• Anonym (Villhjälpa)

Kontaktfamilj- funderingar på lämplighet???

Frågar för en vänninans del. Ensamstående och med ensam vårdnad om två barn med speciella behov, vänninan har själv psykisk ohälsa. Hon har via soc haft en kontaktfamilj som tyvärr det ej fungerde med (de var 67 år gamla och massa annat). Man har nu hittat en annan kontaktgfamilj och det är ett par som är  28 år gamla och kvinnan ska ha barn i mars. Barnen är 8 och 6 år gamla samt att den äldsta har bokstavsdiagnos och den yngsta har uttalad problematik inom neuropsykiatrin. De behöver rutiner och struktur och vänninan, soc ocvh äv ktfam är överrens om att varann vecka ska de vara hos mamman och varann tilll kontaktfam. De har ej haft barn med diagnos placerade och de väntar nu sitt första barn, Vänninan är slutkörd och behöver avlastninng snarast. Men man kan undra hur det kan bli med att få barn i mars och ha hand om två barn som kräver en hel del. Man vet jue inte om kvinnan kommer att få problem i slutet på graviditeten och hur förlossning blir. Visst de är två och barnen går på skola och dagis men ändå.
    Pappan till barnen är borta ur deras liv.

Undrar hur soc tänker men jag vet att det är svårt att hitta en ktfam till barn med spec.behov så tar väl den fam som man tycker verkligen är lämplig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-16 13:38
    Glömde att skriva att det inte helt klart. Man ska prata med ktfamilj och nästa beslutas det definitvt.

• Svar på tråden Kontaktfamilj- funderingar på lämplighet???
  • Anonym (Soc)

Låter som ett jävligt märkligt val av kontaktperson måste jag säga.

• Imortaelis

Det är ju på dom flesta ställen ganska stor brist på kontaktfamiljer, speciellt kan jag tänka mig om det är i så stor utsträckning som varannan vecka.
    Men jag förstår inte hur dom tänker här faktiskt.
    Paret har ingen erfarenhet av "diagnos" barn plus att dom själva ska bli föräldrar för första gången med allt vad det innebär.

• Anonym (Villhjälpa)
    Anonym (Soc) skrev 2013-01-16 10:39:15 följande:
    Låter som ett jävligt märkligt val av kontaktperson måste jag säga.

Minst sagt.
    Imortaelis skrev 2013-01-16 10:57:41 följande:
    Det är ju på dom flesta ställen ganska stor brist på kontaktfamiljer, speciellt kan jag tänka mig om det är i så stor utsträckning som varannan vecka.
    Men jag förstår inte hur dom tänker här faktiskt.
    Paret har ingen erfarenhet av "diagnos" barn plus att dom själva ska bli föräldrar för första gången med allt vad det innebär.

Dock hade haft en jourplacering en 17åring men den vet jag inte om den hade problem eller ej.
    Vi får se. Min vännina vill ha avlastning nu då hon behöver ta igen sig. Hon är en bra mamma men barnen behöver mycket stöd.
  • Imortaelis
    Anonym (Villhjälpa) skrev 2013-01-16 11:40:04 följande:

Minst sagt.

Dock hade haft en jourplacering en 17åring men den vet jag inte om den hade problem eller ej.
    Vi får se. Min vännina vill ha avlastning nu då hon behöver ta igen sig. Hon är en bra mamma men barnen behöver mycket stöd.
    Får hoppas att det faktiskt funkar då, för alla inblandade !!
    Är det "akut" så är det kanske inte heller läge att sätta sig på tvären och invänta att dom ska hitta en annan familj.
  • Anonym (Villhjälpa)
    Imortaelis skrev 2013-01-16 11:48:12 följande:
    Får hoppas att det faktiskt funkar då, för alla inblandade !!
    Är det "akut" så är det kanske inte heller läge att sätta sig på tvären och invänta att dom ska hitta en annan familj.
    Nej min vännina sätter sig inte på tvären men vi undrade iom att kvinnan snart ska föda  (2 mån) och det kan hända mycket. Visst vi hoppas att det går bra. Ja läget är akut iom att förra ktfamilj avslutade uppdraget innan jul men de fungerande inte alls!!!
    Soc borde ha försökt mycket mer tidigare el alt lyssnat mer på min vännina när hon talade om att så gamla ktfam föräldrar som 67 inte är bra plus att de ej sammarbetade med henne. De hade barnen ca 9 månader växelvis då hon höll på att gå under. Hon vill ej att det skulle ha barnen varann vecka iom att det fanns problem från "gamlingarnas sida".
    Håller tummarna för det bästa
  • Imortaelis
    Anonym (Villhjälpa) skrev 2013-01-16 11:58:00 följande:
    Nej min vännina sätter sig inte på tvären men vi undrade iom att kvinnan snart ska föda  (2 mån) och det kan hända mycket. Visst vi hoppas att det går bra. Ja läget är akut iom att förra ktfamilj avslutade uppdraget innan jul men de fungerande inte alls!!!
    Soc borde ha försökt mycket mer tidigare el alt lyssnat mer på min vännina när hon talade om att så gamla ktfam föräldrar som 67 inte är bra plus att de ej sammarbetade med henne. De hade barnen ca 9 månader växelvis då hon höll på att gå under. Hon vill ej att det skulle ha barnen varann vecka iom att det fanns problem från "gamlingarnas sida".
    Håller tummarna för det bästa
    Nej jag menade inte att hon satte sig på tvären, men det hade ju varit förståeligt om situationen inte känns helt bekväm eller kanske lite osäker, var mer så jag menade :)
    Kan ju ibland vara svårt att få dom att lyssna och verkligen nå fram och bli tagen på allvar.
    Ja det är nog inte mycket mer man kan göra, kan ju vara så att det blir en toppen lösning också :)
  • Anonym (Villhjälpa)
    Imortaelis skrev 2013-01-16 12:02:16 följande:
    Nej jag menade inte att hon satte sig på tvären, men det hade ju varit förståeligt om situationen inte känns helt bekväm eller kanske lite osäker, var mer så jag menade :)
    Kan ju ibland vara svårt att få dom att lyssna och verkligen nå fram och bli tagen på allvar.
    Ja det är nog inte mycket mer man kan göra, kan ju vara så att det blir en toppen lösning också :)
  • Anonym

Jag kan inte tro, att detta är sant!! Mamman MÅSTE protestera! Det låter absurt att ens fundera denna familj till kontaktperson!!! Vad är det för kommun som har så dåliga resurser??? Barnen kommer få det ännu svårare med en oerfaren, gravid kontakt mamma! Det är min absoluta mening!

• Anonym (Villhjälpa)
    Anonym skrev 2013-01-16 12:31:19 följande:
    Jag kan inte tro, att detta är sant!! Mamman MÅSTE protestera! Det låter absurt att ens fundera denna familj till kontaktperson!!! Vad är det för kommun som har så dåliga resurser??? Barnen kommer få det ännu svårare med en oerfaren, gravid kontakt mamma! Det är min absoluta mening!

Min vännina måste ju se om det fungerar. Glömde att skriva att det inte helt klart. Man ska prata med ktfamilj och nästa beslutas det definitvt. Kt familj kommer inte från kommunen utan en kommun i närheten. Vänninan kan ju inte vänta hur länge som helst. Får se hur det artar sig.
  • Anonym
    Anonym (Villhjälpa) skrev 2013-01-16 13:37:43 följande:

Min vännina måste ju se om det fungerar. Glömde att skriva att det inte helt klart. Man ska prata med ktfamilj och nästa beslutas det definitvt. Kt familj kommer inte från kommunen utan en kommun i närheten. Vänninan kan ju inte vänta hur länge som helst. Får se hur det artar sig.
    Är det varannan vecka, eller varannan HELG barnen skall vara hos kontaktfamiljen?
  • Anonym (Villhjälpa)
    Anonym skrev 2013-01-17 00:04:22 följande:
    Är det varannan vecka, eller varannan HELG barnen skall vara hos kontaktfamiljen?

Varann vecka
  • Anonym
    Anonym (Villhjälpa) skrev 2013-01-17 13:17:52 följande:

Varann vecka
    Om det är fråga om HELA veckan, inte bara helger, är det ju MERA än bara kontaktfamilj.....
  • Anonym (Villhjälpa)
    Anonym skrev 2013-01-17 18:03:40 följande:
    Om det är fråga om HELA veckan, inte bara helger, är det ju MERA än bara kontaktfamilj.....
    Jag har för mig att det kallas kontaktfamilj men jag är osäker....familjehem är mer rätt namn?
Svar på tråden Kontaktfamilj- funderingar på lämplighet???