• katja1

Förlossningsrädsla - vaginal förlossning eller planerat kejsarsnitt?

Hej!

Jag studerar till barnmorska och skriver en uppsats (forskningsanalys) om förlossningsrädsla. Jag skulle gärna höra berättelser från er som varit/är rädda eller oroliga inför förlossning. 

Hur kändes det att stå mellan valen vaginal förlossning och kejsarsnitt?
    Vad funderade du på i det skedet? 
    Hur blev det sen - vaginalt eller kejsarsnitt? Hur upplevde du det? Vad gjorde att det blev så?

Skriv gärna annat också men det är några saker jag funderar över. Var det något du själv funderade på att du skulle velat läsa mer om men inte hittade? 

Väldigt tacksam för svar, med din medverkan kan du hjälpa till att förbättra mödra- och förlossningsvården!

• Svar på tråden Förlossningsrädsla - vaginal förlossning eller planerat kejsarsnitt?
  • inteplanerat

Vill bara först påpeka att "valet" kan vara fel ordval då man inte alltid har möjlighet att välja själv, men jag förstår hur det menar. För mig som genomgått en hemsk första förlossning där både jag och barn höll på att gå åt så fanns/finns en stor rädsla för att något liknande ska hända ännu en gång. Om jag inte varit så rädd för själva förlossningen så hade jag garanterat haft fler barn idag... Jag har dock blivit beviljad snitt som jag än inte gjort så jag får återkomma med berättelse efter snittet.

• katja1
    inteplanerat skrev 2013-01-16 10:23:31 följande:
    Vill bara först påpeka att "valet" kan vara fel ordval då man inte alltid har möjlighet att välja själv, men jag förstår hur det menar. För mig som genomgått en hemsk första förlossning där både jag och barn höll på att gå åt så fanns/finns en stor rädsla för att något liknande ska hända ännu en gång. Om jag inte varit så rädd för själva förlossningen så hade jag garanterat haft fler barn idag... Jag har dock blivit beviljad snitt som jag än inte gjort så jag får återkomma med berättelse efter snittet.