Du måste logga in för att svara i en tråd.

• TjejenSomVarFöddSomPojke

Behöver hjälp!

Hej! Jag är omyndig och bor med min familj. Vi har inte så jätte mycket pengar. Men nu vet jag att jag har frätskadade tänder och det kommer ju minst kosta 10.000kr att reparera tänderna tror jag. Och det kommer inte min familj ha råd med, vi kommer få ta något lån och det kommer drabba familjen... Hur skulle ni som föräldrer reagera om erat barn hade frätskadade tänder`? Borde jag säga det till mina föräldrar? 

• Svar på tråden Behöver hjälp!
  • Coccolina

Tror all tandvård är gratis så länge som du är ung nog. Gå till tandläkaren är mitt råd du borde ju gå engång om året fortfarande i denna ålder så kan du får tips och råd!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....

Gjorde lite resarch. Det årliga besöket hos tandläkaren är gratis under 20. Om man t.ex. behöver reparera tänder för frätskada så kommer det att kosta...

• Grappa
    TjejenSomVarFöddSomPojke skrev 2013-01-14 21:50:54 följande:
    Gjorde lite resarch. Det årliga besöket hos tandläkaren är gratis under 20. Om man t.ex. behöver reparera tänder för frätskada så kommer det att kosta...
    Nej, det kostar inte. Kontakta tandvården istället för att gissa själv, det blir bara fel.
    Grappa skrev 2013-01-14 22:00:36 följande:
    Nej, det kostar inte. Kontakta tandvården istället för att gissa själv, det blir bara fel.
    Kommer det verkligen inte att kosta? Överlycklig isåfall! :D
  • Toxiclady

Och frätskador på tänder uppstår när man spyr mkt så ta tag i det beteendet innan du bemödar dig att laga tänderna

• Coccolina
    TjejenSomVarFöddSomPojke skrev 2013-01-14 22:04:54 följande:
    Kommer det verkligen inte att kosta? Överlycklig isåfall! :D

All tandvård är mig veterligen gratis upp till 20
    Toxiclady skrev 2013-01-14 22:06:55 följande:
    Och frätskador på tänder uppstår när man spyr mkt så ta tag i det beteendet innan du bemödar dig att laga tänderna
    Spyr inte, brukade dricka mycket coca-cola...
  • Coccolina
    TjejenSomVarFöddSomPojke skrev 2013-01-14 23:07:14 följande:
    Spyr inte, brukade dricka mycket coca-cola...

Skall till bra mycket Coca cola och inget tandborstande för att få frätskador.... själv druckit cola i mängder sen jag var barn.. idag 30+... inte frätskador.. däremot kan jag få hål i tänderna om jag inte borstar.....

Gå till en tandläkare helt enkelt.. hör vad som behövs göras.. som sagt är du under 20 borde du få kallelse engång om året... har du inte varit på länge så ring dem och fråga varför du inte kallats och be om att få en tid snarast!! 
    Coccolina skrev 2013-01-14 23:15:14 följande:

Skall till bra mycket Coca cola och inget tandborstande för att få frätskador.... själv druckit cola i mängder sen jag var barn.. idag 30+... inte frätskador.. däremot kan jag få hål i tänderna om jag inte borstar.....

Gå till en tandläkare helt enkelt.. hör vad som behövs göras.. som sagt är du under 20 borde du få kallelse engång om året... har du inte varit på länge så ring dem och fråga varför du inte kallats och be om att få en tid snarast!! 
    Man ska inte borsta tänderna 1 timma efter man druckit något surt, t.ex juice eller läsk. Och jag har kontaktat tandläkaren och det kommer inte kosta någoting, phew! :)
  • sötare
    Coccolina skrev 2013-01-14 23:15:14 följande:

fast det är faktiskt väldigt vanligt att få frätskador pga cola å läsk,, känner många som har drabbats av det pga intag av mycket läskedycker
    sötare skrev 2013-01-22 20:43:26 följande:
    fast det är faktiskt väldigt vanligt att få frätskador pga cola å läsk,, känner många som har drabbats av det pga intag av mycket läskedycker
    Det är speciellt vanligt bland dem unga! Om man är under 14 år så är inte emaljen så jätte stark, och därför bör man inte dricka speciellt mycket surt när man är under 14.
Svar på tråden Behöver hjälp!