• SannaM

Beter sig förstoppat - mjukt, lite slemmigt bajs

Min 16-månaders har fått mjölkfri kost sedan han var ca 6 mån pga misstänkt mjölkallergi. De ggr vi provat återinföra mjölk har han börjat kräkas efter några dagar. Nu har vi ett nytt problem: han bajsar 1-3 ggr varje dag men beter sig ändå som om han vore förstoppad! Trycker, har som små kramper i magen och verkar aldrig färdigbajsad. Bajset är alltid mjukt, på gränsen till löst och lite slemmigt ibland... Någon som känner igen detta? Allergi? Tid hos läkare dröjer ju flera månader så frågar er så länge... Han är för övrigt glad och pigg, väger ca 13 kg och är ca 85 cm lång.

• Svar på tråden Beter sig förstoppat - mjukt, lite slemmigt bajs
  • Litenåfin

När vår son betedde sej så var han mycket riktigt förstoppad, men själva "proppen" satt högre upp och det som kom ut var det som lyckades smita förbi :)

• SannaM
    Litenåfin skrev 2013-01-17 10:23:14 följande:
    När vår son betedde sej så var han mycket riktigt förstoppad, men själva "proppen" satt högre upp och det som kom ut var det som lyckades smita förbi :)
    Hur fick ni ut proppen då? BVC rekommenderade att testa microlax, men hur sjutton ska man få in det i rumpan när han inte ens ligger still vid blöjbyte. När vi senast testade windy eller försökte stoppa in en supp så fick vi sluta försöka efter en stund - det krävs att två personer håller honom stenhårt fast medan en tredje stoppar in, och han går upp i brygga, gallskriker, kniper ihop skinkorna... känns rent ut sagt som ett övergrepp och sådant vill jag inte hålla på med
  • Annelie 76

Det finns väl laxermedel som man kan ta genom munnen också? Det tar ju bara lite längre tid innan det verkar... Kolla med BVC eller nåt men låt dem inte lura i dig att det ska vara fibrer, det kan göra besvären värre. Extremt många barn blir förstoppade av fibrer.

• Litenåfin

Inte microlax till barn! Resulax för det svider inte!
    Min son var iofs större men vi hjälps åt. En lägger honom på mage i knät och vinklar upp ena benet och den andra ger resulaxen. Vi brukar vara framför Tvn för att distrahera.
    Man kan ge tex laktulos via munnen men det löser inte upp proppen bara förebygger att det händer igen :)

• Litenåfin

Jag vet att det kan kännas som övergrepp men vi har försökt göra det så "trevligt" det går med mycket kramar beröm och mutor...
    Risken finns att man får åka till läkare och få hjälp om man inte får bort proppen. Då tycker jag det känns tryggare i hemmiljö med lugna trygga föräldrar :)

• SannaM

Tack för svar! Får se hur vi gör, hoppas få ta prov för glutenallergi i veckan. Detta har ju typ pågått hela hans liv..

• iffis

Vi är lite i samma sits och får nu körs med resulax och movicol, läkaren på sjukhuset sa att man som förälder oftast är för mesig med lösningsmedel och uppmanade oss på att köra mer än vad som står på paketet.

• Ingridsmamma

Innan ni ger massa laxermedel tycker jag att ni ska prova sätta han på pottan och låta han bajsa där om ni inte redan gör det. Det är lättare att få ut det och mindre riska för förstoppning om han får sitta på pottan regelbundet :)

Svar på tråden Beter sig förstoppat - mjukt, lite slemmigt bajs