Anonym skrev 2013-01-15 20:32:59 följande:
skönt att höra att det kan bli bättre. hur länge fick ni påminna innan ni märkte bättring?
hur får man till 20 påminnelser istället för 20 tjatningar? hur ska jag lägga fram tillrättavisandet?
Oj, vi fick hålla på bra länge innan det märktes någon klar skillnad. Vet inte exakt, men det jag kan säga är att det nu är ca ett år sedan hon började, och vi kan nu se en klar skillnad
Som jag skrev så tror jag att det är viktigt att du får din son med på att det inte är okej att smaska, annars blir det ju tjat. Kanske ta ett ordentligt samtal (inte vid en matsituation, utan hellre vid ett mer neutralt tillfälle) om hur viktigt det är med en trevlig måltidsstund, vad du tycker är viktigt när det gäller hur man uppför sig vid matbordet, vad han tycker är viktigt och vad övriga familjemedlemmar tycker är viktigt. Och faktiskt också vad som generellt anses som okej uppträdande vid ett matbord, för det handlar ju om en aspekt av social kompetens som barnen bör lära sig.
Om det sedan blir tjat eller påminnelse när man säger ("sluta smaska") beror väl på inställningen. Om han också har inställningen att smaska är något han ska försöka låta bli, så blir det ju en påminnelse. Så ser jag det iaf