• Anonym (läskberoende)

Någon som lyckats sluta dricka läsk ??

Är det någon som lyckats sluta fricka läsk fast de vart sjukt beroende? Jag dricker ca 1,5 liter cola varje dag. Nu har jag fått nog. Någon som har tips på hur fasen man ska lyckas så det inte bara håller några dagar?

Å Jag ber er. ha ni bara idiotiska svar, svara inte alls  

• Svar på tråden Någon som lyckats sluta dricka läsk ??
  • Nyfiken gul

en kollega till mig bytte ut läsken mot sodavatten. Det funkade för henne. Hon drack 3 liter cola om dagen men lyckades sluta tvärt. Hon bytte ut ovanan cola mot den nya vanan att dricka sodavatten.  Hon har egen sodastreamer hemma så när hon känner suget så gör hon en flaska vatten och dricker. Funkar för henne så det är värt att prova. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Eller testa med tugga tuggummi med stark smak, skölj munnen med listerin (eller vad den nu heter) då är det inte speciellt gott att dricka dricka.

Men jag håller också med förra inlägget: sodavatten, kanske att du behöver börja med en smak, men det finns lightvarianten där också   

• Anonym (läskberoende)

har tänkt på det men gillar inte sodavatten. känns som de vore lättare att sluta om man får kolsyran eller hur man stavar, till en början iaf. de är sjukt att man kan bli så beroende... varken bra för hälsa eller vikt.

• Anonym (läskberoende)

haha tyvärr kan man ju dricka cola vare sig man tuggat på vad som hellst =/ . fast kanske fungerar på en del :) .

• isht

Med rätt motivation så kommer man rätt långt! Bättre "knep" än så har jag tyvärr inte... :/

• TessaLove

För oss var det en "enkel" lösning. Vi slutade att köpa hem läsk. Köpte bara mineralvatten. Till slut så kändes det konstigt att dricka läsk till vardags.

• Anonym (läskberoende)

Jo du har helt rätt :) fast om man tappar de på vägen är de raka vägen dit igen ... :(

• Anonym (läskberoende)

önskar jag gillat sådant vatten :/

• Djurvän

Jag har lyckats bestämde mig bara för att sluta med Coca cola och började dricka mineralvatten istället. Trodde aldrig det skulle gå men det gick lättare än jag trodde.

Inte haft ett hål i tänderna heller sen dess och numer känner jag mig mest äcklig på tänderna utav Coca cola så jag undviker det. 

• Nyfiken gul

Dr Phil sa klokt en gång att bryta ovanor och vardagliga beroenden handlar om att verkligen förändra dagliga vanorna.  FÖr att bryta mönstret och beteendet. 

Jag som gammal rökare fick lägga om mina dagliga vanor för att inte bli frestad att ta en cigg .  Ändra rutiner så att det i praktiken var svårt att ta sin cigg.

Så jag antar att det är sammalika för ett kaffeberoende, snusberoende, colaberoende eller vad det nu än är - man måste bryta sina dagliga rutiner och tänka om och tänka rätt.

Låta någon annan i familjen handla ett tag framåt, sluta handla hem läsk över huvud taget.

och framförallt måste hela familjen vara med på noterna (partner, barn och andra som kommer o går i hushållet)

vill man verkligen sluta så kan ju inte partnern sitta med en skål chips och 2 liter cola en fredagkväll för då är det ju kört...  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Någon som lyckats sluta dricka läsk ??