• ozzy

hur och när ska jag berätta på jobbet om graviditet?!

min sambo och jag har under flera år pratat om att vi ska försöka skaffa barn när jag väl tagit min examen och fått ett fast arbete. för ca 2 månader sedan blev jag fast anställd efter ett 6 månaders vikariat och vi bestämde oss för att ge det ett  försök. slutade med p-pillren efter nästan 8 år och blev gravid vid första ÄL (3 veckor efter fast anställning). vi var övertygande om att det skulle ta ett tag och tvivlade på om vi ens kunde bli gravida men snabbt gick det! 

nu är jag riktigt nervös inför att berätta på jobbet, gick mycket fortare än vad vi än vågat tänka oss vilket iof känns roligt. det är just nu väldigt stor personalomsättning i min arbetsgrupp. några som slutar, andra som går på föräldraledighet och en annan tjej som just berättat att hon är gravid. så min graviditet kommer ställa till det rejält för arbetsgivaren och gruppen. å ena sidan vill jag vänta in i det sista med att berätta, så långt från mitt anställningsdatum som möjligt men å andra sidan vill jag berätta i god tid så att arbetsgivaren har tid på sig att lösa personalfrågan och planera för semestrar. 

vet inte hur jag ska göra, har dåligt samvete över att vi fick så bråttom men det känns samtidigt så rätt att skaffa barn just nu. hade inte velat vänta ett år till! går in i v. 11 i morgon. 

• Svar på tråden hur och när ska jag berätta på jobbet om graviditet?!
  • voldis

Om du har provandtällning först i sex månader försök att hålla det hemligt till du har tillsvidare .

Svar på tråden hur och när ska jag berätta på jobbet om graviditet?!