Spara länge för att ta mindre lån, eller spara kortare tid? Hur länge "orkar" man spara?
Jag och min sambo (23 och 25år) planerar att spara ihop pengar till kontantinsats för att köpa en gård nästa år. Vi har tänkt oss att den ska kosta ca 2miljoner (det finns gårdar i bra skick till det priset där vi bor).
Planen är att spara 20 tusen i månaden i 15 månader, då har vi 300 tusen till kontantinsats och ska då börja leta gård. Men nu på senare tid har jag funderat över om man kanske ska spara under en längre tid istället...
20000 är "lågt" räknat, då jag får ut 24500kr efter skatt varje månad, och min sambo (som just nu är pappaledig) kommer få ut ca 15-17 tusen när han börjar jobba. Våra totala månadskostnader ligger på knappt 15tusen. Så när sambon börjar jobba igen, kommer vi ha minst 25500kr vi kan spara varje månad (räknar med barnbidraget på 1050kr)
Om vi då räknar med att vi under 5 års tid lägger undan 25tusen/månad, så skulle vi ha sparat 1,5mijoner (räknar ej med ränta). Det blir ju mycket billigare att spara och bara ta ett lån på 500tusen för att köpa gård, än att ta lån på 1,7milj och betala massor med ränta, men orkar man spara under så lång tid??
Finns det någon som sparat under så lång tid, och hur har det fungerat? Är det realistiskt att tänka att man "orkar" spara i så många år?
Alternativet är ju som sagt att spara en mindre summa och ta lån, med då kommer det ta oss 10-12 år att betala av lånet...