• Vandelfri

Hur lång tid mellan promenader och hur länge ensam?

Jag funderar över hur länge ni låter era hundar vara ensamma på dan och hur ofta dom får gå ut och kissa?

• Svar på tråden Hur lång tid mellan promenader och hur länge ensam?
  • Grandmother

Var fjärde timme blir det kiss antingen ute på tomten eller under promenad.Och 4 tim max mer försöker jag undvika att hon får vara ensam

• Vandelfri

Ingen som vågar vara oanonym?

• Grandmother
    Vandelfri skrev 2013-01-16 16:02:21 följande:
    Ingen som vågar vara oanonym?

Jag är ej anonym.Om du menar stängd presentation så har det ej med tråden att göra öht
  • Vandelfri
    Grandmother skrev 2013-01-16 16:02:17 följande:

Var fjärde timme blir det kiss antingen ute på tomten eller under promenad.Och 4 tim max mer försöker jag undvika att hon får vara ensam

okej, det låter ungefär som jag då, jag brukar gå ut med dom minst var 5 timme, eller om dom säger till, ensamma lämnar jag dom på sin höjd under tre timmar vid ett tillfälle på dan, flera tillfällen känns inte okej
  • Grandmother

Skall vi åka någonstans o hon ej kan vara med ahr vi en som brukar ta hem min hund..vi hjälper arandra med hundvakt sas

• Majsan70

Vår hund går ut 3 ggr per dag. Just nu är hon sällan ensam överhuvudtaget men normalt kanske mellan 5-7 timmar ensam beroende på hur vi går om varandra härhemma. Alltid sällskap av våra 6 katter dock.

• Grandmother
    Grandmother skrev 2013-01-16 16:02:17 följande:

o det är inte 4 tim varje dag.Då jag är hemmvid hela dagarna
  • Apopan

Jag har varit hemma med min hund varje dag sedan han kom hem till oss för 2,5år sedan. Men han är ensamhetstränad och går bra att lämna några timmar, ett par ggr har det blivit upp till 6h, och då har han hälsat oss välkomna alldeles nyvaken. Men oftast blir det bara någon timme, och då har vi ofta med honom i bilen för då kan vi passa på att promenera på ett nytt ställe också när vi ändå är iväg.

Ute är vi med lite olika mellanrum, det beror på vad vi gjort ute innan. Är han trött efter en händelserik runda så kan det ta rätt många timmar innan det känns som om han behöver gå ut igen, men det snittar väl på att han är ute 4ggr. Är det fint väder så står ju dörren öppen hela tiden och då är han ute jämnt i princip, men gör inte ifrån sig på tomten så promenader behövs alltid.

Kan ju tilläggas att det är en stor hund.

• linjes

4-5 promenader per dag,brukar ha gräns vid 4 tim el vid behov,hemma högst 4 timmar själv

• Dexter dot com

Hon är ensam några timmar i veckan och vi promenerar i snitt 3 timmar per dag uppdelat på 4-5 promenader. Sen har hon chans att pinka när jag går ut och hämtar ved,posten,röker mm

• Tess1990

Jag är hemma i princip hela dagen om jag inte går och handlar eller något vilket inte tar mer än 10-20min
    annars så lämnar vi henne 3 timmar 2-3 gånger i månaden när vi storhandlar
    väldigt sällan blir det 4 timmar (som igår när vi såg Hobbit, då blev det 4 timmar och 20min, inga problem)
    hon letar först godis och går sen och tuggar på någon leksak, sen går hon och lägger sig.  

hon säger till när hon behöver gå ut, men försöker hålla det till 4 timmar imellan, men det kan vara allt från 3-8 timmar (sambon tar ut henne 5 på morgonen, och om jag har haft en dålig natt så kan jag sova till 13, hon sover med mig, men det är inte ofta, går oftast upp 10, skulle dock aldrig lämna henne ensam 8 timmar! 6 är absolut max.)

hon går ut 4-6ggr om dagen

om vi har bil så brukar vi ta med henne, dock väldigt sällan på sommaren, och ser då alltid till att parkera i skuggan, hon har tillgång till vatten, och skyndar oss, om det inte går att vara i skuggan så stannar jag i bilen med henne eller så går vi ut. om det är riktigt kallt så tar vi med filtar och värmer upp bilen rejält samt skyndar oss. 

• Enter Sandman

Hon är ensam några timmar en gång i veckan ungefär.
    Hon får gå ut cirka var 4:de timma, mellan två till fyra timmar om dagen brukar det bli.
    Men visste ni att dom gjort en undersökning där man kommit fram till att den genomsnittliga hunden får 62 minuter promenad dagligen.
    En timme per dygn alltså, vad gör dom, dom resterande 23 kan jag undra.    

• Vandelfri

Enter Sandman skrev 2013-01-16 21:25:44 följande:
    Hon får gå ut cirka var 4:de timma, mellan två till fyra timmar om dagen brukar det bli.
    Men visste ni att dom gjort en undersökning där man kommit fram till att den genomsnittliga hunden får 62 minuter promenad dagligen.
    nej det visste jag inte, det var inte mycket. när det inte är ett tjockt snötäcke ute försöker jag se till att gå en långpromenad åtminstone 4 dagar i veckan. med långpromenad menar jag mellan 7000 - 12000 steg. sen blir det 2 - 3 promenader till under en dag. ibland tar jag dom till en inhägnad där dom kan leka och springa. det som är lite tråkigt är att bara den ena gillar att leka med människor, den andra föredrar andra hundar
  • hundpuss

Morgonpromenad: ca kl 07,00-08,00 kanske tio minuter en kvart, ren behovsrunda
    Lunch: ca kl 12-13 40 minuters promenad- 1 timme 
    Middag: ca kl 17-18 en halvtimmes runda kanske
    Kväll: ca 22,00 allt i från en kvart till en timme eller längre (älskar kvällsrundor men inte nu i snökaoset)

Jag jobbar oregelbundna tider/nätter så när jag kommer hem vid 4 på morgonen får han gå ut då också. Pga mina arbetstider så är vi väl ganska flexibla med rastningstiderna , men aldrig mer än 4-5 timmar mellan gångerna. 

Min hund har inget intresse i att vara ute i kylan så det är rätt poänglöst för tillfället, därav rena behovsrundor för tillfället. Däremot åker vi till skogen 1-2 ggr/vecka och tränar/lägger spår så han klarar sig gott och väl. Ensam hemma max 4 timmar/dag de dagarna jag och sambon går om varandra schemamässigt.  

• M Y L F
    Enter Sandman skrev 2013-01-16 21:25:44 följande:
    Det finns annat att göra än att vara ute? 
  • Dexter dot com
    M Y L F skrev 2013-01-24 16:27:00 följande:
    Det finns annat att göra än att vara ute? 
    Visst kan man träna och aktivera hunden mycket inomhus men motion,gå på nya platser, få löpa av sig ordentligt,social/samhällsträna mm är ju jätteviktigt. 1 timmes utomhusvistelse om dan är ju ingenting och räcker ju knappt till att få dom att göra sina behov på
Svar på tråden Hur lång tid mellan promenader och hur länge ensam?