Veterinär eller djursjukskötare
Jag har länge velat bli veterinär, dels för att jag älskar djur men också för att jag är intresserad av den medicinska biten. Mina betyg räcker inte riktigt till men jobbar på att höja mig på högskoleprovet istället. Nu är det många som har påpekat för mig att man kan bli djursjukskötare istället för att det tydligen verkar vara mycket roligare. Nu står jag och väger för- och nackdelar även om jag lutar väldigt åt veterinär.
De enda fördelarna med djursjukskötare i mina ögon är den betydligt kortare utbildningen (jag tog studenten för två år sedan, känner mig lite stressad) och att det verkar vara lätt att få jobb, sedan även att det inte krävs lika mycket för att ta sig in. Lönen är ju sämre men det är ju faktiskt inte allt.
Jag undrar om det finns några djursjukskötare här eller någon veterinär här, som kan berätta lite om hur respektive yrke är? Vad man har för arbetsuppgifter som djursjukskötare? Det står ju mycket om hur svårt det är att få jobb som veterinär, finns det någon risk att man efter avslutad utbildning kommer stå utan? Finns det jobb för djursjukskötare i mindre städer? Har även fått höra att jag är för liten för att bli veterinär, under 1,60 m, ska det verkligen vara ett hinder?