Lågt järnvärde, vecka 25
Hej!
Ni som haft lågt järnvärde runt vecka 25, hur lågt hade ni då?
Själv ligger jag på 108, det tyckte min bm var väldigt lågt. Jag tål inte niferex, så jag fick precis börja med blutsaft.
Hej!
Ni som haft lågt järnvärde runt vecka 25, hur lågt hade ni då?
Själv ligger jag på 108, det tyckte min bm var väldigt lågt. Jag tål inte niferex, så jag fick precis börja med blutsaft.
Andra saker du kan göra är att laga maten i gjutjärnsgryta, undvika mjölk till järnrik mat och istället dricka t.ex apelsinjuice som hjälper järnupptaget. Ät extra av järnrik mat. Hjälpte mig bra när jag hade järnbrist
Jag tog blodprover i vecka 24-25 som visade samma HB-värde som du, 108. Jag har problem med mina järnvärden, mina depåer är dessutom minimala med värde på 9 medan man egentligen ska vara uppe på 60, och äter både niferex, B12 och folsyra för att få upp värdena. Sist jag lämnade prover, i vecka 29 hade jag ett HB på 111. Det är fortfarande på tok för lågt men vi kan inte göra allt för mycket åt det mer än öka de tillskott jag redan äter. Jag äter nu 1mg B12, 5mg folsyra och 100mg niferex per dag och hoppas att det ska ha gett resultat till nästa gång vi tar prover.
Nu ser jag att du inte klarar av att äta niferex men det finns många fler järnpreparat hos apoteket, gå in och prata med dem om andra alternativ om du tycker blutsaften är svår, jag hade inte klarat av den om jag var du.
Folsyra och B12 kanske skulle vara idé att prova för dig också, för att lättare bygga upp HBvärdet?
Jag hade järnvärde 101 i vecka 28 då jag inte ätit järntabletter alls (magen pallar det inte). Efter att ha börjat med blutsaft hade värdet stigit till 110 på 7 veckor. Min BM sa att det inte ska vara under 109 som gravid.
Jag brukar också försöka tänka på järn till c-vitamin osv... mkt spenat och liknande får det bli (äter inte kött).
Jag har 98, hjälper inte med järntabletter ^^
Blutsaften var faktiskt det enda som jag klarade av under min förra graviditet, den hjälpte mig då, även om den inte innehåller så mycket järn som tabletterna gör. Tack för tipset MissMolgan, jag har inte provat B12 och fosyra, kanske kan det vara värt ett försök.
Usch man vill ju inte må så här, ständigt trött och orkeslös.. Det är ju ändå flera veckor kvar till bf.
Jag äter super-c (Great Earths c-vitminer 1000mg med väldigt bra upptag och så utsöndras de gradvis) och har alla 3 graviditeter haft högt järnvärde. Min BM frågade t.om vad jag gjorde för hon blev så förvånad att jag hade så pass bra värden. C-vitmin höjer järnvärdet mer än man tror.
Undvik kaffe och te helst helt och även mjölkprodukter när du tar järnrika livsmedel eftersom det sänker järnet.
Jag kan verkligen rekommendera att äta mat tillagad i gjutjärnsgryta, det håller upp mitt blodvärde. Du kan även passa på att frossa i godingar som tex broccoli, baljväxter och leverpastej för att höja järndepån.