• Anonym (???)

Alkoholism är ingen sjukdom!!!?

Jag och mina vänner har haft denna diskussion många gånger. Vissa hävdar att de är en sjukdom. Andra inte. Jag tycker inte att de är en sjukdom. Ett val som du själv gjort. Du väljer själv att dricka. Hur kan de vara en sjukdom ?

• Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom!!!?
  • Petite Chérie

Det är en sjukdom. Folk som dricker mår oftast väldigt dåligt. Dom dricker inte för att dom tycker det är roligt att supa upp varenda krona, förlora familj och jobb och tillslut hamna på gatan.

Evolution isn't an opinion, it's fact.
  • Anonym (???)

Men man väljer de ju fortfarande själv?  Cancer väljer du ju inte att få. De får du vare sig du vill de eller inte.
    Jag har själv uppväxt med en pappa som var alkoholist. Han insåg tillslut att slutar han inte så förlorar han allt. Han gav sig fan på de och nu är han nykter sen 20 år tillbaka. Så visst har man ett val!  

• zbaby

Jag håller med, det är ett val man gör! Min pappa var alkoholist och jag kan absolut inte skylla det på ngn sjukdom, han valde att dricka och förlora sin familj!

• Insanejane77

Först dricker man som ett medvetet val, en del gör det för att partaja och andra kanske har bakomliggande ångest och använder alkohol för att döva själslig smärta. Om man självmedicinerar eller festar mycket och på så vis blir beroende, då tycker jag att det blir en sjukdom när man inte själv kan sluta.

• Anonym (???)

Varför är de en sjukdom ? Mina vänner hade inga som helst argument för varför dom tycker så. Därför jag vill höra andras syn på detta.

• Lian Kesko
    Anonym (???) skrev 2013-01-16 01:45:02 följande:
    Varför är de en sjukdom ? Mina vänner hade inga som helst argument för varför dom tycker så. Därför jag vill höra andras syn på detta.
    Dem har ju hittat en gen bakom alkoholism, så antar att det är en sjukdom då de snart säkerligen släpper tabletter för det.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/gen-bakom-alkoholism-funnen
  • FrökenSkogsmus
    Vanilla ice queen skrev 2013-01-16 01:38:56 följande:
    Isf är ju inte anorexi, bullemi, självskadebeteende mm heller sjukdomar?! Klart det är en sjukdom!
    Eller hur! Eller depression, man väljer ju faktiskt själv att ha en negativ livssyn... eller inte.
  • FrökenSkogsmus
    AngieT skrev 2013-01-16 01:32:35 följande:
    Det är en sjukdom. Folk som dricker mår oftast väldigt dåligt. Dom dricker inte för att dom tycker det är roligt att supa upp varenda krona, förlora familj och jobb och tillslut hamna på gatan.
  • Anonym (Stella)

Min kusins fd partner numera vän är alkoholist. Stressen blev enorm när han började studera (efter att ha varit sjukskriven länge på grund av depression) och han blev snart otroligt nedstämd igen,orkade ingenting, kunde knappt le. Han sade att han valde mellan spriten och att ta livet av sig. För spriten var hans tillfälliga lösning...som givetvis förvärrade det hela.De gjorde slut tillsammans för attpartnern skulle klara av att ta tag i sitt liv ochvara självständig...partnern tyckte det var för stor bördapå min kusin och han tyckte samma sak.

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom!!!?