• Anonym (ensam)

45 år, helt ensam utan vänner!!

Ja, som rubriken lyder...jag är 45 år och har inga vänner! Är ensam nästan jämt förrutom då mina barn är hemma varannan helg. Jag står snart inte ut att ha det så här längre!! Gråter ibland också. Gråter

Varför är det så svårt att hitta nära vänner? Okej, jag har väl ganska taskigt självförtroende när det gäller att ta kontakt, men tycker det är så knepigt när man vill bli kompis med nån. Det är ju liksom inget man frågar bara...vill du bli min vän?

Känns också som om de flesta i min ålder redan har fullt upp på kompisfronten. Finns väl en gräns för hur många vänner man har tid att umgås med också.

Finns det fler här som känner och har det som jag?

• Svar på tråden 45 år, helt ensam utan vänner!!
  • Anonym (hoppetossan)

Visst kan jag ofta känna så. Är två år yngre än dig och har sambo, barn och vänner. Men med åren och familjeskapandet så blir relationerna annorlunda än när man var singlar, bästisar och bundisar.

Att folk inte hör av sig och söker kontakt är nog inte personligt. Alla har fullt upp med sina små livsbubblor. Men börja snacka lite med folk du stöter på - kallprata med kassörskan etc. Så övar du upp dig. och kolla sedan upp citypolarna.se  eller ett studieförbund. Övning ger färdighet. 

• Söder73

Det klassiska som jag faktiskt tror funkar bäst är att börja på någon aktivitet, kurs eller dylikt

• Anonym (ensam)
    Anonym (hoppetossan) skrev 2013-01-16 23:58:42 följande:
    Visst kan jag ofta känna så. Är två år yngre än dig och har sambo, barn och vänner. Men med åren och familjeskapandet så blir relationerna annorlunda än när man var singlar, bästisar och bundisar.

Att folk inte hör av sig och söker kontakt är nog inte personligt. Alla har fullt upp med sina små livsbubblor. Men börja snacka lite med folk du stöter på - kallprata med kassörskan etc. Så övar du upp dig. och kolla sedan upp citypolarna.se  eller ett studieförbund. Övning ger färdighet. 
    citypolarna har jag inte testat, tack för tipset!
    Blev medlem på en sida som heter bryt-ensamheten.se den verkar bra i sin utformning men är nystartad och har inte så många medlemmar ännu.

Mitt "problem" ligger inte i att jag är för blyg eller så för att prata med folk. Jag pratar med många på olika ställen, även i mataffären. Det är snarare det där med att få till nån varaktig vänskap så man kan umgås och hitta på saker...det blir liksom inte så.
    Jag har ingen social fobi...men när man varit ensam så länge som jag så förväntar man sig inte så mycket av dom kontakter man får.
    Det är nog så att dom i min ålder har fullt upp och har inte plats rent tidsmässigt för fler nära vänner. Ytliga kontakter går ju att skaffa men den hjälper ju inte så mycket egentligen, då det man saknar är en nära vän.
  • Anonym (ensam)
    Söder73 skrev 2013-01-17 00:11:03 följande:
    Det klassiska som jag faktiskt tror funkar bäst är att börja på någon aktivitet, kurs eller dylikt
    Ja, det är klassiskt...kurser är ett tips man fått många gånger. Visst kan jag gå en kurs och lära mig något intressant, men de andra som går kursen är väl mest där för att lära sig... "dreja" eller?

Och problemet kvarstår ändå, det dåliga självförtroendet...känslan av att kanske inte vara önskvärd som nära vän, rädslan för det finns där...alltid! Rynkar på näsan
  • Anonym (hoppetossan)
    Anonym (ensam) skrev 2013-01-17 00:30:44 följande:
    citypolarna har jag inte testat, tack för tipset!
    Blev medlem på en sida som heter bryt-ensamheten.se den verkar bra i sin utformning men är nystartad och har inte så många medlemmar ännu.

Mitt "problem" ligger inte i att jag är för blyg eller så för att prata med folk. Jag pratar med många på olika ställen, även i mataffären. Det är snarare det där med att få till nån varaktig vänskap så man kan umgås och hitta på saker...det blir liksom inte så.
    Jag har ingen social fobi...men när man varit ensam så länge som jag så förväntar man sig inte så mycket av dom kontakter man får.
    Det är nog så att dom i min ålder har fullt upp och har inte plats rent tidsmässigt för fler nära vänner. Ytliga kontakter går ju att skaffa men den hjälper ju inte så mycket egentligen, då det man saknar är en nära vän.
    Det är mycket svårt att skaffa om man inte blir kaffedrickande grannarna eller nåt. Har själv gett upp på den fronten faktiskt. Med jobb och familj orkar ingen vara den vännen. Man ses och hörs och hittar på saker när det passar alla. Och vill göra saker som passar de egna behoven. Får skaffa fler bekanta så kan du sprida ut umgänget med dem .    
  • Anonym (ensam)
    Anonym (hoppetossan) skrev 2013-01-17 00:37:41 följande:
    Det är mycket svårt att skaffa om man inte blir kaffedrickande grannarna eller nåt. Har själv gett upp på den fronten faktiskt. Med jobb och familj orkar ingen vara den vännen. Man ses och hörs och hittar på saker när det passar alla. Och vill göra saker som passar de egna behoven. Får skaffa fler bekanta så kan du sprida ut umgänget med dem .    
    Ja, det är nog så man får göra.
    Med nära vän menar jag inte att man behöver höras varje dag än mindre träffas särskilt ofta. Men det skulle vara trevligt om telefonen ringde nån gång i veckan åtminstone... Glad
  • nyttmedelande

Hej ts

Det finns en rubrik här på fl som heter träffar eller liknande. Försökte hitta det men nu ser jag inget när jag letar. Kanske någon kan hjälpa mig att hitta det.

Det kan man starta en tråd där man söker vänner. Dock ska man inte hoppas för mycket. I bästa fall blir det bara lite prat, sen inget mer.

En del som skriver att de är ensamma vågar sen inte ta kontakt när man hör av sig. Tråkigt men vanligt. 

Tragiskt att många är så rädda för att träffa nya människor. 

• Anonym (ensam)
    nyttmedelande skrev 2013-01-17 00:42:49 följande:
    Hej ts

Det finns en rubrik här på fl som heter träffar eller liknande. Försökte hitta det men nu ser jag inget när jag letar. Kanske någon kan hjälpa mig att hitta det.

Det kan man starta en tråd där man söker vänner. Dock ska man inte hoppas för mycket. I bästa fall blir det bara lite prat, sen inget mer.

En del som skriver att de är ensamma vågar sen inte ta kontakt när man hör av sig. Tråkigt men vanligt. 

Tragiskt att många är så rädda för att träffa nya människor. 
    Har också svarat folk i såna trådar på olika forum på nätet, men som du skriver så blir det sällan någonting av det. Jag tror att många ensamma kanske har lite social fobi, jag tillhör inte den sorten dock. Min ensamhet har flera olika orsaker... men bottnar inte i psykiska problem eller annat som hindrar mig från kontakt.
  • nyttmedelande

Bor du nära Göteborg?

• Miss Blue
    nyttmedelande skrev 2013-01-17 00:51:00 följande:
    Bor du nära Göteborg?
    Undrar också det?
Svar på tråden 45 år, helt ensam utan vänner!!