• Issabelle

Medicinsk invaliditet IBS, chrons, ulcerös colit, hjälp!!

Hej! Det är såhär att jag har haft problem med min mage sedan jag var ett år, är tjugo idag. Har opererats och gjort massor med undersökningar men aldrig fått någon diagnos. De har misstänkt ulcerös colit alternativt chrons sjukdom. För ett år sedan fick jag min diagnos IBS, mycket skönt att äntligen få på papper vad man har. Nu till det jag behöver hjälp med. Jag har anmält detta till mitt försäkringsbolag och de ska nu bestämma min medicinska invaliditet i procent. Det jag skulle vilja ha hjälp med eller få veta, är vad den ungefärliga siffran ligger på. Vet att det bedöms individuellt men det skulle va kul att höra vad ni andra fått! Ni som har ulcerös kollit eller chrons får också gärna berätta hur eran medicinska invaliditet bedömts. Det känns skönt att äntligen kunna få lite plåster på såren av allt jag fått gått igenom, alla år av undran och alla nätter jag spenderat på sjukhus. Är jätte tacksam för svar!! :)

• Svar på tråden Medicinsk invaliditet IBS, chrons, ulcerös colit, hjälp!!
  • Nervösanelly

Hej, jag har Chrons sjukdom sedan 10 års ålder. jag var som sjukast som barn och fick då min invaliditetesgrad satt till 2% - ja du hörde rätt, 2%.
    De sa att det berodde på att min mamma ville ta ut pengarna til mig innan jag fyllt 18 och man inte kunde veta exakt hur handikappad jag skulle vara...
    Men vid tidpunkten låg jag ofta på sjukhus, gick på toa kanske 25 ggr om dagen, kunde inte hålla tätt, hade enorma smärtor och gravt underviktig.

2%.

Jag ger inte mycket för försäkringsbolag. Jag sparar pengar privat istället för att ha råd när jag blir sjuk.

lycka till

Svar på tråden Medicinsk invaliditet IBS, chrons, ulcerös colit, hjälp!!