• Anonym (Sviken _76)

Vilka slags lögner kan man förlåta?

Jag träffade min sambo för drygt 2 år sedan.Vi hade haft en flirt i tonåren så vi var inte helt främmande för varandra. Allt gick väldigt snabbt sedan. Vi flyttade ihop, förlovade oss och jag blev gravid. Det kändes ändå så rätt allting. Han fick fast jobb i min stad och våra barn vi har sen tidigare kom bra överens. Vi hade haft en flirt i tonåren så vi var inte helt främmande för varandra.

När jag var gravid i 6:e månaden började jag ana oråd. Hans mamma berättade att det kommit post hem till henne från kronofogden. Det visade sig att min sambo har skulder för över 500 000 kr. Jag hade frågat honom tidigare ang ekonomin men han förnekade i sten att han skulle ha några skulder. 

Nästa misstanke kom när jag märkte att han saknade giltig legitimation. Frågade då vrf han inte hade sitt körkort.
    Då förklarade han att det kommit bort och han hade saknat legitimation för att få hämta ut det nya. jag tyckte det lät skumt så jag kollade upp honom. Ringde och kollade upp hans personnummer och fick bekräftat att han inte alls har något körkort. Han har kört bil dagligen sedan vi träffades, skjutsat barnen, även kört genom jobbet.

Jag blev oerhört besviken på honom. Känner mig totalt grundlurad! Ekonomiskt är det inte så lätt att ordna ett större boende med bara en som får ta ett banklån. Vi har ju ändå 4 barn som ska få plats. (Bor i en liten  4:a nu).
    Körkortet ska hans mamma betala åt honom så han kan ta det nu. Men det är inte det som är viktigast för mig.

Det är att han inte var ärlig mot mig från början. Kanske finns fler lögner som kommer fram.  Vet inte om jag kan lita på honom, glömma och gå vidare. Självklart är han djupt ångerfull och vill att vi ska fortsätta tillsammans.

Hur skulle ni andra ha reagerat och kännt er?? 

.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 13:36
    Ursäkta upprepningarna i första stycket! Blev lite fel när jag skrev :/

• Svar på tråden Vilka slags lögner kan man förlåta?
  • Anonym

Jag brukar här vara den som inte tycker att man skall separera i första taget, men att hålla tyst om 500.000 kr i skulder och flytta ihop skulle nog få mig att fundera på att separera.     

• Anonym (njeet)

Det faktum att han kört mina barn i bil och saknat körkort skulle absolut varit ett alldeles för stort svek med tanke på barnens säkerhet, visst han kan säkerligen vara en god förare i vilket fall men nej det hade gått fet bort för min del. 
    Skulderna som han mörkat hade även det varit en stor del då det kan komma att påverka min ekonomi vid en utmätning då det isf skulle anses att jag skulle ta större delen av boendekostnaden osv... Möjligtvis som särbo då.

Dock skulle jag anta att detta inte är det enda han döljer... 

• Bitchos

Ekonomin för mig är jätteviktig och jag skulle inte se en framtid med någon som har skulder, tyvärr. Men framförallt och det viktigaste - tillit. Finns inte den så finns det inget förhållande. Kommer du någonsin att kunna lita på honom. Någonstans i ditt bakhuvud kommer du alltid att undra om han ljuger eller inte.
    Han har antagligen ljugit för att han skäms men det hade ändå varit oförlåtligt i mina ögon. D

• Åsiktskvinnan

Oärlig och olaglig... Låter inte direkt som ett kap.

• Anonym

Ush vad hemskt för dig
    Jag hade satt krav på min sambo att han måste reda ut sina problem, gå och prata med någon. Reda ut varför han inte kan hålla sig till sanningen och kände sig tvungen att ljuga om både körkort och lån. Hade även velat gå och prata med någon jag också (eventuellt tillsammans med sambon) för att reda ut problemen hans lögner har orsakat i relationen.

• Anonym (Sviken _76)

Ska inte försvara honom men det finns en del bakom hans märkliga beteende. Själklart skämdes han så mkt att han undanhöll fakta för mig. Trodde inte att jag skulle vilja ha honom annars.
    Körkortet har han tagit en gång i tiden MEN glömt att skicka in foto/grundhandling så ett "riktigt körkort"  tillverkas. Efter ett år blir förarbeviset ogiltigt efter godkänd uppkörning om inte du har fixat foto och sånt.

Skulderna trodde han själv var ca 200 000 men räntor mm hade ökat en hel del...

Han har även adhd och missbruk i bagaget. Åren som hemlös har gjort att han struntar i vissa saker. Stoppar huvudet i sanden. Om det har med diagnosen att göra så är ha jättedålig på att sköta viktiga papper oh annat. Inga ursäkter ändå för att vara oärlig men bara en teori om hans agerande.           

• linjes
    Anonym (Sviken _76) skrev 2013-01-17 14:33:17 följande:
    Ska inte försvara honom men det finns en del bakom hans märkliga beteende. Själklart skämdes han så mkt att han undanhöll fakta för mig. Trodde inte att jag skulle vilja ha honom annars. Körkortet har han tagit en gång i tiden MEN glömt att skicka in foto/grundhandling så ett "riktigt körkort"  tillverkas. Efter ett år blir förarbeviset ogiltigt efter godkänd uppkörning om inte du har fixat foto och sånt. Skulderna trodde han själv var ca 200 000 men räntor mm hade ökat en hel del... Han har även adhd och missbruk i bagaget. Åren som hemlös har gjort att han struntar i vissa saker. Stoppar huvudet i sanden. Om det har med diagnosen att göra så är ha jättedålig på att sköta viktiga papper oh annat. Inga ursäkter ändå för att vara oärlig men bara en teori om hans agerande.           

O detta är fakta eller sånt han har sagt?
  • Anonym (Sviken _76)
    linjes skrev 2013-01-17 14:41:09 följande:

O detta är fakta eller sånt han har sagt?

Jo jag vet att det är fakta. Har väldigt bra kontakt med hans mor och andra som också kan styrka detta. Men det han har gjort känns ju ändå som ett stort svek.
  • linjes
    Anonym (Sviken _76) skrev 2013-01-17 14:50:37 följande:
    Jo jag vet att det är fakta. Har väldigt bra kontakt med hans mor och andra som också kan styrka detta. Men det han har gjort känns ju ändå som ett stort svek.

Ja det kan man ju lugnt påstå att det är oxå
  • Åsiktskvinnan
    Ska inte försvara honom men det finns en del bakom hans märkliga beteende. Själklart skämdes han så mkt att han undanhöll fakta för mig. Trodde inte att jag skulle vilja ha honom annars.
    Körkortet har han tagit en gång i tiden MEN glömt att skicka in foto/grundhandling så ett "riktigt körkort"  tillverkas. Efter ett år blir förarbeviset ogiltigt efter godkänd uppkörning om inte du har fixat foto och sånt.

Han har även adhd och missbruk i bagaget. Åren som hemlös har gjort att han struntar i vissa saker. Stoppar huvudet i sanden. Om det har med diagnosen att göra så är ha jättedålig på att sköta viktiga papper oh annat. Inga ursäkter ändå för att vara oärlig men bara en teori om hans agerande.           
    Klart du kan ha teorier eller bevis varför men fakta kvarstår ju. Inte behöver du förklara för oss, det är inte vi som ska leva med honom. Är du orolig över hur omgivningen ska ta ditt val att stanna hos någon som gjort dig detta? Ärligt, vem bryr sig om vad andra gör? Det påverkar ingen annan än dig och möjligen barnen men det är ditt val och det är du som står med en karl som inte är ärlig och som är olaglig.
  • orolig2121

Klart ni kan ha ett förhållande även i fortsättningen. Kan ni ha ett bra förhållande? Själv tror jag att tillit är grunden i ett längre förhållande och frågan är om ni någonsin kommer få det igen. Även om man gör den väldigt positiva tolkningen att det här är det enda han ljugit om och han kommer aldrig göra om det, så tar det ändå lång tid att bygga upp ett förtroende igen.

Å andra sidan har ni barn och då är det betydligt viktigare att kämpa för ett förhållande. Jag skulle nog inte ha gett upp redan.

• Anonym (inga)

Egentligen ska man inte förlåta ngr lögner alls, eftersom lögnaren (din kille i detta fall) därmed visat att han är kapabel att ljuga, och dessutom om viktiga saker. 

En annan bra anledning till att inte förlåta lögnare är följande: for every rat you see, there are 50 rats you do not see... Med andra ord, han ljuger säkert om fler saker än detta...

• Anonym (njeet)

Att han dessutom har missbruk i bagaget är ju faktiskt ännu värre, alla vet hur missbrukare brukar ljuga och det är inte någon förmildrande omständighet som du försöker påvisa här, snarare får det mig att tro att han undanhåller mycket mer saker än det du redan fått reda på. 

Jag hade inte levt vidare i det förhållandet. Det kommer säkert komma fram fler lögner, frågan är bara när och hur stora de lögnerna de kommer vara.  
  • Anonym (Sviken _76)

Tack för er åsikter och synpunkter!

Jag har mycket svårt att bygga vidare på denna relation av olika skäl. Framförallt tilliten och även det ekonomiska.
    Låter kanske ytligt att prata om pengar men det känns inte möjligt att leva på existensminimum i ca 15 år. Det är så lång tid det kommer att ta innan skulden är borta. Kan inte direkt se oss tillsammans som pensionärer, sittandes i en sommarstuga och sköta våra barnbarn. Känns väldigt avlägset att det skulle kunna hålla så länge.

Att vi har en dotter på 1 år tillsammans gör det hela mer komplicerat. Vill ju att hon ska få ha sin pappa i vardagen när hon är så liten. Tror det är jättesvårt att få ett fungerande umgänge vid en ev separation just nu iaf.
    Jag bryr mig inte om vad omgivningen tycker. Har tänkt ta dagen som den kommer. Han har fått hjälp av psykiatrin. Bytt medicin och ska gå nån slags gruppterapi för män med problem. Sen får vi se vad som händer. Kanske hittar vi tillbaka och ny tillit byggs upp. Då orkar vi kanske även ta oss igenom den ekonomiska biten. Eller så inte.

Den som lever får se... 

• orolig2121
    Anonym (Sviken _76) skrev 2013-01-18 09:59:04 följande:
    Tack för er åsikter och synpunkter!

Jag har mycket svårt att bygga vidare på denna relation av olika skäl. Framförallt tilliten och även det ekonomiska.
    Låter kanske ytligt att prata om pengar men det känns inte möjligt att leva på existensminimum i ca 15 år. Det är så lång tid det kommer att ta innan skulden är borta. Kan inte direkt se oss tillsammans som pensionärer, sittandes i en sommarstuga och sköta våra barnbarn. Känns väldigt avlägset att det skulle kunna hålla så länge.

Att vi har en dotter på 1 år tillsammans gör det hela mer komplicerat. Vill ju att hon ska få ha sin pappa i vardagen när hon är så liten. Tror det är jättesvårt att få ett fungerande umgänge vid en ev separation just nu iaf.
    Jag bryr mig inte om vad omgivningen tycker. Har tänkt ta dagen som den kommer. Han har fått hjälp av psykiatrin. Bytt medicin och ska gå nån slags gruppterapi för män med problem. Sen får vi se vad som händer. Kanske hittar vi tillbaka och ny tillit byggs upp. Då orkar vi kanske även ta oss igenom den ekonomiska biten. Eller så inte.

Den som lever får se... 
    Om du ändå inte tror på det i längden så tror jag du gör alldeles rätt i att bryta upp nu.
Svar på tråden Vilka slags lögner kan man förlåta?