• keno

Ska till Japan, vad ska jag tänka på?

Ska i väg till Japan och vet absolut ingenting om hur det funkar där!
    Tänkte börja googla lite och läsa på, men tänkte att någon kanske vet de där uppenbart annorlunda sakerna mot här.

Något jag bör fixa innan jag åker?
    Vad måste man tänka på där?
    Vad måste jag absolut köpa med mig hem?
    Prisläget?

Ska vara där knappt en vecka med fullspäckat schema (åker inom jobbet) så har ingen "frihet" där direkt.

Tacksam för alla råd och tips jag kan få!

• Svar på tråden Ska till Japan, vad ska jag tänka på?
  • Aniiee

Vart i Japan ska du? Tokyo är förbenat dyrt, men underbar stad.

Japaner är fruktansvärt hövliga av sig. Det finns "strikta" regler om tilltal. Lär dig lite artighetsfraser....

Tänk på att det finns något där man aldrig skulle våga säga rent ut i sverige: Restauranger och barer där bara japaner får komma in, så ska du gå ut och äta kolla upp det innan.

Är du/någon i din närhet spelgalna så köp på dig lite ps3- eller vitaspel.  Annars kan jag inte komma på något att köpa. Skulle vara en massa Hello Kitty-prylar till släktens småungar. 

Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men du kan ju alltid fråga om det är något särskillt. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • keno

Kommer till Tokyo först, men ska sen därifrån till Osaka via andra ställen.
    Har inte fått så mycket detaljer ännu.

Mat och sånt är redan fixat, så där hänger jag bara med.

Hello Kitty kan jag förstå, synd att man hunnit tröttna på katten!

Adapter till el måste jag ha antar jag.
    Är det skyltat på engelska?

Tack för svaren!!  

• Aniiee

Oh, Osaka....... *förlorad i minnen*.... sorry.

Ja eladapter kan vara bra att ha =). Tänkte jag inte på, då jag aldrig varit där som turist. Jag bodde där, så alla mina prylar kom därifrån. 

Jag kan inte påminna mig skyltar på engelska, bara en del dubbelskyltar kanji/romaji. Då får man i alla  fall läsliga bokstäver om man inte kan japanska tecken. 

Personligen AVSKYR jag Hello Kitty, men därborta älskar de kattskrället,,,,,,

Snälla., snälla, lär dig säga tack på japanska innan du far....... de kommer mörda dig annars.....

• keno

Det känns som jag ska åka till månen typ. Har fått för mig att det är så annorlunda, men det ska bli jätteroligt och spännande!

Hur säger man tack då?

Var just rädd för det, att det bara var tecken..

Vad tog dig till att flytta till Sverige, eller varför bodde du där? Verkar ju som sagt vara så annorlunda. 

• Aniiee

Bodde där i tonåren, föräldrar som jobbade där, så vi flyttade fram och tillbaka till sverige. Flyttade dit när jag var 11 och tillbaka hem när jag var 20. Naturligtvis med massa resor fram och tillbaka. 

Tack heter arigatou ありがとう och är man riktigt artig blir det arigatougosaimasu ありがとうございます med nästintill tyst u på slutet, rättast blir det när svensktalande skippar u:et helt.

Du kan nog också ha användning av kon'nichiwa こんにちは som betyder god dag. 

Och så kan jag ju inte låta bli att slänga in mitt favvouttryck. När en japan svarar i telefon säger de: Moshimoshi. Helt hysteriskt underbart uttryck tycker jag,,,,,

Sen om du vill kan jag dra suffixen också..... 

• keno

Får nog hålla mig till ett enkelt tack!

Längtar du tillbaka?

Du får gärna skriva igen om du kommer på något mer jag behöver veta!
    Är ett tag kvar innan jag ska åka.

Jo förresten, de äter väl inte hund och sånt va!!!!! 

• keno

Har förstått att vädret där nu är typ 3 grader och regn/snö?
    Snälla säg att jag har fel och att jag kan vänta mig värme...

• annonyym88

Japaner blir inte alls galna om man inte kan säga tack på japanska. Tvärtom förväntar de sig inte att utlänningar ska kunna deras språk, utan har stort överseende med om man beter sig underligt. De är väldigt artiga mot utlänningar generellt, däremot är det väldigt sällan som man får komma in i deras personliga sfär även om man är trevlig och artig - de är oerhört rädda om sin kultur. Är du inte från Japan och uppväxt i den japanska kulturen är du inte en av dom, helt enkelt.

Jag tror framför allt unga japaner idag kan en del engelska då de får lära sig det i skolan. Annars är en annan fras som är bra att kunna "sumimasen" (med betoning på e:t i slutet) som betyder "ursäkta" eller "ursäkta mig". Det kan få folks uppmärksamhet så du kanske kan ställa en fråga på engelska.

Ett vanligt misstag många gör är att de försöker sig på att använda tilläggstitlar som "san", "kun", "chan" osv. Gör INTE det. Presentera dig västerländskt istället med "Mr." eller "Ms." "San" fungerar väl då och då, men "kun" och "chan" används nästan enbart vänner emellan, och det anses vara extremt oförskämt att använda det om dig själv när du pratar med personer du inte känner. Men som sagt, de har å andra sidan stor förståelse för konstiga utlänningar.

• Aniiee

Ja, de är inte direkt enstaviga fraser inte =) 

Just nu har Tokyo runt nollan, men tro mig, du vill INTE åka dit mitt i sommarn. Hett och fuktigt och jävligt, det går ju knappt att andas. Bästa tiden är april-maj eller oktober-december. Så... sorry...

Tror inte att jag varit med om att det äts hund. De äter mest fisk och nötkött.  Det uddaste du kan hitta på bordet är nog delfin, men det är inte så vanligt i storstan. Björn kan du nog stöta på dock. 

En språksak som du kanske ska ha i bakhuvudet är att du kommer tilltalas som -san av japaner. Så du inte blir förvånad. Det vill säga; "dit namn"-san. Artigheter igen. Japaner och deras artigheter.... =) Så här, en slags hierarki: Dina föräldrar, mor- far-föräldrar (oftast) och förmodligen ev partner skulle kalla dig Keno-chan, vänner och arbetskamrater skulle kalla dig Keno-san, hade du varit väldigt högt uppsat keno-sama. Det händer även att personal på hotell, restauranger och i affärer säger -sama, men oftast blir det -san. Mamma heter för övrigt Okaa-san, småbarn säger oftast kaa-chan. (såg att du var mamma =)) 

Så snart jag har råd att lägga 11000 på en flygbiljett enkel resa ska jag åka dit och hälsa på gamla vänner =) 

• keno

Jag tycker som sagt det ska bli jättespännande!
    Är ju liksom ingen resa man gör bara så där...

Skönt att höra att de är artiga!

Björn kan jag nog stå ut med att äta. Men inte typ hund eller kycklingfötter...

Får väl försöka uppföra mig jag med.
    Åker liksom själv, känner ingen av de andra men vi är väl typ 20 personer, mest killar tror jag.
    Och vi är kanske bara 5-6 stycken från Sverige resten från andra länder.

Svar på tråden Ska till Japan, vad ska jag tänka på?