Göra egen välling till 6 månaders
Kan man göra egen närringsrik välling till en 6månaders??
Även hur kan jag anpassa den så den passar min 3åring med?
Kan man göra egen närringsrik välling till en 6månaders??
Även hur kan jag anpassa den så den passar min 3åring med?
Jag brukar göra två olika sorters välling till min son samt äggmjölk som variation. Här kommer några recept:
Välling
1 dl havremjölk (recept nedan)
1 dl dinkelmannagryn
0,5 dl rismjöl
0,5 dl quinoaflingor (mycket protein)
0,5 dl hirsflingor (mycket järn)
0,5 dl bovetemjöl
1-2 msk nyponskalsmjöl (mycket vitamin C)
Koka ihop vällingen under omrörning. Förvara i kylen i en steriliserad flaska.
Bovetevälling
2 dl vatten
1 rågad matsked bovetemjöl
Vispa ihop, koka upp under omrörning.
Häll i 2 dl havremjölk - klart!
Ev. smaksättning: puré på torkade aprikoser (järn). Kanel funkar till äldre barn.
Havremjölk
För 1 liter mjölk; mixa 3 dl havregryn med 15 dl vatten och 3 msk raps- eller kokosolja. (Vill man ha en tjockare mjölk minskar man på mängden vatten). Häll över i en silduk och förvara i kylen i en steriliserad flaska.
Olika recept på äggmjölk hittar du via Google!
Gyllenmust! Gjort på havre, snällt mot magen. Antingen följer du receptet på förpackningen eller så använder du dig av min variant. Min son åt denna välling morgon och kväll tills han var 1.5 år och inte ville ha välling mer. Min variant 2.5 msk gyllenmust och 1.25 dö vatten kokas upp. Vispa ner en liten klick smör. Häll upp på flaska, vi hade stora mam flaskor och tillsätt: - ca 1.5 dl kall ersättning (lagom till 6-månaders ) - mjölk eller havremjölk, fyll upp flaskan, passar till lite större barn. Vi gav havremjölk på kvällarna, ska visst inte vara så slembildande som mjölk. Man kan nog ge havremjölk eller mjölk till 6- månaders istället för ersättning, men ersättning innehåller ju mycket nyttigt... Kan även byta ut gyllenmust mot kravmärkt skrädmjöl om du vill ha ett ekologiskt alternativ (finns inte ekologisk gyllenmust/havremust längre vad jag vet), lite grövre konsistens, men annars samma sak.
Oj, det blev visst ingen styckeindelning, sorry. Och så ska det stå dl och inte dö vatten.
Ska testa =)
Jag vispar ut 2-3 tsk skrädmjöl i 2 dl havremjölk, kokar nån minut, klickar i lite smör och låter svalna till ättemperatur. Även jag äter denna välling, jättegott