• Anonym (TS)

Råkade dra ut min spiral, hjälp! Är det farligt??? PANIK

Hej! Jag skulle känna så att spiralen satt kvar, brukar göra det med jämna mellanrum... Då liksom kände jag hur jag fick med den ut halvvägs ut. Tänkte att där kan den inte sitta, fick panik och drog ut resten av biten. Det gjorde inte ont eller så... Känner ett litet obehag i vänstra delen av magen och känner mig skakis. Är nog lite äckelmagad! Hat hört att man kan få blodtrycksfall när man tar ut spiralen.. kanske är det! Men nu undrar jag om det är farligt eller skadligt? Jag blöder inte eller så. Borde jag ringa en BM imorgon? Eller ska jag avvakta? Det är förresten en hormonspiral! Snälla skräm inte mig allt för mycket om ni inte har direkt fakta vill inte höra "ja, nu kommer du aldrig kunna få barn" "du har nog förstört din livmoder" är bara så orolig att detta kan gå helt galet, det var ju inte meningen!!!!!

• Svar på tråden Råkade dra ut min spiral, hjälp! Är det farligt??? PANIK
  • Pineapple

Dwt är ju så barnmorskor tar ut den. Se till att kontakta en barnmorska så att du får något nytt preventivmedel och använd kondom så länge tills du har ny skyddseffekt.

• Vendelsö

Har svårt att tro att det skulle vara någon fara. Jag har haft spiral en gång tidigare och jag kan inte minnas att gynekologen gjorde något annat än att bara dra ut den. Visserligen med hjälp av något instrument men ändå. Men ring du imorgon och kolla för säkerhets skull, om inte annat så kanske för att boka tid för ny spiral?! Får du smärta eller blödningar åker du till gynakuten tycker jag.

• Anonym (TS)
    Pineapple skrev 2013-01-14 23:06:41 följande:
    Dwt är ju så barnmorskor tar ut den. Se till att kontakta en barnmorska så att du får något nytt preventivmedel och använd kondom så länge tills du har ny skyddseffekt.

Ja alltså det är inte så mycket graviditetsrisken jag oroar mig för. Jag oroar mig för om det är skadligt för kroppen. Om jag kan ha förstört mig själv.
    Vendelsö skrev 2013-01-14 23:09:49 följande:
    Har svårt att tro att det skulle vara någon fara. Jag har haft spiral en gång tidigare och jag kan inte minnas att gynekologen gjorde något annat än att bara dra ut den. Visserligen med hjälp av något instrument men ändå. Men ring du imorgon och kolla för säkerhets skull, om inte annat så kanske för att boka tid för ny spiral?! Får du smärta eller blödningar åker du till gynakuten tycker jag.

Sån tur. Tror du inte att instrumentet helt enkelt var för att underlätta processen? Kanske svårt att "gräva" i någon annan med fingrarna? Jag ringer nog och dubbelkollar imorgon. De kommer ju tycka att jag är helt knäpp. Hur lyckas man?? Ja, håll tummarna att jag inte får ont eller börjar blöda..
  • Jul

Spiraler flyttar på sig. Du är inte den första och definitivt inte den sista som lyckats dra ut den själv.
    Ring barnmorska imorgon så slipper du oroa dig, hon kommer att säga att det inte är någon fara.

~*rabiat*~
  • Anonym (TS)
    Jul skrev 2013-01-14 23:17:12 följande:
    Spiraler flyttar på sig. Du är inte den första och definitivt inte den sista som lyckats dra ut den själv. Ring barnmorska imorgon så slipper du oroa dig, hon kommer att säga att det inte är någon fara.
    ~*rabiat*~

Ahhhh så skönt att läsa! Vill inte riskera att bli steril.. Min värsta mardröm!!! Nu kan jag sova i natt. Ringer BM imorgon för att kolla just in case.
  • Anonym

Ingen fara alls. Varför man inte ska ta ut den själv är för att den kan fasta i mitten och då blir de som kramp i livmodern o kan göra riktigt ont. Så oroa dig inte. Va glad att du inte fick ont

• Cecese

Eftersom den kom ut utan problem är det ingen fara. Jag har haft sprial 3 ggr och 2 ggr har den kommit ut själv :/

• Anonym

Har hört om några vänner vars spiral ramlade ut spontant! Så att du råkade dra ut den är nog ingen fara:) Men som du tänkte, ring och kolla imorgon så blir nog allt bra:)

• Haskel

Normalt sett säger även BM att man kan ta ut spiralen själv, när så önskas. Jag gjorde det på mitt ex, hade iof sett gynekologen göra det en gång på tidigare. Egentligen bara dra i trådarna. Så länge du inte blöder, eller har hemskt ont är det ingen fara. Men om inte värken gått över eller blivit bättre imorgon ska du nog kolla upp dig. Men jag antar att du ändå ska boka ny tid för nytt p-medel. Sov gottGlad.

• Anonym (TS)

Tack för era svar.. Har inte ont öht, ingen blödning eller så heller. Allt känns helt normalt. Får överväga det där med nytt p-medel... Eller om man bara ska låta det vara nu och ta det som det kommer. Omständigheterna runt mig passar ändå för ett ban, så vi får väl se vad jag gör

• Anonym (TS)
    Demina läkare skrev 2013-01-15 12:12:27 följande:
    Ingen som helst fara! Jag drar alltid mina själv. Men du är oskyddad direkt!

Pratade med BM idag, hon sa att det inte var någon fara. Inte ens förhöjd risk för infektion, då jag varken blödde eller att det gjorde ont. Jag gjorde tydligen också helt rätt som drog ut den helt när den åkte ut halvvägs! Kan det vara större risk för MF om jag blir gravid innan första mensen? Någon som vet?
Svar på tråden Råkade dra ut min spiral, hjälp! Är det farligt??? PANIK