• Anonym

Halsfluss för TREDJE gången på mindre än 2 månader...

Ja, ni läste rätt! I december månad fick jag halsfluss (värk i halsen, svullna halsmandlar fulla av vita prickar, osv...) och fick Avepenin för det. Kom tillbaka ca 1-2 dagar efter avslutad kur på 10 dagar, och fick ta ett snabbtest till på VC. Hämtade ut Avepenin igen (lika "svagt" som förra gången) och åt i 10 dagar till. Avslutade den kuren i söndags. Idag vaknade jag med lite feberkänslor och kikade i halsen; fullt av vita prickar IGEN!

Jag har inte ont i halsen eller så, än, men hur är det möjligt att det kommer tillbaka så på mig hela tiden?! Jag ringde VC men de tyckte att jag ska avvakta tills det blir värre, att jag helst ska se att det försvinner av sig själv... Jag frågade att om det blev värre, får jag starkade/"bredare" penicillin då? Men hennes svar var nej. Är inte det sjukt dåligt eller?! Nu har även fler i min familj börjat bli smittade, och jag får ingenting mot det! Värdelöst...

Någon som varit med om samma sak? Varför har jag inte ont i halsen än när det är fullt av vita prickar? Jag vet att det kan vara ett virus också, men då jag inte är förkyld eller hostar antar jag att det är bakterien halsfluss igen. Vad ska jag göra? Någon som vet? DESPERAT! 

• Svar på tråden Halsfluss för TREDJE gången på mindre än 2 månader...
  • Tess1990

halsfluss kan orsakas av flera olika bakterier (varav åtminstone 2 testar dom vanligen inte för på vårdcentralen, för dom är så ovanliga) 

när jag fick halsfluss upprepande gånger så var det för att en syster till mig haft det, inte tagit hela kuren! men hon var "frisk" men smittsam och smittade mig upprepade gånger, till slut så "muterade" det och jag fick en dunderkur antibiotika som till slut tog kål på det (min syster blev sjuk i något annat och tog hela den kuren så hon blev av med det till slut och slutade smitta mig..)

annars så kan det vara att du fått kronisk halsfluss, och då kommer ingen medicin i världen hjälpa dig, enda sättet är att ta bort halsmandlarna

det är tyvärr rätt att dom vill avvakta, då antiresistens är ett problem, och det kan fortfarande vara så att det går över

är du säker på att det är halsfluss prickar? man kan ju få andra prickar av andra saker på halsmandlarna (kommer inte på vad det heter just nu!)  

• Vendelsö

Troligt att någon i din närhet bär på smittan utan att själv vara sjuk. Streptokocker gick runt här i familjen i tre veckor innan vi fick penicillin alla samtidigt och blev kvitt det.

• Anonym
    Tess1990 skrev 2013-01-16 17:37:47 följande:
    halsfluss kan orsakas av flera olika bakterier (varav åtminstone 2 testar dom vanligen inte för på vårdcentralen, för dom är så ovanliga) 

när jag fick halsfluss upprepande gånger så var det för att en syster till mig haft det, inte tagit hela kuren! men hon var "frisk" men smittsam och smittade mig upprepade gånger, till slut så "muterade" det och jag fick en dunderkur antibiotika som till slut tog kål på det (min syster blev sjuk i något annat och tog hela den kuren så hon blev av med det till slut och slutade smitta mig..)

annars så kan det vara att du fått kronisk halsfluss, och då kommer ingen medicin i världen hjälpa dig, enda sättet är att ta bort halsmandlarna

det är tyvärr rätt att dom vill avvakta, då antiresistens är ett problem, och det kan fortfarande vara så att det går över

är du säker på att det är halsfluss prickar? man kan ju få andra prickar av andra saker på halsmandlarna (kommer inte på vad det heter just nu!)  
    Usch, hoppas att det inte är kronisk halsfluss! Jag antar att det är halsflussprickar, det ser ut exakt så som det har gjort de andra 2 gångerna. Enda skillnaden är att jag inte har ont i halsen, det tycker jag är konstigt!

Men det vita som bildas på halsmandlarna vid halsfluss är ju vita blodkroppar, kan dem finnas där nu ändå för att det fortfarande finns döda bakterier kvar? Det konstiga är att det vita försvann för någon vecka sedan, men kom tillbaka idag... 
  • Anonym
    Vendelsö skrev 2013-01-16 17:42:16 följande:
    Troligt att någon i din närhet bär på smittan utan att själv vara sjuk. Streptokocker gick runt här i familjen i tre veckor innan vi fick penicillin alla samtidigt och blev kvitt det.
    En annan familjemedlem hade halsfluss för ca 2 månader sedan och fick ett starkt penicillin som tog bort det... Kan det vara så att hon fortfarande smittar alltså? För om det hade varit jag som bar på smittan hade väl den varit borta nu efter allt penicillin? Borde hon gå och ta en odling?
  • sextiotalist

Det är säkert någon som har den utan att vara sjuk. Man har hört talas om hundar som bär smittan tom.
    När mitt barn gick på dagis, så gick det halsfluss, flera barn fick det direkt efter avslutad pencillinkur, till slut så gick VC med på att testa alla barnen och en av smittbärarna var mitt eget barn, som varit helfrisk. Pencillinkur till alla som bar smittan, sedan så var det lugnt 

• taquine

Som andra skrivit är det säkert någon i familjen som har smittan, fick också 3 på raken pga min dotter , så kolla upp din familj. Men är det verkligen halsfluss du fått , då har man ju vrålont och mår pyton?

• Tess1990
    Anonym skrev 2013-01-16 17:43:20 följande:
    Usch, hoppas att det inte är kronisk halsfluss! Jag antar att det är halsflussprickar, det ser ut exakt så som det har gjort de andra 2 gångerna. Enda skillnaden är att jag inte har ont i halsen, det tycker jag är konstigt!

Men det vita som bildas på halsmandlarna vid halsfluss är ju vita blodkroppar, kan dem finnas där nu ändå för att det fortfarande finns döda bakterier kvar? Det konstiga är att det vita försvann för någon vecka sedan, men kom tillbaka idag... 
    jag (och finns en tråd om det nånstans här) får vita klumpar i halsmandlarna lite då och då, som man kan klämma bort, det kan bero på allt från skit som fastnat (matrester, bakterier rester som inte gjort mig sjuk m.m) till kronisk halsfluss (som inte gör en helt sjuk utan bara ligger och "gror")
    det kan se ut lite som halsfluss, man får oftast inte ont men dom stinker ruggigt illa!

ja det kan mycket väl vara så att det är rester som spökar eftersom att det inte "slagit ut" i full sjukdom
  • Anonym

Får prata med familjen sen om detta och se till så att vi alla får kolla upp oss!

Ja, det ser ut som halsfluss. Det är det jag tycker är konstigt, att det inte gör ont, för det brukar ju värka som jag vet inte vad, plus att man känner sig febrig och så... Jag kände mig febrig när jag vaknade, men nu känner jag mig frisk som en nötkärna bortsett från de vita fläckarna... :S

Jag har hört talas om dessa vita illaluktande klumpar, men det är inget sådant jag har :) 

Svar på tråden Halsfluss för TREDJE gången på mindre än 2 månader...