• Myyy

Kan man/bör man väcka spädbarn?

Hej! Jag har ett litet knyte på 6 veckor som sover dagarna i ända. Inte så konstigt kanske, det gör ju de flesta bebisar. Hon har ju såklart vakna stunder då hon är med och "leker" osv, men annars sover hon. Dock vaknar hon alltid framåt kvällen och håller sig uppe i flera timmar med någon minuts vila mellan. >Detta gör ju såklart att vi får vara uppe länge och dygnet vänds upp och ner. Kan man väcka henne på dagarna och se om hon sover på kvällen/natten eller är det ens möjligt att påverka dygnsrytmen när de är så små? Bör man göra det eller ska man vänta till det förhoppningsvis kommer av sig själv?

• Svar på tråden Kan man/bör man väcka spädbarn?
  • Philippa

De första tre månaderna ska man inte störa deras dygnsrytm så mycket...

• Flickan och kråkan

Du kommer nog ganska snart att börja se lite förändring skulle jag tro. Man brukar säga att barns dygnsuppfattning börjar mogna runt 6-8 veckor och sedan när de är runt 5 månader så har de utvecklingsmässigt kommit dithän att de förlägger den huvudsakliga delen av sömnen nattetid. 

Man ska helst inte hålla på och manipulera hit och dit med sömnen utan låta dem själva få hitta den naturliga rytmen. Det är rätt viktigt för att lära känna den egna kroppen. Det är ju samma sak med mat etc också. 

• Myyy

Tack för era svar! Då kanske jag inte ska störa henne. Sålänge hon trivs så är jag nöjd :)

• Pralina 81

Det enda vi gjorde var att ha ljust och ha ljud på dagtid och mörkt och tyst på natten. Dottern var vaken mella 24-04 första månaden med små korta sovstunder. Sen sov hon mycket på dagen. Var vaken nån timme för mat och sen sov hon. Dygnsrytmen hade vänt tillbaka vid 2 månader, så håll ut!

• Takex

Min son är 3 månader och styr fortfarande sin egna sömn, 6 veckor känns för mig på tok för tidigt för att hoppas på att få sova normala tider, här hemma lever vi som tonåringar för tillfället :P

Men visst kan du väcka, jag väcker sonen i land sv olika anledningar och det gör inte så mycket men inte somnar han tidigare för det heller.

• wmtd1987
    Takex skrev 2013-01-17 15:38:08 följande:
    Min son är 3 månader och styr fortfarande sin egna sömn, 6 veckor känns för mig på tok för tidigt för att hoppas på att få sova normala tider, här hemma lever vi som tonåringar för tillfället :P

Men visst kan du väcka, jag väcker sonen i land sv olika anledningar och det gör inte så mycket men inte somnar han tidigare för det heller.
    Håller med 6 veckor är alldeles för tidigt för normala tider, oftast blir ju bebisarna " vaggade" dagtid i magen o håller igång nattetid när mamman "försöker" sova, Mina tvillingar vaknade varannan timma tills dem va 3 månader de va riktigt jobbigt men bara o hålla ut, vill man sova får man helt enkelt passa på när man kan efter bebisens rutiner, nu är tvillingarna snart 5 månader o vaknar 1 gång / natt. Sova hela nätter utan o vakna en endaste gång gör inte bebisar försens vid 1 års ålder enligt experter, däremot kan dem somna om själva vilket gör att föräldrarna tror att dem sover hela nätter..
Svar på tråden Kan man/bör man väcka spädbarn?