• Anonym (HJÄLP!)

HJÄLP! Någon som kan detta om Hälsopedagogik (Vård- & Omsorg) ????

Jag har prov i morgon och min jäkla bok är försenad trots att jag beställde den för 3 veckor sedan.

I informationen om vad som väntar på provet står detta: Det är viktigt att kunna motivera människor till hälsosamma förändringar, därför behöver du kunskap kring hälsopedagogik. Läs därför även avsnittet i boken som handlar om att lyssna och vägleda - coaching.

Någon som arbetar inom detta som vill förklara lite kort för mig vad jag bör kunna angående detta?
    Eller någon som läst hälsopedagogik som kan förklara?

Lyckas ni hitta någon bra länk att läsa blir jag också glad!!

DESPERAT!

• Svar på tråden HJÄLP! Någon som kan detta om Hälsopedagogik (Vård- & Omsorg) ????
  • Anonym (läst?)

Du har alltså inte läst boken över huvud taget?

• Anonym (HJÄLP!)
    Anonym (läst?) skrev 2013-01-14 22:18:25 följande:
    Du har alltså inte läst boken över huvud taget?
    Nope. Vi har fått några användbara länkar men inte som rör just detta. Och jag har hittat boken att "provläsa" på nätet vilket jag hade tur att vissa delar som rör provet fanns med just där men annars nej.

Har sökt på varje bibliotek men alla böcker är utlånade.

Det är första avsnittet i kursen och jag läser på distans så man har inte direkt tid att göra omprov och grejer.
  • Anonym (läst?)

Ja du, har du inte ens läst boken så lär du nog få förbereda dig på ev omprov. Annars kan du ju prova att googla.

• Anonym
    Anonym (HJÄLP!) skrev 2013-01-14 22:21:35 följande:
    Nope. Vi har fått några användbara länkar men inte som rör just detta. Och jag har hittat boken att "provläsa" på nätet vilket jag hade tur att vissa delar som rör provet fanns med just där men annars nej.

Har sökt på varje bibliotek men alla böcker är utlånade.

Det är första avsnittet i kursen och jag läser på distans så man har inte direkt tid att göra omprov och grejer.
    Om du läser på distans så har du tillgång till instuderingsfrågor och skulle kunna googlat på frågorna.

Jag föreslår att du anmäler dig sjuk och får göra provet om en vecka eller två. 
  • Anonym (hohohoho)

Utgå från hur du kan motivera en människa som vill förbättra hälsan, kost schema, matlagningskurser, familjegymnastik om man har barn eller annan aktivitet man kan tänkas gilla.. Tävling kan sporra människan att bli mer motiverad.. stegräkning kanske? oftast då i en grupp kan man använda sig av detta.. Det viktiga är väl att lyssna och förstå och motivera.. fokusera på hur man kan göra de som kan vara jobbigt till roligt.. är man väl igång sen så får man nya krafter och finner oftast sin inre motivation o kräver inte lika mycket från den yttre motivationen (andra)

Hoppas de hjälpt något. Annars försök förklara att boken är sen..  

Svar på tråden HJÄLP! Någon som kan detta om Hälsopedagogik (Vård- & Omsorg) ????