• Anonym

vad gör man när man blivit arbetslös?

har jobbat med lite allt möjligt de senaste åren, i olika restauranger, rest runt mm, nu är jag helt arbetslös sedan 2 månader. är inte med i någon a-kassa. vad gör man nu? jag har alltså INGEN inkomst alls, så lever endast på sparade pengar, har man rätt till någon ersättning? ska man skriva in sig på arbetsförmedlingen? vet att man kan få alfakassa, men tar inte det rätt lång tid?

• Svar på tråden vad gör man när man blivit arbetslös?
  • nozpa

Alltså har ingen erfarenhet. Men du borde ha skrivit in dig direkt på arbetsförmedlingen. Iom att du planerar att leva på bidrag nu så är det väl första steget antar jag.

• Anonym

Man går runt i stan på alla butiker och söker jobb. Man går in, tar i hand och ber om extrajobb. 

• Tirem

Varför har du inte gått med i en A-kassa? Otroligt oansvarigt måste jag säga! Vem ska ge dig pengar tycker du själv?

• Anonym
    Tirem skrev 2013-01-16 13:44:09 följande:
    Varför har du inte gått med i en A-kassa? Otroligt oansvarigt måste jag säga! Vem ska ge dig pengar tycker du själv?
    Men, det där hjälper väl inte nu heller
  • Anonym
    nozpa skrev 2013-01-16 13:41:44 följande:
    Alltså har ingen erfarenhet. Men du borde ha skrivit in dig direkt på arbetsförmedlingen. Iom att du planerar att leva på bidrag nu så är det väl första steget antar jag.

naturligtvis planerar jag inte att leva på bidrag och har aldrig gjort i hela mitt liv. jag utgår ifrån att jag kommer få ett jobb så snart som möjligt, men jag har sökt  jobb i tre månader utan att få något så den ekonomiska situationen börjar bli ohållbar
  • Anonym
    Tirem skrev 2013-01-16 13:44:09 följande:

för att jag har inte haft något fast jobb och har jobbat mkt utomlands. frågor på det?
  • nozpa
    Anonym skrev 2013-01-16 13:45:26 följande:

naturligtvis planerar jag inte att leva på bidrag och har aldrig gjort i hela mitt liv. jag utgår ifrån att jag kommer få ett jobb så snart som möjligt, men jag har sökt  jobb i tre månader utan att få något så den ekonomiska situationen börjar bli ohållbar
    Men alfakassan är ju ett bidrag. Och om det tar tid att få den borde du skriva in dig innan dina pengar ta slut. Det är väl logiskt?
  • linjes

Skriv in dig på af idag,så berättar dom hur du ska gå tillväga

• Anonym

Lite sent nu men det bästa är skriva in sig hos AF första dagen av arbetslöshet, i alla fall om man vill skydda sin överhoppningsbara tid.

Spelar det någon roll om det tar tid att få alfa-kassa? Det är väl bättre med lite pengar än inga? 

Svar på tråden vad gör man när man blivit arbetslös?