• DragonWoman

    Resa till Polen med bebis i sommar?

    Hej hopp.

    Ska ha barn i Maj och under sommaren har vi funderat på att åka till Polen, killen har släkt där.

    Undrar ju lite över att resa med en sån liten, fördelar och nackdelar. Kommer (förhoppningsvis) att amma så mat för liten är ju inga bekymmer isf, men man tänker ju lite på detta med vattnet, tillgång till blöjor mm. Har även en son på 6,5 år som ska med. Vi ska isf bila ner till den orten där hans släkt finns.

    Råd och tips är välkommet


    Marco 001027 Marcus 061112 Bebis bf 130506
  • Svar på tråden Resa till Polen med bebis i sommar?
  • Frontline

    Är väl inga bekymmer, vi drog till Turkiet när den minsta var knappt 2 månader och dom andra barnen 5 och 1½ år dock så bila vi inte men tar ni bara en paus här och där går det bra


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • DragonWoman
    Frontline skrev 2013-01-15 08:59:45 följande:
    Är väl inga bekymmer, vi drog till Turkiet när den minsta var knappt 2 månader och dom andra barnen 5 och 1½ år dock så bila vi inte men tar ni bara en paus här och där går det bra
    Ja pauser är ju självklart, dels för bebisen skull och även för pojken. Har ingen erfarenhet av att resa så långt med barn, så jag undrar ju lite hur det funkat för andra.

    Hur var det med vatten i Turkiet? Eller köpte ni på flaska? Tänker ju på magsjuka mm man kan få.
    Marco 001027 Marcus 061112 Bebis bf 130506
  • Serpentis

    Kan säga så här.. utbudet av sortimentet i Polen är myyycket större än här i Svergie. Då det gäller välling finns liknande alternativ fast inte exakt samma som här. Så om du nu ska mata den minsta med flaska ibland så skulle jag (om jag var dig) ta med en packet välling. Kanske bra att ha med sig en termos med varm vatten i för att förberedda vällingen om du nu vill ha den. Gröt däremot finns det massa varianter av med olika smaker så där kan man bli lätt förvirrad vad man ska välja :P samma gäller då allt annat :) 

    Hur menar du med tillgång till vatten och så? Jag förstår inte riktig.. Allt finns ju i varje butik och bensinmak ni kommer passera så därav min undran. 

    Angående resa så blir det nog inte så stor problem med den minsta, dock så se till gärna att större barnet blir inte allt för uttråkad, för då kanske den kan börja bli grinig och resan blir jobbigare. Se till att den kan sysselsätta sig med något under resans gång :) 

    Ta pauser när ni känner för eller när ni ser att barnet behöver sträcka på benen och stressa er inte fram. 

    Vi brukar också resa med barn till Polen så därav blir det lättare för mig att dela med mig av mina erfarenheter och kunna ge dig lite tips som kan vara till användning för er :) 

    Så har du fler funderingar så är det bara att fråga på :) 

     

  • Frontline
    DragonWoman skrev 2013-01-15 09:03:10 följande:
    Ja pauser är ju självklart, dels för bebisen skull och även för pojken. Har ingen erfarenhet av att resa så långt med barn, så jag undrar ju lite hur det funkat för andra.

    Hur var det med vatten i Turkiet? Eller köpte ni på flaska? Tänker ju på magsjuka mm man kan få.
    Köper alltid vatten i flaska utomlands skulle inte komma på tanken att dricka nått annat förutom öl eller annan dricka då Skrattande
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Serpentis

    De flesta familjer i Polen brukar filtrera vatten eller koka den, då den är lite klorerat som jag har fått det förklarat.  Men i övrigt tyckte jag att vatten smakade gott och vi hade inga problem med magsjuka eller liknande. Skulle personligen vara mer försiktig i Turkiet än i Polen då det gäller vattnet. Går inte ens att jämföra enligt mig. 

  • angeldevil

    Va kul att din kille har släkt där :) vilken stad? Vi ska ha bebis i september och ska bila ner innan den lille tittar ut och hälsa på min sambos släkt :)
    Inga problem att åka dit med bebis. Polen har grymt stort utbud av saker och ting :)

  • Fosse
    Serpentis skrev 2013-01-15 09:27:06 följande:
    Kan säga så här.. utbudet av sortimentet i Polen är myyycket större än här i Svergie. Då det gäller välling finns liknande alternativ fast inte exakt samma som här. Så om du nu ska mata den minsta med flaska ibland så skulle jag (om jag var dig) ta med en packet välling. Kanske bra att ha med sig en termos med varm vatten i för att förberedda vällingen om du nu vill ha den. Gröt däremot finns det massa varianter av med olika smaker så där kan man bli lätt förvirrad vad man ska välja :P samma gäller då allt annat :) 

    Hur menar du med tillgång till vatten och så? Jag förstår inte riktig.. Allt finns ju i varje butik och bensinmak ni kommer passera så därav min undran. 

    Angående resa så blir det nog inte så stor problem med den minsta, dock så se till gärna att större barnet blir inte allt för uttråkad, för då kanske den kan börja bli grinig och resan blir jobbigare. Se till att den kan sysselsätta sig med något under resans gång :) 

    Ta pauser när ni känner för eller när ni ser att barnet behöver sträcka på benen och stressa er inte fram. 

    Vi brukar också resa med barn till Polen så därav blir det lättare för mig att dela med mig av mina erfarenheter och kunna ge dig lite tips som kan vara till användning för er :) 

    Så har du fler funderingar så är det bara att fråga på :) 

     
    Man ger väl inte en bebis på ett par veckor välling??

    TS, det är bara att tuta och köra! Blöjor och flaskvatten är nog inte ett problem. Om ni använder ersättning så skulle jag nog ta med det från Sverige, annars finns allt.
    Kranvatten skulle jag aldrig dricka i Polen.
  • DragonWoman
    angeldevil skrev 2013-01-15 15:17:07 följande:
    Va kul att din kille har släkt där :) vilken stad? Vi ska ha bebis i september och ska bila ner innan den lille tittar ut och hälsa på min sambos släkt :)
    Inga problem att åka dit med bebis. Polen har grymt stort utbud av saker och ting :)
    10 mil söder om gdansk... minns inte vad stället heter får nog ta en snabbkurs i polska fraser med

    Vattnet kommer jag nog vara lite restrektiv med, bättre o köpa isf. Sen får vi nog ta med ett reseapotek om nu olyckan skulle vara framme med nån magsjuka eller annat.

    Tillägg köper vi med härifrån, verkar tryggast så. Men blöjor o sånt finns alltså att köpa o ungefär samma utbud som här?

    Tack för era svar förresten, kommer nog mer frågor framåt
    Marco 001027 Marcus 061112 Bebis bf 130506
  • angeldevil

    Dragonwoman: kul :) ja de är nyttigt att kunna lite polska. Ska ni prata polska med bebis från början oxå? :)
    Jo vatten ska ni inte ta ur kranen utan köpa på flaska, men annars som sagt finns de bra utbud av allt möjligt, om inte bättre än Sverige. Och är ni osäkra på om de finns just där din killes släkt bor så prata me dom. Tror inte de blir några problem :)

  • DragonWoman
    angeldevil skrev 2013-01-15 16:52:27 följande:
    Dragonwoman: kul :) ja de är nyttigt att kunna lite polska. Ska ni prata polska med bebis från början oxå? :)
    Jo vatten ska ni inte ta ur kranen utan köpa på flaska, men annars som sagt finns de bra utbud av allt möjligt, om inte bättre än Sverige. Och är ni osäkra på om de finns just där din killes släkt bor så prata me dom. Tror inte de blir några problem :)
    Har funderat lite på att låta bebisen få lära sig polska men då får farfar lära henne/honom. Killen fick aldrig möjligheten men han kan ju lite iaf. Vi har ju iaf några mån på oss att kolla upp vad som finns i det området där de bor, annars får man ju stanna o köpa på vägen. Ska iaf bli kul att åka dit, har aldrig varit i Polen och vad jag sett o hört så verkar det vara ett litet semesterparadis på olika sätt
    Marco 001027 Marcus 061112 Bebis bf 130506
  • angeldevil

    Dragonwoman: tycker ja låter bra :)
    Precis, och ska ni bila kan ni ju ta me blöjor om ni är osäkra :)
    Ja älskar Polen. Fantastiskt land :)

  • DragonWoman

    Nu är resan bokad iaf

    Tur vi har en stor kombi för jag kommer nog ta med allt hemifrån Tungan ute

    Tänker på så lama saker som hur ska vi tvätta kläder mm. Har de dusch? Eller vattentunna

    Får nog göra en lista med saker att ta med, gå igenom den 100 ggr och kolla upp hur "modernt" de lever. Hm, har nog redan resenerver Drömmer


    Marco 001027 Marcus 061112 Bebis bf 130506
  • Phillippa

    Våra polska grannar dricker inte ens vattnet här i Sverige för de är så vana att köpa vatten. När det gäller blöjor så vet jag att de har mycket större utbud än oss.

    Något jag skulle ta med är mediciner till bebisen som tex flytande Alvedon och nässug, i fall att det skulle behövas. Våra grannar har mediciner och antibiotika till allt som tar bort sjukdomar på studs. Jag tror inte att det är helt bra och skulle alltså ta med mig något milt och beprövat härifrån.

    Som nässug hade de en grej man kopplade på dammsugaren när deras son var bebis ;).

  • Frontline
    Phillippa skrev 2013-03-20 12:41:56 följande:
    Våra polska grannar dricker inte ens vattnet här i Sverige för de är så vana att köpa vatten. När det gäller blöjor så vet jag att de har mycket större utbud än oss.

    Något jag skulle ta med är mediciner till bebisen som tex flytande Alvedon och nässug, i fall att det skulle behövas. Våra grannar har mediciner och antibiotika till allt som tar bort sjukdomar på studs. Jag tror inte att det är helt bra och skulle alltså ta med mig något milt och beprövat härifrån.

    Som nässug hade de en grej man kopplade på dammsugaren när deras son var bebis ;).
    Nässug kopplad till dammsugaren har jag mycket svårt att tro på hahaha.
    Skulle ju suga ut allt som fanns i ett barn och bara lämna skinn och ben kvar...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • DragonWoman

    Vi överlevde resan till Polen

    Men wow, jag förälskade mig rejält i landet Förvånad

    Vi bodde på en gård där de hade djur mm. Själva boningshuset var inte stort, 3 rum + kök och ett litet badrum. De bodde 7 st där + oss 5 från Sverige. Maten var helt underbart god och man kände sig rik där. Grabben blev lite lös i magen och höll på att bli förgiftad för att han envisades med att pilla på döda råttor Skrikandes Men annars klarade vi av vattnet

    Kan rekommendera en resa till Polen för de som aldrig varit där Skål


    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426
  • mika098
    Hel, Jurata og Gda?sk er de av de vakreste stedene i Polen. Jeg lærte nylig at det er flotte leiligheter til salgs i Jurata. Nærheten til Gda?sk gjør denne investeringen mer attraktiv for meg. Det er mulig at jeg snart vil bli eier av Verano Residence-leiligheten.
Svar på tråden Resa till Polen med bebis i sommar?