• Regnvatten

Föda i Skåne, vilken förlossning?

Hej! Jag bor i Malmö och ska föda mitt första barn i april. Min första tanke var ju att föda i Malmö men efter att ha hört och läst massa om personalbrist, intagningar som stängts under hela dagar och nyförlösta som fått ta taxi till andra förlossningar med sina bara några timmar gamla bebisar så blir jag ju såklart jättetveksam!

Vilka förlossningar är annars bra i Skåne som inte är allt för långt från Malmö? Vad är bra/mindre bra med dem förlossningarna?

• Svar på tråden Föda i Skåne, vilken förlossning?
  • BängtRagnhild

Fast så funkar det inte riktigt i Skåne. Du blir dirigerad dit det finns plats eftersom sjukhusen "sitter" samman. Ringer du till csk kommer de att säga att du först och främst ska ringa ditt sjukhus i malmö och få reda på var du ska...

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Älska livet som det är

Du bestämmer sj var du vill föda jag bor närmre Malmö än Ystad men födde i Ystad sist och ska göra det nu med denna gången och dom säger inget om det. Jag rekommenderar Ystad .

• Älska livet som det är

Så e det ju inte riktigt du väljer ju sj var du ska föda. Man ringer ju inte till ett ställe och frågar var du ska åka in för du ringer till det bb du vill föda på och då får man såklart komma dit där om där e plats. Så om du bor tio mil ifrån.

BängtRagnhild skrev 2013-01-14 18:37:31 följande:
    Fast så funkar det inte riktigt i Skåne. Du blir dirigerad dit det finns plats eftersom sjukhusen "sitter" samman. Ringer du till csk kommer de att säga att du först och främst ska ringa ditt sjukhus i malmö och få reda på var du ska...

• älskarlivet81

Nej man ringer direkt till förlossningen. Du får själv välja var du vill föda! Finns det inte plats kan du däremot bli hänvisad till annat sjukhus.

BängtRagnhild skrev 2013-01-14 18:37:31 följande:

• BängtRagnhild
    Älska livet som det är skrev 2013-01-14 20:36:17 följande:
    Så e det ju inte riktigt du väljer ju sj var du ska föda. Man ringer ju inte till ett ställe och frågar var du ska åka in för du ringer till det bb du vill föda på och då får man såklart komma dit där om där e plats. Så om du bor tio mil ifrån.
    Nej, som de sa när jag var där förra vecka så är det sen omorganisationen inte riktigt så. Du kan ha önskemål men du vänder dig till "din" förlossning, sen får man se var man får plats helt enkelt. Jag tillhör CSK och kan naturligtvis ringa till UMAS men de kommer att be mig ringa till CSK för att börja där.
  • BängtRagnhild
    älskarlivet81 skrev 2013-01-14 20:46:50 följande:
    Nej man ringer direkt till förlossningen. Du får själv välja var du vill föda! Finns det inte plats kan du däremot bli hänvisad till annat sjukhus.
    Ja, naturligtvis ringer du till förlossningen men du kommer att bli hänvisad till det sjukhus som är ditt, sen kan du ha önskemål.
  • älskarlivet81

Märkligt, det är inte vad jag hört. Det är klart att du inte kan få föda var du vill om det inte finns plats, men annars kan du..

BängtRagnhild skrev 2013-01-14 20:47:23 följande:
    Nej, som de sa när jag var där förra vecka så är det sen omorganisationen inte riktigt så. Du kan ha önskemål men du vänder dig till "din" förlossning, sen får man se var man får plats helt enkelt. Jag tillhör CSK och kan naturligtvis ringa till UMAS men de kommer att be mig ringa till CSK för att börja där.

Svar på tråden Föda i Skåne, vilken förlossning?