• Aniiee

    Hur länge är man invandrare?

    Konstig fråga va? Ska utveckla lite...

    Jag har en kompis, född här i sverige, som nyss fick en dotter född här i sverige. Hennes föräldrar är födda i ett annat land, hitflyttade på -80talet. Är hon invandrare? Är hennes dotter invandrare?

    Jag är född här i Sverige. Mina föräldrar är födda i Sverige. Deras föräldrar är födda i ett annat land, hitflyttade på 40-talet. Är jag invandrare? Är mina föräldrar invandrare?

    Förklara gärna detta för mig. Är det antalet år det är skillnad på? Generationer? Vilket årtionde? Omständigheter? 


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Hur länge är man invandrare?
  • Uniqie

    Invandrare är du väll om du invandrat i ett land? Jag skulle uttrycka det som att hon har utländskt påbrå, hon är ju född här, alltså har hon inte invandrat.

    Hennes mamma är invandrare, spelar ingen roll om hon bosatte sig här igår eller för hundra år sedan - hon har invandrat.

    Så tänker jag. :)

    Någon annan som tänker annorlunda? :)

     

  • FemmeM
    Uniqie skrev 2013-01-15 22:11:32 följande:
    Invandrare är du väll om du invandrat i ett land? Jag skulle uttrycka det som att hon har utländskt påbrå, hon är ju född här, alltså har hon inte invandrat.

    Hennes mamma är invandrare, spelar ingen roll om hon bosatte sig här igår eller för hundra år sedan - hon har invandrat.

    Så tänker jag. :)

    Någon annan som tänker annorlunda? :)

     
    Nä, precis. Invandrare är ju bara den som invandrat. De som är födda här är inte invandrare men av utländsk härkomst kanske?
  • Anonym (hilma)

    Jag tycker det ligger i ordet: Invandrare är man om man invandrat.

  • Uniqie

    Skrev "hennes mamma" men läste nu att hon också var född här så då tänker jag samma sak där såklart, hon är enligt mig ingen invandrare. Det är hennes föräldrar som räknas som invandrare. 

  • Aniiee

    Intressant.... jag tänker mycket på uttryck som andra, tredje, har till och med stött på folk som häver ur sig FJÄRDE generationen invandrare.... jag har aldrig förstått detta....


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • nagellack

    Det beror nog på hur du ser ut och vilket land ni kommer från. För mig är du och din kompis svenskar om era föräldrar flyttat hit på 40-talet och är europiska invadrare.

  • Anonym

    Tror det är tredje generationen som inte längre räknas som invandrare. Din kompis barn, alltså.

  • FemmeM
    Anonym skrev 2013-01-15 22:40:25 följande:
    Tror det är tredje generationen som inte längre räknas som invandrare. Din kompis barn, alltså.
    Vaddå räknas som invandrare. Hennes kompis är född här och har alltså INTE invandrat!
  • Aniiee
    nagellack skrev 2013-01-15 22:38:27 följande:
    Det beror nog på hur du ser ut och vilket land ni kommer från. För mig är du och din kompis svenskar om era föräldrar flyttat hit på 40-talet och är europiska invadrare.
    Intressant.... så, jag som ser väldigt nordisk/europeisk ut är svensk, medan hon, som ser asiatisk ut, inte är det, fast vi är födda samma år i samma land? Min "invandring" ligger en generation längre bak än hennes.....

    Ifrågasätter inte, bara nyfiken på hur folk tänker..... 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Hur länge är man invandrare?