• Yohanna

Hur stannar man i usa mer än 90 dagar?

Jag har hört av en väldigt "kunnig" vän, att om man flyger till ex. Costa Rica från USA och sedan flyger tillbaka ett par veckor senare, får 90 nya dagar i sitt pass. Stämmer detta? Jag vet att man inte kan åka till karibiska öarna, mexico eller kanada men att Costa Rica och ex. Honduras funkar.

Jag flyger nämligen in till USA den 20e jan, har tänkt mig 89 dagar i landet. Men efter bara 2 veckor åker jag till mexico - kuba - guatemala - Costa rica. Från costa rica (5 veckor senare) flyger jag då tillbaka till USA. Mn då har jag bara 1 månad kvar. Så det jag vill göra är att få ytterligare en månad.

Eftersom jag då flyger in till USA igen från Costa Rica, borde ju jag få 90 dagar i passet igen!? eller?

snälla. supertacksam för hjälp! Min pojkvän bor i usa och jag hatar att aldrig kunna stanna länge nog med honom.
  • Svar på tråden Hur stannar man i usa mer än 90 dagar?
  • Dixie

utan visum blir det svårt att stanna mer än 90 dagar

• jlhm

I ditt fall så kommer du att endast få de återstående dagarna når du återkommer till USA, dvs. de dagar du inte finns i USA räknas inte in i dina 90 dagar som du får vistas i USA.

Om du däremot återkommer till USA efter det att ditt 90 dagar visa har gått ut så kan du troligtvis få ytterligare 90 dagar men du kan dock få många frågor vid passkontrollen angående anledningen till att du behövde återvända så snart till USA.

• Angels

Du kan även ansöka om 6 månaders turistvisum hos amerikanska ambassaden i Sverige. Du måste dock kunna visa att du har inkomst under de 6 månaderna eller tillräckligt med pengar för att klara dig under tiden.

I övrigt vet jag inte om du får 90 nya dagar om du reser in i landet igen. Ring amerikanska ambassaden och fråga.

• ModestyB

Vi gör så att vi är i USA 87 dagar, sen är vi i Panamá en månad och sedan reser vi tillbaka till USA igen och stannar knappt 90 dagar innan vi reser hem till Sverige..

Det räcker inte att vara ute ur USA några dagar.

Du måste kunna visa att du ska vistas i landet som turist. I vårt fall har vi alla resor och allt boende betalt, vilket kan styrkas vid kontrollen (utkrifter) samt kan uppvisa två kreditkort vid inresan. 

Det är andra året vi reser så här och det fungerar bra, men det gäller att man kan visa att man verkligen är turist. Få har råd att semestra som vi gör och det ska bevisas att man har råd.

• Yohanna

Tack för hjälpen!!! Jag kommer åka till Cancun i Mexio från USA, sen Kuba sen costa Rica och sist Panama. Kommer Flyga från panama tillbaka till USA. jag pluggar spansla på distans och har csn. Kommer dock Bara resa typ 5 veckor och önskar även bara 5 veckor extra i USA. Kan jag kanske få det åtminstone? Jag menar, Jag utnyttjade ändå inte alla 90 dagar i USA. Någon sa att man inte kan åka till karibiska öarna, México eller Kanada Och sen åka tillbaka men att resterande länder går. Kommer ju ändå vara borta ca 5 veckor !

• jlhm
    Yohanna skrev 2013-01-24 21:10:21 följande:
    Tack för hjälpen!!! Jag kommer åka till Cancun i Mexio från USA, sen Kuba sen costa Rica och sist Panama. Kommer Flyga från panama tillbaka till USA. jag pluggar spansla på distans och har csn. Kommer dock Bara resa typ 5 veckor och önskar även bara 5 veckor extra i USA. Kan jag kanske få det åtminstone? Jag menar, Jag utnyttjade ändå inte alla 90 dagar i USA. Någon sa att man inte kan åka till karibiska öarna, México eller Kanada Och sen åka tillbaka men att resterande länder går. Kommer ju ändå vara borta ca 5 veckor !
    Så länge du har 5 dagar kvar på ditt 90 dagars visum du fick då du först anlände till USA så ska det inte vara några problem. T.ex du anländer till USA och är där 80 dagar, Du lämnar sedan USA i 5 veckor och kommer tillbaka, du kan då få antingen 90 nya dagar efter massa frågor varför du återvände så snart till USA (mindre troligt) eller så måste du visa att du har biljett från USA inom max 10 dagar eftersom det är det som du har kvar av ditt 90 dagars visum.

Som sagt det är en gråzon detta speciellt om du åker som turist då de vet att många försöker åka till något närliggande land för att sedan återvända och försöka få ytterligare 90 dagar. Om man åker via jobbet så vet jag att det går att åka fram opch tillbaka ett antal gånger med kort tid mellan 90 dagars visum men efter ett tag så börja dom ifråga sätta detta.
    En kollega blev intagen till utfrågning av passpolisen på Newark efter att ha åkt fram och tillbaka och blev tillsagd att detta var sista gången han kommer att få ett 90 dagars visum, efter det var han tvungen att skaffa ett visum via ambassaden innan han skulle få komma in i USA igen
  • Yohanna

Ja men om jag nu åker efter att ha varit 14 dagar i USA vilket jag kommer ha varit när jag åker, så har jag ju fortfarande min biljett hem den 20e April och jag tänkte inte ändra den förän jag väl är inne i USA igen! Så han kommer ju tro att jag ska hem den 20e april och sen när jag väl åker hem typ den 20e maj så kommer det ev bli problem! eller?

• ModestyB
    Yohanna skrev 2013-01-24 23:52:04 följande:
    Ja men om jag nu åker efter att ha varit 14 dagar i USA vilket jag kommer ha varit när jag åker, så har jag ju fortfarande min biljett hem den 20e April och jag tänkte inte ändra den förän jag väl är inne i USA igen! Så han kommer ju tro att jag ska hem den 20e april och sen när jag väl åker hem typ den 20e maj så kommer det ev bli problem! eller?
    När åker du in i USA efter din runtresa i centralamerika?

Stannar du över tiden, dvs. längre än 90 dagar efter din inresa, så blir det problem ja. Resa hem får du naturligtvis göra, men du kan få inreseförbud i upp till 10 år om du vistas olagligt i landet, även om det bara handlar om en ynka dag eller två.

Reser du in från Panamá City efter 5 veckor så blir det inga problem att komma tillbaka in i USA och få 90 nya dagar.

Du vet väl att du max får vistas 180 dagar på ett år i USA (jag tror det finns ett max antal inresor också)?
  • evaoregon

Jag hänger inte riktigt med i hur länge du tänker stanna, men stanna inte längre än du har rätt till för då kan det bli problem som Modesty skriver.  Att ändra biljetten när du väl kommit in i landet låter inte som en bra ide om det innebär att du tänker stanna längre än vad du egentligen får.  Jag skulle se till att följa reglerna med de här 90 dagarna och vill du stanna längre så kan du ansöka om turistvisum.  

Svar på tråden Hur stannar man i usa mer än 90 dagar?