• Anonym

braskamin eller pellets?

kan inget om dessa två , vi har flyttat in i hus där vi har en luftvärmepump och element men vi behöver något mer som ger värme. Huset är två våningar och 170kvm.
    Jag är sugen på en riktig brasa där skorstenen ska gå på utsidan men min man tror detta kommer gå på 100 000kr totalt är det så dyrt?

• Svar på tråden braskamin eller pellets?
  • LenaR

Det kommer absolut inte gå på 100 000 kr. Du kan få en prisvärd designad lösning med fint brasmys och värme för 30-35000 kr om du dessutom ska ha skorstenen på utsidan. Men se till att du lämnar in bygganmälan till kommunen snabbare än kvickt för de tar tid på sig. Går till www.kaminkungen.se/ och få råd och handla i deras webshop. De hjälper till med allt från bygganmälan, offert på skorsten till kamin enligt ritning och installerar på vissa orter.

• Anonym (pellets)

Sök på KPM drag då behövs inge skorsten, pellets kamin med KPM drag går på ca 45000 totalt, installerat och klart...

• Anonym (pellets)

Inget bygglov, bara bygganmälan till KPM

• Dracarys

Vi installerade nyligen en kamin med skorsten i vår villa. Det gick på 70 000 kronor inklusive arbete. Själva kaminen kostade ca 32 000. Resten var skorsten, kakling och arbete.

Det som kostar är:

1) Själva kaminen. Om du vill ha den som hjälpuppvärmning så vill du ha en REJÄL modell med extra stenmagasin. Det finns billiga kaminer, men en billig kamin ger bara värme medan man eldar i den i just det rummet där den står. En rejäl kamin med extra magasin ger värme över lång tid. Om vi eldar i vår kamin på morgonen så är den ljummen som ett element när vi kommer hem på eftermiddagen. Det är stor kvalitetsskillnad mellan kaminer. Om syftet bara är lite billigt mys så kan man välja en billig. Om syftet är kombinerad uppvärmning och mys så ska man välja en rejäl och de kostar lite mer.

2) Skorstenen. Beroende på hur ditt hus ser ut så kostar det olika mycket. Vi hade 1,5 vån med vind, så skorstenen gick genom övervåningen och genom vinden. Det är en del "pill" på utsidan med takstege, själva yttre skorstenen, ändringar av hängrännor osv.

3) Kakel till golvet. Du vill troligen ha sten/kakel som kaminen står på. Det kostar kvm-pris för kaklet som du väljer.

4) Sotning, bygglov mm.

5) Ved och vedförvaring. Bäst är att köpa ved direkt från bönder. Kolla runt lite i ditt område vad vedpriset ligger på. Vi köper från bönder för ca 450 kr / kubik och vi räknar med att ca 5 kubik räcker för oss. Då eldar vi rejält under vintermånaderna. Skulle vi köpa inne i stan så skulle vi få betala ca 900-1000 kr / kubik.

Jag tycker absolut att det var värt installationen. En kamin ger en otroligt mysig värme och bidrar verkligen med stämning till rummet. En pelletspanna är troligen lite mer ekonomisk, men den bidrar liksom inte med någonting. Den är bara en investering i sänkt elräkning. Pelletspannan är stor, ful och tar mycket plats. Kaminen är vacker, mysig och luktar gudomligt.

Jag kan starkt rekommendera kamin. Vi har som du luftvärmepump + elvärme, som vi nu stödjer upp med kaminen.

Svar på tråden braskamin eller pellets?