• macci

Rädd och tveksam.. insemination!

Jag och karln har startat en utredning och det går väldigt fort fram. Jag ringde i början på januari och vi har redan hunnit få en del gjort, bl.a. varit på ett första samtal, han har lämnat spermaprov, vi har båda lämnat blodprover och jag har en bokad tid för HSG nästa vecka.

Vi fick frågan om vi ville sätta igång med insemination redan den här cykeln vilket isåfall skulle bli slutet av nästa vecka ungefär då jag beräknat har ÄL då. Jag var positiv till detta men desto mer jag tänker på det desto mer osäker blir jag och har sådan beslutsångest. Jag funderar alltså på att skjuta upp insem till nästa cykel och försöka en sista gång på egen hand. Vi har inte fått några provsvar än så vi vet inte om det är något fel med någon av oss eller om det bara inte går.

Jag vet inte vad jag ska göra! Vill gärna sätta igång inseminationsförsöken om det ger oss någon större chans att bli gravida men samtidigt känns det skrämmande.. What to do? Jag vet att ingen av er kan svara på den frågan men tips, råd och egna erfarenheter mottages tacksamt!

Har lite frågor till er som varit i samma sits och hoppas någon vill svara.

Har ni gjort inseminationer och hur gick det för er? Blev ni gravida? På vilket försök? Hur många gånger hade ni försökt innan dess själva?

HSG - är det samma sak som äggledarspolning? Kan det öka mina chanser att bli gravid på ett naturligt sätt? Om jag gör HSG nästa vecka i början på veckan och har ÄL mot slutet av veckan kan det ge någon effekt redan då?

• Svar på tråden Rädd och tveksam.. insemination!
  • Splash

Hej!

Själv ska jag på första utredningen den 14 Mars känns lite nervöst men jag hoppas de kommer gå bra där. Jag ska nämligen göra det uppe i Falun på en privat klinik. 
    Sitter typ i samma sits som du. Man vet inte vad som kommer bli bäst.

Ang. Gynekologisk röntgenundersökning - HSG (Hysterosalpingografi)
    Här kan du läsa om HSG. 

http://www.sodersjukhuset.se/Avdelningar--mottagningar/Mottagningar/Rontgen-Bilddiagnostiskt-centrum1/Till-patienten/Gynekologisk-rontgenundersokning---HSG/

• PatKay83

Hej, varför har du betänkningar? Hur länge har ni försökt? Vi har snart försökt i 1,5 år och de har inte hittat ngt fel på ngn av oss. Det tar sig helt enkelt inte. Vi får inte insem. förrän nästa cykel och jag lääängtar till dess. Är det eventuella mediciner som får dig att känna dig osäker eller ngt annat? Såg nu att du skrev detta i januari. Vad bestämde du dig för?

• macci

Vi har inte gjort några inseminationer än. Vi bestämde oss för att vänta på provsvaren och köra efteråt. Men när vi fick så positiva besked, ja att mannens små simmare är hur friska och rörliga som helst (långt över gränsen), att allt ser superfint ut hos mig också, så bestämde vi oss för att prova ytterligare några gånger.. Nu är vi på andra egna försöket efter att vi påbörjat utredningen och första försöket sen vi fick provresultaten, jag väntar på BIM nu som är om några dagar, jag tänker tar det sig inte den här gången ger vi det ett sista försök och sen kör vi inseminationer. Är ganska så positiv sen beskeden =)

Jag vet inte men hela inseminations och IVF-grejen är bara så skrämmande och stort för mig av någon anledning, det känns som nån slags stämpel på att man är dömd att inte kunna få barn på naturlig väg så jag försöker kämpa in i det sista :( men visst det är ju tur att det finns och vi ska självklart gå vidare med det om det behövs men just nu är jag inte redo.

Lycka till till er båda {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Rädd och tveksam.. insemination!