• swedemom

nordamerikanska indianer i sverige

Finns det någon grupp eller organisation i sverige för folk som härstammar från nordamerikas indianer...min dotter är sista ledet indian från min mans familj, och tillhör diegueno indianerna...vi ska flytta från usa till sverige och skulle vara roligt för oss att komma i kontakt med andra native americans...har sökt på internet men kan inte hitta någon direkt grupp eller organisation för indianer i sverige, där man firar traditioner och ceremonier tillsammans etc...är det någon som vet om det finns i Sverige?

• Svar på tråden nordamerikanska indianer i sverige
  • Karro79

She:koli!

Jag är halvsvensk och halvindian - farfar är Lenape (Delaware) och farmor Oneida (Onyota'a:ka) från Stora Sjöarna området i Canada/USA. Min son Kiowa är nu 4 år, och hans pappa är Oneida/Ojibwe/Potawattami. Vi bor i Toronto och är väldigt involverade i vår kultur... Och ska flytta till Sverige nu i höst. Är lite nyfiken på om du har hittat någon grupp eller liknande för indianer som bor i Sverige? Kan i och för sig bli svårt att t.ex. hålla ceremonier och annat tillsammans, eftersom våra samhällen är väldigt "diverse" och vi gör saker på olika sätt beroende på vilket folk/stam/reservat du tillhör.

Hör gärna av dig till mig: ohkwali@hotmail.com

)

• LängtansBlåaBlomma

Spännande, har inte ens tänkt tanken att det skulle finnas svenska native Americans.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
Svar på tråden nordamerikanska indianer i sverige