• Snelson

Är det lagligt att titta på t.ex. serier gratis genom streaming?

Det finns ju ett flertal sajter där man kan streama film eller serier gratis, både svenska och utländska. Är det lagligt att titta genom dessa sidor? Man laddar ju inte hem någonting men jag vet inte om det ändå är olagligt eftersom man inte betalar någonting för det?

Hittade den här länken men vet inte hur pålitlig den är: www.fria.nu/artikel/93352

• Svar på tråden Är det lagligt att titta på t.ex. serier gratis genom streaming?
  • Pallas

Det är lagligt, dvs du kan inte åtalas för något. Det är den som streamar som begår olagligheter isf.

• XcsM

Lagligt. Men de flesta större sidor tar väl ut en avgift precis som spotify gör?
    Vi har netflix hemma och det kostar väl 79,- mån tror jag. 

• Snelson

Okej då ska det alltså inte vara någon fara då. Jag har även hittat en sida där man kan kolla på många filmer med svensk text men vet inte om man får göra reklam här... Finns ju även en del sidor från usa men det gäller väl att ha ett uppdaterat skydd mot virus.

• jaghopparhögt
    Snelson skrev 2013-01-20 14:03:46 följande:
    Okej då ska det alltså inte vara någon fara då. Jag har även hittat en sida där man kan kolla på många filmer med svensk text men vet inte om man får göra reklam här... Finns ju även en del sidor från usa men det gäller väl att ha ett uppdaterat skydd mot virus.
    Nu vet jag inte vilka sidor du besöker men du bör ha ett riktigt bra antivirusprogram och en fullt uppdaterad dator. Streaming är generellt sett något av det farligaste man kan göra på internet just nu.
  • Godnatt

Om filmerna eller serierna lagts upp med upphovsrättsinnehavarens tillstånd är det okej att streama.

jaghopparhögt skrev 2013-01-27 04:00:43 följande:
    Nu vet jag inte vilka sidor du besöker men du bör ha ett riktigt bra antivirusprogram och en fullt uppdaterad dator. Streaming är generellt sett något av det farligaste man kan göra på internet just nu.

Ska man streama från fulsidor bör surfa via en sandlåda.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • mc1

det är väl snarare en etisk fråga, är det för bra för att vara sant så är det sannolikt inte ok, frågan borde vara får filmskaparna ersättning för att man kan se deras film eller ej, sen får väl samvetet styra, personligen gör jag inte villainbrott, snor bilar eller folks plånböcker och således ger jag också fan i att sno folks musik, film etc.

Svar på tråden Är det lagligt att titta på t.ex. serier gratis genom streaming?