• Anonym

Sele till barn

Skriver anonymt för jag misstänker att jag kommer bli lynchad, av någon anledning är det tabu med selar på barn.

Trots att det är tabu skulle jag vilja ha en sele på min 1,5-åring. Han älskar att gå själv men hatar vagnen. Speciellt nu när det är så mycket snö och modd får vagnen mer än gärna stå, jag tar mig knappt fram med den ändå. Problemet är att sonen, som har väldigt mycket vilja, inte gärna håller handen heller. Det måste han såklart göra ändå när vi är vid bilvägar, men han blir sur och går extremt långsamt och jag får bära ganska mycket. Går vi på ställen där det är säkert att gå fritt travar han på och är så lycklig över sin frihet och att kunna själv.

Jag skulle vilja ha någon form av sele som jag kan hålla i så att han inte märker att jag håller i honom men så att jag ändå kan stoppa honom snabbt om det behövs. Om jag skulle designa en som var perfekt för oss skulle det vara som en ryggsäck, med band över axlarna och runt kroppen och med ett handtag som en ögla vid nacken så att man kan hålla ett stadigt tag. Finns en sådan sele?

Jag har sett på andra barn någon gång en sele med ett koppel på. Det är inte riktigt vad jag är ute efter men om min modell inte finns kanske det får bli en sådan ändå. Vilka modeller är bra, och var hittar man dem? Har letat en del men inte hittat något. 

• Svar på tråden Sele till barn
  • sextiotalist

Suveränt, vi hade det åt vårt barn och han fick den friheten han behövde. Visst kan man hålla handen, men tänk ändå vad jobbigt det måste vara för de små att hålla armen högt hela tiden, dessutom vid ett ryck måste det göra ont

• Anonym
    sextiotalist skrev 2013-01-14 21:31:19 följande:
    Suveränt, vi hade det åt vårt barn och han fick den friheten han behövde. Visst kan man hålla handen, men tänk ändå vad jobbigt det måste vara för de små att hålla armen högt hela tiden, dessutom vid ett ryck måste det göra ont
    Ja, har tänkt på det också. Sonen är ganska liten för åldern och får gå med armen spikrakt upp trots att jag böjer mig. Jag får ont i ryggen av det också. Jag vill inte kväsa det lilla livets upptäckarlust genom att spänna fast honom vilt vrålande i en vagn heller, vilket många verkar föredra framför sele.

Hade du sele med koppel eller med en ögla som jag beskrev? Har du tips på någon modell eller något man ska vara uppmärksam på när man köper sele?
  • 2små2stora

Jag har en vanlig sele från tullsa har den både i vagnen och om 2åringen envisas med att gå utan att vilja hålla i handen.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • MamaPapa

Här i England finns de i de flesta barnaffärer så du borde kunna hitta något online från utlandet? Finns den modellen som är sele med rem bak, eller lina man fäster i handen (fast den tycker jag inte känns bra så brukade fästa i byxan), plus jag har sett ryggsäckar med rem i (alltså att barnet har ryggsäck o föräldern en rem från den att hålla i). Det där senare borde ju vara lätt att fixa - bara spänna rem i ryggsäck (som inte är av modellen som glider av lätt antar jag).

• Teodorra

Vi köpte en sele på Babyprofsen som vi hade till dottern när hon ville gå "fritt" . Super bra!

• ostbollen

Jag köpte också en sele till ett barn en gång, men hon vägrade använda den. Det gick bara inte.

• Mellanmjölkens land

Vi har en väldigt basic variant som mest använts när vi flugit. Funkar bra det lilla vi använt den.

Dottern (drygt 1,5 år) är ingen extrem vagnälskare direkt men eftersom hon inte heller är sån att hon bara springer ut i trafiken brukar vi låta henne gå själv även bredvid lite större gator. Selen köptes inför ett besök till svärföräldrarna när hon nyligen lärt sig gå. De bor precis bredvid en europaväg så vi var lite nervösa för att bara släppa henne. Det slutade med att hon var sjuk hela det besöket och nu har hon fått lite mer självbevarelsedrift.

• Anonym

Tack för alla svar! Har sett trådar i ämnet tidigare och var helt säker på att jag skulle bli påhoppad. Skönt med konkreta svar! Jag har googlat vidare och hittat några varianter av selar men är osäker på vilken som är bäst. Om någon med erfarenhet har tid att titta på några länkar vore jag tacksam. Här är länkarna:

Tullsa sele, verkar bara sitta runt kroppen, inget över axlarna.

Sunshine kids, jag tycker den ser bra ut med den har en negativ recension.

Barnvagnssele som kan användas som lära-gå-sele. Ser ut att vara svår att spänna rätt.

Babytravel vagn- och gåsele. Dansk länk, hittade ingen bra bild på svenska sidor.

Vilken tror ni är bäst?

• 2små2stora

Den jag har ser ut som nr4 fast det är tullsa. Den modellen finns nog på alla barnvagnsaffärer.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Anonym

Det har faktiskt kommit ut en ryggsäck med sele alldeles nyss

• Bo11

Hej på er alla!
    Är det nogån som vet var jag kan köpa en jacka med dragkädja på ryggen, eftersom min son ta av sig jackan när vi är ute, det är omöligt att få tag på den i stan, letat febrilt??

• Loriyana

Har lite svårt att förstå de som anser att det är helt OK att spänna fast barnet i bilen eller i barnvagnen...men sedan vilt protesterar när man sätter ett sele på ett barn. Det handlar om barnets SÄKERHET! Att använda sig av sele är precis som att spänna fast barnet i bilen eller att spänna fast barnet i barnvagnen. Det är inte konstigare än så. 

• Bo11

jag håller med Dig att barnet går förre allt annat, det gäller barnet säkerher.
    Jag förstår inte att de människor är emot sele på ett barn, dom har inget förstående på barnet bästa.

Svar på tråden Sele till barn