• teresan

Att skaffa undulat - vad bör jag tänka på??

Jag funderar på att ksaffa en eller två undulater och undrar nu ni som har eller har erfarenhet av undulater vad jag behöver tänka på..den viktigaste frågan är om jag ska ha en eller två vissa säger att man bara ska ha en i taget för det är lättare att få dem tama medan andra tycker man kan ha två till att börja med för att de inte ska vara så ensamma..

sen undrar jag om annat som man bör tänka på allt som ni kan komma på...

Tack för svar

• Svar på tråden Att skaffa undulat - vad bör jag tänka på??
  • teresan

ingen som kan hjälpa mig???

• Puh76

Jag har två engelska undulater och de är jättebra sällskap.

Har tidigare bara haft en åt gången men haft undulat hela livet.

Det du ska tänka på är att de skitar ner väldigt mycket och att de kan hålla ett himla liv.

Mina undulater har aldrig varit tama men jag tror att vill du ha en som är tam ska du nog bara ha en.

Det är lättskötta djur som du även kan lämna ensamma nån dag om du ska resa bort. Se bara till att de har vatten och mat.

• teresan

flyttar upp vill gärna ha fler tips

• Sannah

Jag har haft en undulat i taget ett par gånger och de har alla varit jätte tama och gosig!
    En ville t.o.m följa med mig och duscha, han älskade det!
    Enligt uppfödaren, så var det nästan enklast att ha en fågel, för om den ena dör, så brukar den andra också dö rätt snart pga saknad.

När jag inte var hemma på dagarna, så lät jag radion stå på.
    Till slut lärde sig en av fåglarna att vissla dåvarande signaturen på P3.
    En busvisslade också.

Tänk bara på att ställa buren i ett hörn (helst) där det inte är så mycket spring.
    De blir stressade väldigt lätt.
    Sen är det bra om buren står lite högre upp, så de har utsikt över allt.
    Man bör nog välja någon medelstor bur och ha en massa leksaker, undulater älskar att leka och speciellt bra är spegelgungan - de kan snacka timmar med sin egen spegelbild.

Hmmm.....kommer inte på så mycket mer nu, men jag återkommer om det ploppar upp nåt mer.

• Salamandra

Nu vill jag lägg mig i lite här (förlåt ni andra) eftersom jag är utbildad i "ämnet" och haft undulater i snart 15 år...
    Undulater trivs INTE själva de vill ha en partner. Hona+hane eller två av samma kön spelar ingen roll, de blir ändå partners.
    Håller med om att buren ska stå högt, hörn beor på.. Dom ska helst inte, som många tror står i köket utan i vardagsrummet där man är mest. De ska heller inte stå i drag.
    De vanligaste sjukdomarna och dödsorsakerna beror på fel foder. Egentligen är de frön man köper i djuraffären ungefär som vi skulle leva på godis bara. Det finns pellets att beställa.
    6 av 10 fåglar flyger ut tyvärrr. Har själv en "rymling" hemma som jag inte vet vart hon kommer ifrån så var noga med att stänga alla fönster HELT när de är ute.
    Skulle kunna fortsätta i all evighet. Du får gärna kontakta mig med frågor så får jag uppdatera mig om det är nåt jag inte kommer på. Gäller även sjukdomssyndrom.

• Nallemajatjejen

unulater trivs sällan som ensamma. Alltså skaffa två! (vissa djuraffärer säljer dem endast i par). De brukar dock inte bli lika tama när de är två.

Att beakta: DE SKRÄPAR!

• teresan

tack salamandra för dina tips (och alla andra också) vi har hela tiden varit inne på att skaffa två men så sa någon att de inte går att få tama i så fall..vi har tänkt ha dem i vardagsrummet väggen längst bort från balkongen..kan man ha balkongen öppen????

hur fort kan man börja ta ut dem så att de får flyga??? när de vant sig eller???

• Salamandra

Dom ska inte stå i drag så på hösten får du flytta dom.
    Börja med att få dom tama för annars kan det vara svårt att få in dom och så får dom lagom tid på sig att känna sig hemma i buren. Ett tips är att aldrig ge dom mat utanför buren så flyger som in när dom blir hungriga. Dra för persiennerna (om ni har några) första gångerna dom är ute så dom inte flyger in i fönstren, sen kan ni vinkla på dom efter några gånger. Köp nånting dom kan landa på och sätt i en krok i taket så slipper ni bajs på gardinerna (förhoppningsvis)

• Salamandra

Föressten det går visst att få dom tama men det kräver mer jobb. Men ditt samvete när du går hemifrån och vet att dom har varandra är belöning nog för besväret. När du är i djuraffären så ta god tid på dig att välja och ta de som du får bäst kontakt med så har du en bra början

• ladyhawk

Jag är ingen expert, men jag tror att det är bäst att köpa en först och få den tam, sen skaffa en till eftersom de behöver sällskap. Skaffa den första i samband med semestern, så du kan spendera mycket tid med den. Sen är det bra att inte skaffa för lite bur. Ha dammsugaren framme

Svar på tråden Att skaffa undulat - vad bör jag tänka på??