• Anonym (Sjukskriven)

Sjukskriven till bf?

Hej!
    Jag har varit heltidssjukskriven i ca en månad nu pga foglossning samt illamående med kräkrningar i sen graviditet. Var innan dess deltidssjukskriven under ca en månad men har haft besvär redan sedan v 9. Jag har fått ersättning från FK så det är inga problem så. Befinner mig nu i v 31. Jag undrar nu dock över om man kan vara sjukskriven fram till bf. Min läkare sa plötsligt att här sjukskriver man bara till v 38+0 pga graviditetsrelaterade problem, men jag ska snittas och det kommer att ske efter fulla 39v. Jag kommer ju troligtvis inte magiskt att bli frisk en och en halv vecka innan snittet? Läkaren menade på att jag då skulle söka någon annan form av ersättning från er men vad jag har förstått så finns det väl ingen annan ersättning än sjukpenning när jag faktiskt är sjuk? Ska jag verkligen behöva ta av min föräldrapenning när jag har besvär som klassas som sjukdom av både läkare och FK före v 38+0 för att läkarna i mitt landsting fått för sig att efter v 38+0 är alla gravida friska? Ska självklart ta diskussionen med min läkare men vill veta vad FK har för inställning till sjukskrivning fram till bf pga ovanstående besvär.
    Tack! 

• Svar på tråden Sjukskriven till bf?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har rätt till sjukpenning under graviditeten avgörs alltid genom en individuell prövning.
    Det är därför viktigt att dina besvär tydligt framgår i det intyg som läkaren skriver. Vi gör en bedömning 
    på om sjukdomsorsaken sätter ner din arbetsförmåga.

Jag lägger med en länk här till mer information:

www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/vanta_barn/sjukpenning_under_graviditet/

Hälsningar
    Ida, handläggare 
Svar på tråden Sjukskriven till bf?