• Allieh

Veterinär eller djursjukskötare

Jag har länge velat bli veterinär, dels för att jag älskar djur men också för att jag är intresserad av den medicinska biten. Mina betyg räcker inte riktigt till men jobbar på att höja mig på högskoleprovet istället. Nu är det många som har påpekat för mig att man kan bli djursjukskötare istället för att det tydligen verkar vara mycket roligare. Nu står jag och väger för- och nackdelar även om jag lutar väldigt åt veterinär.

De enda fördelarna med djursjukskötare i mina ögon är den betydligt kortare utbildningen (jag tog studenten för två år sedan, känner mig lite stressad) och att det verkar vara lätt att få jobb, sedan även att det inte krävs lika mycket för att ta sig in. Lönen är ju sämre men det är ju faktiskt inte allt.

Jag undrar om det finns några djursjukskötare här eller någon veterinär här, som kan berätta lite om hur respektive yrke är? Vad man har för arbetsuppgifter som djursjukskötare? Det står ju mycket om hur svårt det är att få jobb som veterinär, finns det någon risk att man efter avslutad utbildning kommer stå utan? Finns det jobb för djursjukskötare i mindre städer? Har även fått höra att jag är för liten för att bli veterinär, under 1,60 m, ska det verkligen vara ett hinder?

• Svar på tråden Veterinär eller djursjukskötare
  • lykantrophona

Det är inte lätt att få jobb som djurskötare, just för att det är lättare utbildning men fortfarande populärt. Jag har pratat med djurskötare som jobbat bl a på djurpark och forskningsstationer, och det låter som väldigt otrygga anställningar. Eftersom det finns många som vill jobba med djur är det lätt att sparka någon som är obekväm och ersätta den med någon annan.

• Allieh

Jag har också tänkt på att det borde vara så, nu skrev jag vad jag fått höra av andra.

lykantrophona skrev 2013-01-16 15:31:12 följande:
    Det är inte lätt att få jobb som djurskötare, just för att det är lättare utbildning men fortfarande populärt. Jag har pratat med djurskötare som jobbat bl a på djurpark och forskningsstationer, och det låter som väldigt otrygga anställningar. Eftersom det finns många som vill jobba med djur är det lätt att sparka någon som är obekväm och ersätta den med någon annan.

Jag har också tänkt att det borde vara så, nu skrev jag vad jag har fått höra av andra som försöker övertyga mig om att välja djurskötare.
  • djursjukskötare

Djurskötare och djurSJUKskötare är olika yrken, legitimerade djursjukskötare är det brist på i nuläget. Jag tycker djursjukskötare är ett toppenjobb! Enkelt förklarat har en veterinär arbetsuppgifter som liknar läkaren, djursjukskötarens uppgifter liknar sjuksköterskans.

• Sephrenia89
    djursjukskötare skrev 2013-11-08 13:44:07 följande:
    Djurskötare och djurSJUKskötare är olika yrken, legitimerade djursjukskötare är det brist på i nuläget. Jag tycker djursjukskötare är ett toppenjobb! Enkelt förklarat har en veterinär arbetsuppgifter som liknar läkaren, djursjukskötarens uppgifter liknar sjuksköterskans.

Tack har funderat på just de där.
  • Lyndi

Det är brist på djursjukskötare så jag tror att deras lönenivå kommer att öka stadigt under de kommande åren.

Svar på tråden Veterinär eller djursjukskötare