• MizzTessie

Berätta för 2 kollegor FÖRE chefen??

Jag är gravid med andra barnet i v.8. Syns inget ännu och har bara mått lite illa men det har jag kunnat skylla på min magkatarr som jag brukar ha problem med. Vill egentligen vänta tills efter KUB-UL i v.12-13 med att berätta det för någon alls (inte ens närmsta familjen vet, förutom min sambo då såklart och min syster som jag står väldigt nära) eftersom jag först vill se att det finns en levande frisk bebis i min mage innan jag får gratulationer osv..

Saken är den att jag har fått inskrivning på MVC på måndag, sen måste jag ta blodprov inför KUB i början av februari och så är det då KUB-UL i mitten av februari. Och jag har redan varit borta MYCKET på vårdcentalen, i höst/vinter eftersom jag har utretts för en del mystiska symptom. Har även varit hos tandläkaren, gynekologen ja allt möjligt.. Det finns verkligen inget mer jag kan "hitta på" som kommer låta trovärdigt.

Jag skulle därför behöva berätta för två av mina närmsta kollegor för att kunna reda ut detta tills efter UL. Hon på lönekontoret samt hon som brukar täcka upp för mig när jag är borta. Vill verkligen inte berätta för chefen förrän jag vet att allt är OK med fröet i magen!

Är det OK att göra så tycker ni? Ska självklart be dem att inte berätta för någon annan och jag hoppas att de kan hålla det!

Tacksam för råd angående detta!    

• Svar på tråden Berätta för 2 kollegor FÖRE chefen??
  • krompa

Jag har berättat för kollegor långt innan chefen har fått veta att jag varit gravid.

• MissStrawberry

Jag ser inget problem alls med att göra som du tänkt MEN var väldigt tydlig med att du inte vill att någon annan ska få reda på det och speciellt inte chefen.

• jomen64

Varför vill du inte berätta för chefen?
    Jag tycker att du skall berätta detta för din chef. Din chef undrar säkert varför du är borta så mycket och när han/hon inte vet hur det står till är det lätt att börja med felaktiga spekulationer.

Din chef kommer säkert att uppskatta att du berättar och om möjligt underlätta för dig. Du ger ju dessutom chefen möjlighet att kunna planera och täcka upp för dig. Sådant här skall chefer kunna hantera.

BERÄTTA!!

• Dixie
    jomen64 skrev 2013-01-17 08:16:11 följande:
    Varför vill du inte berätta för chefen?
    Jag tycker att du skall berätta detta för din chef. Din chef undrar säkert varför du är borta så mycket och när han/hon inte vet hur det står till är det lätt att börja med felaktiga spekulationer.

Din chef kommer säkert att uppskatta att du berättar och om möjligt underlätta för dig. Du ger ju dessutom chefen möjlighet att kunna planera och täcka upp för dig. Sådant här skall chefer kunna hantera.

BERÄTTA!!
    fast det beror helt på vilken typ av chef man har - jag hade inte berättat för min chef, förrän efter kub!
  • Anki87

Mina kollegor på natten visste det 2 mån innan chefen :) ditt barn, ditt val!

• sunny

Jag har ett väldigt socialt yrke och berättade för några av mina kollegor långt innan chefen fick veta, gick likosm inte att dölja varken mitt mående eller att magen började växa! (kom väldigt tidigt denna gång..) 
    Ville också vänta efter kub ifall att.. dock mådde jag så hemskt dålig och behövde byta pass inför kuben så jag berättade för chefen innan ändå men sa som det var att ingen annan visste mm. Hon var jätteförstående och har verkligen hjälpt mig, även nu när jag är hemma och sjukskriven hör hon av sig ibland och frågar hur jag mår osv.
    Sen är det ju såklart väldigt individuellt beroende på hur pass "bra" din chef är och om denne är förstående osv. Gå efter magkänslan, den brukar vara den bästa.  

• emsiiiis

Jag har berättat för mina två kollegor (som också är mina 2 närmsta vänner.) och har planerar att berätta för chefen när jag inte kan dölja magen. Är i v.5 bara så det dröjer förhoppningsvis några veck

• Kat91

Jag berättade för min brukare och mina arbetskamrater i princip direkt, för chefen berättade jag inte förrän i v.20-22 tror jag. Sjukt dryg människa som alltid snokade runt i saker hon inte hade med att göra så hon kunde gott få undra lite :P

• Kat91
    emsiiiis skrev 2013-03-08 06:08:14 följande:
    Kat91: märkte hon inget på din kropp?
    Jo, det gjorde hon säkert men jag kunde dölja magen helt till v.20 om jag ville, den smällde inte till och blev stor förrän mellan v21-22 så innan dess var det nästan ingen som vågade fråga och så ifall de skulle ha fel :)
  • Kat91
    emsiiiis skrev 2013-03-12 05:35:21 följande:
    Kat91: okej. Smidigt för dej :)
    Jag har det mindre smidigt :(
    Då blir det ju såklart jobbigare! Har du fler barn sen innan eller får du mage snabbt ändå?
  • emsiiiis

Kat91: vi väntar vårat första barn.
    Men har innan tränat väldigt mycket, smal som en pinne enligt kollegorna och nu putar en flubber mage fram. tur att jag kan klä mig i dom stora kockrockarna utan att chefen tänker på det :) vilken vecka är du i?

• Kat91
    emsiiiis skrev 2013-03-12 05:51:03 följande:
    Men har innan tränat väldigt mycket, smal som en pinne enligt kollegorna och nu putar en flubber mage fram. tur att jag kan klä mig i dom stora kockrockarna utan att chefen tänker på det :) vilken vecka är du i?
    Jag är inte gravid nu, utan har en son på 15 månader

Jag var också smal och hyfsat vältränad innan men gick upp över hela kroppen i början framförallt. Totalt 25kg från start till mål så det syntes liksom inte bara över magen, därav att folk nog inte vågade fråga och så ifall jag bara käkat för mycket. På bilden i v.20 har jag ju klätt mig så den ska synas så mycket som möjligt men med ett par baggyjeans och en större t-shirt hade det inte synts :)
  • Kat91
    emsiiiis skrev 2013-03-12 05:51:03 följande:
    Och så bilden kanske ;) Såg ut som i v.12 innan men helt utan put.

• emsiiiis

Kat91: fin mage. Jag tänkte berätta för min chef i v.13 om magen inte blivit allt för synlig., :$

• Mellanmjölkens land

Tandläkaren är ett hett tips. Få "tandvärk" om det inte är dags för tandläkarbesök. Man kan även ha bitit av en flisa i en tand och behöva få kanten nedslipad. Det hände mig för ett par år sen på riktigt

Annars håller jag med om att man definitivt kan berätta för kollegorna innan man berättar för chefen. Det gjorde jag med dottern. Hade iofs inte så mycket val eftersom jag hade lite problem med illamående och vi satt i samma rum. Det är lite svårt att missa när kollegan blir vit i ansiktet ett par gånger om dagen och springer till toan Chefen fick veta lite senare

• Chaplin89

Jag har talat om för alla mina kollegor att jag är gravid, jag är bara i v 7. Anledningen är ju mitt illamående och det är ju lite svårt att mörka det :) Tänker inte säga nåt till chefen förän efter semestern i mitten av juli då jag gjort KUB, kommer då vara i v 15 eller nåt :)

Svar på tråden Berätta för 2 kollegor FÖRE chefen??