• Anonym (TS)

Bebis i säte, rumpan fixerad - någon med erfarenhet?

I förrgår i vecka 36 (35+6) var vi på ultraljud eftersom BM misstänkte säte vilket också bekräftades.

Läkaren stred för att vi skulle prova vända och bad att få känna på magen.
    När hon kände på magen ändrade hon inställning tvärt, enligt henne så är rumpan högst troligt fixerad i bäckenet och tid för kejsarsnitt bokades tre veckor framåt. Hon trodde att ett vändningsförsök var menat att misslyckas och chansen att lillen vänder sig på egen hand uppskattade hon till omkring 5%. Hon sa att hon vill avstå ett eventuellt vändningsförsök.

Jag känner mig omtumlad eftersom man kastas mellan vaginal till kejsarsnitt på några minuter.
    Åh nu, nu oroar jag mig för att det på inskrivningen ska visa sig att lillen vänt sig rätt med huvudet ner och vi blir hemskickade.

Jag vet inte vad jag vill med tråden egentligen, mest få bekräftat att en fixerad rumpa högst troligt sitter där den sitter de återstående veckor med kanske?

• Svar på tråden Bebis i säte, rumpan fixerad - någon med erfarenhet?
  • Smultronpajen88

Jag var i samma läge som dig när jag väntade min son.
    Och vi hade ett planerat ks, och jag hade en oro att "tänk om han vänt sig?" och jag skulle få vända och åka hem.

Nu fick jag dock värkar 1 vecka tidigare, åkte in och dom kollade såklart hur han låg, självklart i säte.
    Vi fick göra ett ks, som nu istället kallades för akut ks. Men som var precis som det planerade. Jag var vaken, det var lugnt och sansat, och ingen stress innan.

Om din bebis fixerat sig, så tror jag inte du behöver vara orolig att bebis vänt sig tills dess att ni kommer in för ert planerade ks.
    Lycka till! :)

• Anonym (TS)
    Smultronpajen88 skrev 2013-01-17 10:59:04 följande:
    Jag var i samma läge som dig när jag väntade min son.
    Och vi hade ett planerat ks, och jag hade en oro att "tänk om han vänt sig?" och jag skulle få vända och åka hem.

Nu fick jag dock värkar 1 vecka tidigare, åkte in och dom kollade såklart hur han låg, självklart i säte.
    Vi fick göra ett ks, som nu istället kallades för akut ks. Men som var precis som det planerade. Jag var vaken, det var lugnt och sansat, och ingen stress innan.

Om din bebis fixerat sig, så tror jag inte du behöver vara orolig att bebis vänt sig tills dess att ni kommer in för ert planerade ks.
    Lycka till! :)

Tack för svar och lugnande ord {#emotions_dlg.flower} Jag känner som en besatt på magen om den "hårda bollen" är kvar, d.v.s. huvudet, himla stressande beteende.

Allt handlar väl om kontroll för min del. Innan hade jag en typ av kontroll, jag skulle föda vaginalt inom ett datumspann och jag hade uppstakat hur jag önskar att saker och ting går till runt omkring.

Nu har jag ett datum, full koll - skitbra. Men risken att få vända i dörren, åka hem, sätta sig och vänta tills Gud vet när innan en vanlig förlossning startar stressar mig.

Så om en läkare gör en helomvändning från att "lilla damen, vi SKA försöka vända på ditt barn" till "vill ni att vi bokar snittiden idag" så bör hon således vara rätt säker på att rumpan är fixerad?
  • Anonym (alla rätt)

En rumpa (säte) kan inte fixera sig på samma sätt som ett huvud men det kan vara väl inställt.

• Anonym (TS)
    Anonym (alla rätt) skrev 2013-01-17 13:25:08 följande:
    En rumpa (säte) kan inte fixera sig på samma sätt som ett huvud men det kan vara väl inställt.

Okej, men så pass fixerad att rumpan blir kvar där? Hur kan hon h menat när hon så fixerad då? Hon fick liksom. inget grepp/tag om rumpan alls vad jag förstod.
  • Anonym (TS)
    Mirali skrev 2013-01-17 16:01:52 följande:
    Jag föddes i säte, 10 dagar över tiden. Inget snack om kejsarsnitt då inte. Det var inga problem, normal förslossning, allt gick bra.

Gör man alltid kejsarsnitt vid sätesbjudning nu mera?

Säkerligen olika rekommendationer på olika landsting men mig veterligen så får man, om man vill, föda i säte. Det gäller väl främst omföderskor medan förstföderskor rekommenderas snitt.
  • Anonym (TS)

Självklart grubblar jag över bebisen läge, det lär jag väl göra tills nästa UL om 13 dagar.
    Kan någon bolla med mig? Jag har ritat lite fint i paint hur jag känner bebisen.
    Den röda bulan är antagligen(?) huvudet, den har alltid varit huvudet hittills men jag undrar ju såklart om det nu kan vara rumpan. Den sitter kvar på samma ställe som vid ultraljudet och då var det huvudet. Där har bebisen suttit med huvudet så länge jag har känt den.

Det som känns annorlunda är de blå cirklarna jag ritade. Jag har känt händer eller fötter däruppe bredvid huvudet tidigare i graviditeten, det är bara det är styrkan har ökat markant nu. Det liksom trycker utåt ordentligt och bökar och gnor. Där vet jag sedan senaste ultraljudet att min moderkaka sitter också så även om den dämpar böket så är det bök där. Kan det vara händer? Är det så starka? Axel? Fötter så högt upp fast rumpan är i bäckenet?

Hickan känns på ungefär samma ställe, där jag ritat. Det är också strax där ovanför som BM hör hjärtljuden, eller ja, i jämnhöjd med min navel på den sidan. Där har hon lyssnat och hört under hela graviditeten, senast i måndags.

Så, jag udnrar väl egentligen mest över de blå cirklarna. Att det är händer eller fötter känner jag men så starkt och är placeringen rimlig om bebisen fortfarande "sitter i bäckenet"?
  • Anonym (TS)

Tillägg, inga rörelser har väl egentligen flyttat på sig, det är bara styrkan i det blå som känns väldigt annorlunda.
    Som nu, det bökas med någon lem vid den undre av de blå cirklarna!

• T1one

Hur gick det för dig. Jag sitter i samma tankar. Vill inte komma dit och vända i dörren har både fixat barnvakt (som tagit ut semester för att passa lilleman) Sen har min man fixat semester så han inte missar Kejsarsnittet. Men tänk om man kommer dit och den har vänt sig så får man gå hem igen...

Alvin 2012-04-27, Bebis 2 beräknad 2013-04-15
  • Anonym (TS)
    T1one skrev 2013-03-26 13:51:01 följande:
    Hur gick det för dig. Jag sitter i samma tankar. Vill inte komma dit och vända i dörren har både fixat barnvakt (som tagit ut semester för att passa lilleman) Sen har min man fixat semester så han inte missar Kejsarsnittet. Men tänk om man kommer dit och den har vänt sig så får man gå hem igen...

Bebisen satt kvar så jag snittades som planerat. Förlossningen drog visserligen igång ett dygn innan så det blev ett turbulent sista dygn där.

Är din bebbe också fixerad med rumpan?
  • T1one

Nej bebisen hade vänt sig för någon dag sen så får en varginal förlossning :)

• beccagranen

Min BM hade missat att barnet låg i säte, så väl på förlossningen inställd på marginal förlossning fick vi beskedet om akut kejsarsnitt. Väldigtomtumlande då det i te funnits i mina tankar, dagen innan var jag på mvc och fick veta att allt såg bra utmärkt huvudet fixerat etc. Med en timmes förberedelser och information rullades jag in i operationssalen. Dåjag haft en smidig/lätt vaginal förlossning innan, så här jag att jämföra med. Snittet var ingenting i jämförelse, enkelt, snabbt och smärtfritt. Jag vår uppe och gick några timmar efter, hade ingen smärta eller blödning av snittet etc. Slutade med smärtstillande dagen efter op. Så i mitt fall var det väldigt positivt, om vi skulle skaffa en 3e och jag hade fått välja, så skulle jag föredra ks. Det kändes även tryggt att ha en hel grupp med människor som toghand om både mig och barnet.

• T1one
    Mirali skrev 2013-04-01 15:27:06 följande:
    Men vad märkligt att det verkar så självklart med snitt bara för att bebisen ligger i säte. Det går ju utmärkt att föda vaginalt i säte.

Och du hade enorm tur som fick ett så smärtfritt ks, inte alls säkert att du har samma tur nästa gång. För mig tog det 3 dygn innan jag kunde resa mig och 8 månader innan det slutade göra ont i snittet.
    Finns knappt läkare som "hjälper till" med sätes födningar längre pga alla risker för både mamman och barnet och anses därför säkrare med KS. Sen vill dom gärna inte göra KS därför dom kollar en även innan man ska föda så barnet ej har vänt sig. Alla har ju olika erfarenheter av KS.
  • beccagranen
    Men vad märkligt att det verkar så självklart med snitt bara för att bebisen ligger i säte. Det går ju utmärkt att föda vaginalt i säte. Och du hade enorm tur som fick ett så smärtfritt ks, inte alls säkert att du har samma tur nästa gång. För mig tog det 3 dygn innan jag kunde resa mig och 8 månader innan det slutade göra ont i snittet.

Men vad märkligt att det verkar så självklart med snitt bara för att bebisen ligger i säte. Det går ju utmärkt att föda vaginalt i säte. Och du hade enorm tur som fick ett så smärtfritt ks, inte alls säkert att du har samma tur nästa gång. För mig tog det 3 dygn innan jag kunde resa mig och 8 månader innan det slutade göra ont i snittet.

Min bebis låg med fötterna vid huvudet, barnmorskan prata om att man kanske kunde försöka och "går det inte" sådan man ju alltid snitta. Jag brand om att få prata med läkare, och hon så att det medför större risker, att jag spricker större omfattning, att barnet fastnarvoch får syrebrist etc. Då vår valet kanske givet att välja ks. Ja jag må ha haft en värdig tur som inte haft några komplikationer alls, det gick även smidigt med min förra vaginala förlossning. Så givetvis är det individuellt, jag tycker dock att en marginal för, ordning var en större upplevelse, just att det känns så mäktigt att man klarat av det. Men ks kändes i det läget som det säkraste, och det varbinte en tiondel så jobbigt, för mig.
Svar på tråden Bebis i säte, rumpan fixerad - någon med erfarenhet?