, disk. tvätt handla osv.

prata med din man om att allt känns för mycket och du känner dig stressad.

så kanske han hjälper till lite mera med dom övriga sysslorna. eller att du handlar exempelvis då han kommer hem och du kan åka på affären själv, jag kommer ihåg hur uppskattat det var att komma ifrån lite och få andas. 

• Anonym

Tvätta diska städa och handla är saker du och din man kan göra tillsammans när han kommer hem ifrån jobbet alternativt till helgen.
    Att plocka lite varje dag förstår jag att man måste, men låt dammsugaren stå till helgen.
    Gör en sak imorgon tex handla. Veckohandla inte då utan det som behövs som mjölk och bröd ev blöjor osv. Låt dagen gå och ta det lugnt. Gosa med bebis när hen är vaken. Ta en kopp kaffe/te när hen sover.

Ilskan tror jag kan komma ifrån att du känner dig stressad av att du vill ha så mycket gjort. De enda som har perfekta hem när de är nyförlösta är de som har hemhjälp/nannys osv.
    Att läsa bloggar där nyblivna mammor springer på cafe, handlar kläder, bantar ..tränar, nysminkade ansikten och perfekt städat hem med gourmemiddagar till maken som kommer hem till 5 är ju inte upplyftande direkt. Speciellt inte när ens egna ork aldrig verkar räcka till.

Låt maken sköta markservicen ett tag och lär känna din bebis och kom i fas med varandra.

Tids nog kommer det att bli lättare och din ork till allt finns i större portioner.

• Anonym (förstår)

Om man skiter i tvätt- och städgrejen, som jag visserligen också förstår, så har jag också varit väldigt lättirriterad och arg efter min förlossning. Min dotter är tre månader nu, och nu börjar det gå över, men jag har varit superarg på det mesta. Inte min dotter, tack och lov, men väldigt mycket annat. Hundarna, min sambo, folk på stan, andra bilister osv osv. 

Jag har också känt mig stressad över allt som ska göras, och att jag samtidigt ska vara glad och lycklig och att allt liksom ska vara bra. Men det börjar som sagt bli bättre, och de senaste veckorna har jag på riktigt kunna känna mig glad och lugn. Hoppas det blir så för dig också. 

Lämna barnet med pappan ett tag och gå ut och gå, ut och spring eller träna för att släppa ut lite ilska. Det brukar hjälpa! 

• Mollan

Gå till doktorn och kolla så du inte har struma. Det är ganska vanligt att få problem med sköldkörteln efter en graviditet och om man får en överproduktion så blir man just arg och stressad. Om så är fallet finns hjälp att få!

• Anonym (arg mamma)

Jag ber om ursäkt för min första kommentar.. Men det är just det att jag är så himla lättretlig.. Angående städning så har jag väldigt höga krav på att det ska vara rent och jag blir väl stressad över att jag inte hinner städa lika mycket nu. Men jag vill ju att min dotter ska ha det rent i sitt hem..

Anonym (förstår) skrev 2013-01-14 17:17:23 följande:
    Om man skiter i tvätt- och städgrejen, som jag visserligen också förstår, så har jag också varit väldigt lättirriterad och arg efter min förlossning. Min dotter är tre månader nu, och nu börjar det gå över, men jag har varit superarg på det mesta. Inte min dotter, tack och lov, men väldigt mycket annat. Hundarna, min sambo, folk på stan, andra bilister osv osv. 

Jag har också känt mig stressad över allt som ska göras, och att jag samtidigt ska vara glad och lycklig och att allt liksom ska vara bra. Men det börjar som sagt bli bättre, och de senaste veckorna har jag på riktigt kunna känna mig glad och lugn. Hoppas det blir så för dig också. 

Lämna barnet med pappan ett tag och gå ut och gå, ut och spring eller träna för att släppa ut lite ilska. Det brukar hjälpa! 
    Jag hoppas det går över för mig också om ca en månad. Inte roligt att vara såhär hela tiden.
    Träna har jag börjat med lite smått igen och det har känts mycket bättre efter att jag har varit iväg och gjort det. Får lägga in lite fler träningstillfällen. 
    Mollan skrev 2013-01-14 17:30:15 följande:
    Gå till doktorn och kolla så du inte har struma. Det är ganska vanligt att få problem med sköldkörteln efter en graviditet och om man får en överproduktion så blir man just arg och stressad. Om så är fallet finns hjälp att få!
    Kanske värt att gå och kolla upp det! Ska ringa imorgon. 

Tack för era svar!

Svar på tråden riktigt arg efter förlossning