• Anonym (hjälplös)

Kan han göra så?

Nu är det så att jag under några veckors tid haft många diskussioner med mitt ex ang vårdnaden på vårt barn. Han slängde ut mig och barnet den sista december, tog min nyckel och sa att jag aldrig skulle sätta min fot där igen, sagt och gjort. Jag bodde under två veckors tid hos min kompis med familj innan mina föräldrar kom och hämtade hem mig och barnet till sig. Exet har haft tidigare problem med droger, han har en anmäld misshandel (på mig) på sig som vi dock inte gick vidare med.

Nu till problemen. Han hörde av sig idag och kräver att jag ska betala halva hyran på lägenheten, han vet att jag går på soc nu och har inte ens fått några pengar ännu. Han har nu också tagit tillbaka sina föräldradagar som har vart överflyttade på mig. Han säger att han ska komma och ta barnet ifrån mig för att han vill ha det. Har har sagt upp sin lägenhet idag så han har ju snart ingenstans att bo, han kräks när han byter blöjor, han skriker på barnet när det skriker, han kan inte mata barnet då barnet inte vill äta hos honom och så är han misstänkt för att ha skadat vårt barn, då barnet har blåmärken efter att han vart ensam med barnet, osv.

Enligt min sockontakt så kan jag hindra exet från att träffa barnet om jag anser att han inte är bra för bebisen. (barnet är 6 månader) Och det tycker jag inte att han är!  Jag litar ju inte på honom, varken för min egen del eller för mitt barns. Jag vet inte vad jag ska göra längre... Han går bara längre och längre och han knäcker mig totalt! Någon som vet vad jag kan göra?

Ursäkta att det blev så långt....   

• Svar på tråden Kan han göra så?
  • MattssonE

Ansök om ensam vårdnad och se till att han inte får träffa barnet själv under hela processen.

• Queenie70

Du ska ansöka om enskild vårdnad för barnet och se till att det du berättat dokumenteras hos socialtjänsten: Så länge ni har gemensam vårdnad kan du aldrig ta ifrån honom hälften av de dagar som är hans. Däremot så har du en skyldighet att inte lämna ut barnet till honom om han är farlig för barnet.

• Anonym (hjälplös)

Just nu befinner vi oss 20 mil ifrån honom, så det finns inte en chans på jorden att han får träffa barnet iaf... Ska prata med Soc ang ensam vårdnad men de sa att det inte är en lätt eller kort process... Jag gör allt för mitt barn (självklart) men jag är så rädd att exet ska hitta på massa lögner om mig (han har redan sagt massa sånt till soc, men de tror på mig och inte honom) 

• MattssonE
    Anonym (hjälplös) skrev 2013-01-17 11:54:12 följande:
    Just nu befinner vi oss 20 mil ifrån honom, så det finns inte en chans på jorden att han får träffa barnet iaf... Ska prata med Soc ang ensam vårdnad men de sa att det inte är en lätt eller kort process... Jag gör allt för mitt barn (självklart) men jag är så rädd att exet ska hitta på massa lögner om mig (han har redan sagt massa sånt till soc, men de tror på mig och inte honom) 
    Nej det är verkligen ingen lätt eller kort process, men är det vad som behövs för att barnet ska vara tryggt så är det något man får göra. 

Och om han ljuger så kommer det bita honom i röven, inte dig. Skit i hans lögner. Kommentera dem inte ens. Och när du ansöker om ensam vårdnad så ska du inte sitta och kasta skit på honom och dra upp allting han har gjort osv, utan du ska fokusera på ditt barn. 
  • Anonym (hjälplös)

Ja självklart kommer jag fokusera på barnet, jag har redan sagt att jag inte vill ha massa skit kastat fram och tillbaka, det enda jag vill är att mitt barn ska få en trygg start i livet, och det får kräva vad som krävs... Känner bara hur all ork rinner ur mig mer och mer, men sluta kämpa, det gör jag inte! 

• Anonym (abc)

Han kan ju inte komma och hämta barnet för att han ska ta ut sina pappadagar.

Det som händer är att du inte får ut fler dagar än dina egna och sedan måste du försörja dig fram tills barnet fyller ett år och kan börja på dagis.
    Om du fortsätter bo hemma hos dina föräldrar kanske de kan låta dig bo och äta gratis? I så fall klarar du dig säkert.

Svar på tråden Kan han göra så?