• Anonym (ångest)

Biverkningar av sertralin??

Jag fick igår sertralin för min depression och ångest och oro. Tog första tabletten idag kl 8.30 och 1,5 timme senare brakar magen ihop totalt.. det är som vatten! Ska det vara så här? Tål jag inte medicinen eller vad det är det frågan om? Jag mår lite illa också och är super nojjig för att det kan vara magsjuka, då jag lider av kräkfobi.
    Tänkte jag skulle börjar ta den igår men jag vågade inte efter att ha läst om biverkningarna.. är livrädd för att det ska bli värre än va det redan är och ifråga sätter om jag verkligen behöver ta denna medicinen!? Om magen reagerar som den gjort nu kanske alla andra biverkningar bli lika hemska..?
    Hur mådde ni som ätit denna medicin i början?

• Svar på tråden Biverkningar av sertralin??
  • Momalicious

Jag kände ingen skillnad alls, alltså inga biverkningar. Jo jag var nog lite hungrigare än vanligt i nån vecka.

• Vinterlady

Jag började också medicinera igår, fast m paroxetin. Den första tiden kan ju vara upp o ner o man kan må sämre o få ökad ångest (el vad man nu har). Magproblem tror jag också är vanligt att få vid insättning. Men stå ut! Vi kan kämpa ihop!

• Anonym (ks)

jag har tagit samma som du i ungefär en månad och har inte märkt någonting förutom lite huvudvärk men det behöver ju inte vara pågrund av den. 

Fast nu senaste veckan har det börjat klia på hela kroppen samt komma lite utslag som sedan försvinner igen.. vet inte om det är på grund av medicinen eller något annat. Är lite orolig iallafall.. 

• Anonym (ångest)
    Vinterlady skrev 2013-01-16 12:56:09 följande:
    Jag började också medicinera igår, fast m paroxetin. Den första tiden kan ju vara upp o ner o man kan må sämre o få ökad ångest (el vad man nu har). Magproblem tror jag också är vanligt att få vid insättning. Men stå ut! Vi kan kämpa ihop!
    Är det ungefär liknande läkemedel? Vad tar du det för?
    Jag är alltid orolig när jag stoppar i mig något nytt läkemedel för jag är sån så jag får nästan alla biverkningarna =( Fick lite panik förut när jag mådde som sämst men nu har det lugnat ner sig. Känner mig dock lite snurrig och virrig haha. Men jag får väl räkna med att magen kör igång i morgon igen efter att jag tagit tabletten.

• Anonym (ångest)
    Anonym (ks) skrev 2013-01-16 12:58:19 följande:
    jag har tagit samma som du i ungefär en månad och har inte märkt någonting förutom lite huvudvärk men det behöver ju inte vara pågrund av den. 

Fast nu senaste veckan har det börjat klia på hela kroppen samt komma lite utslag som sedan försvinner igen.. vet inte om det är på grund av medicinen eller något annat. Är lite orolig iallafall.. 
    du har inte märkt något med att du får mer ångest eller något sån heller?

utslagen ska du nog vara försiktig med. kanske ska höra med din läkare. Eller har du kanske ätit något som du inte brukar?
  • Anonym (ks)
    Anonym (ångest) skrev 2013-01-16 13:09:35 följande:
    du har inte märkt något med att du får mer ångest eller något sån heller?

utslagen ska du nog vara försiktig med. kanske ska höra med din läkare. Eller har du kanske ätit något som du inte brukar?
    Första dagen jag tog medicinen blev jag helt tom och satt och stirrade i väggen hela dagen ungefär. Visste att man kunde må sämre första veckorna och sen skulle det vända och blev rädd att jag skulle vara helt apatisk ett tag men nästa dag vaknade jag och mitt huvud kändes lättare än jag någonsin varit med om. 
    Det var som om jag vaknat upp ur en dröm jag haft sen jag var 12 år. Hela veckan mådde jag helt sjukt bra och var glad(lycklig!!!) och det har jag aldrig varit i hela mitt liv.
    Har haft lite upp och ner sen dess men mår helt sjukt mycket bättre. Min ångest är borta och jag känner att jag vill leva och ser en framtid vilket jag inte gjorde innan.
    Ursäkta att det blev lite långt! :)

Angående utslagen tänkte jag vänta tills mitt nästa läkarbesök som är om ca 2 veckor och fråga läkaren då om det kan ha med det att göra..
  • Anonym (O.o)

Min mage kraschade också ett par timmar efter första tabletten. Var helt skakis och mådde riktigt dåligt. Men det blev bara den gången

Hade yrsel och lite andra lättare biverkningar i ett par veckor, sedan gick det över.

• Anonym (Samma här)

Jag gjorde på mig 4 gånger på raken! Och en vän till mig kissade på sig... Så är det innan kroppen vant sig i de flesta fall! Men min man kände inte av någonting alls!

• Anonym (Samma här)
    Anonym (Samma här) skrev 2013-01-16 13:29:03 följande:
    Jag gjorde på mig 4 gånger på raken! Och en vän till mig kissade på sig... Så är det innan kroppen vant sig i de flesta fall! Men min man kände inte av någonting alls!

Jo föresten, han fick visst en biverkning i början! Han kunde inte nå klimax sexuellt! Men det släppte efter två veckor :) Magproblemen försvann efter några dagar!
Svar på tråden Biverkningar av sertralin??