• Anonym (spara länge?)

Spara länge för att ta mindre lån, eller spara kortare tid? Hur länge "orkar" man spara?

Jag och min sambo (23 och 25år) planerar att spara ihop pengar till kontantinsats för att köpa en gård nästa år. Vi har tänkt oss att den ska kosta ca 2miljoner (det finns gårdar i bra skick till det priset där vi bor). 

Planen är att spara 20 tusen i månaden i 15 månader, då har vi 300 tusen till kontantinsats och ska då börja leta gård. Men nu på senare tid har jag funderat över om man kanske ska spara under en längre tid istället... 

20000 är "lågt" räknat, då jag får ut 24500kr efter skatt varje månad, och min sambo (som just nu är pappaledig) kommer få ut ca 15-17 tusen när han börjar jobba. Våra totala månadskostnader ligger på knappt 15tusen. Så när sambon börjar jobba igen, kommer vi ha minst 25500kr vi kan spara varje månad (räknar med barnbidraget på 1050kr)

Om vi då räknar med att vi under 5 års tid lägger undan 25tusen/månad, så skulle vi ha sparat 1,5mijoner (räknar ej med ränta). Det blir ju mycket billigare att spara och bara ta ett lån på 500tusen för att köpa gård, än att ta lån på 1,7milj och betala massor med ränta, men orkar man spara under så lång tid??

Finns det någon som sparat under så lång tid, och hur har det fungerat? Är det realistiskt att tänka att man "orkar" spara i så många år? 

Alternativet är ju som sagt att spara en mindre summa och ta lån, med då kommer det ta oss 10-12 år att betala av lånet... 

• Svar på tråden Spara länge för att ta mindre lån, eller spara kortare tid? Hur länge "orkar" man spara?
  • Anonym

Tveksam till att ni kommer kunna spara 25000 kr/månad i 5 år. Inte mycket marginaler där... Ni har barn dessutom - inkomsterna minskar ju om man behöver ta ut vab, om någon av er blir sjukskriven eller om ni kanske vill ha fler barn under den tiden? Hur mycket räknar ni med att era kostnader kommer öka när ni har gården? Ränta, dyrare försäkring, kanske behov av fler bilar, sophämtning, ev. vägsamfällighetsavgift, vatten och avlopp, uppvärmning o.s.v? För är det så att kostnaderna, ej medräknat amortering, stiger med några tusen kronor per månad så får ni ju avgöra vad som är värt mest. Är det att bo på gården - kanske att hinna flytta innan barnet börjar skolan o.s.v. - eller är det viktigare att ha ett lågt lån. Någonstans kanske man måste se ett värde bortom det ekonomiska, ett värde som är värt de extra pengarna man kanske får lägga... Att du inte bör räkna med amortering är för att det är ju på sätt och vis ett fortsatt sparande... En annan aspekt är ju hur marknaden ser ut om 15 månader respektive om 5 år. Det är ju en viss risk att marknaden kan ha gjort en rejäl vändning om 5 år, och att det som kostar 2 miljoner idag kanske går på närmare 3? Då kanske ni står där med 1,5 miljon i lån i alla fall...? 10-12 års låneavbetalning är inte alls lång tid, så jag skulle inte varit så orolig för det...

• Anonym (spara länge?)

Tack för svar! =) 

Fler barn kommer vi vilja ha, dock max 2 till, har planerat ett till nästa år, men min sambos lön kommer öka successivt då han är lärling, och jag kommer ha hög fp, så jag räknade med att ekonomin blir ungefär samma =) 

Jag räknar med att kostnaderna kommer öka med ca 10000 kr/månad om vi köper gård, och då är det ju främst räntan som kostar om man tar ett stort lån... 

Det med att marknaden kan se väldigt annorlunda ut om 5 år, hade jag faktiskt inte tagit med i beräkningen, så det var väldigt tänkvärt! =)

Okej, jag tyckte att det kändes som lång tid med avbetalning på 10-12år, eftersom det skulle gå mkt snabbare att spara ihop pengarna, men då räknade jag ju som sagt inte med att huspriserna kunde stiga mycket...  

Vi vill ju hemskt gärna ha en gård, men vill samtidigt bli av med huslånet så fort som möjlig när det är köpt, för att känna mer frihet... 

Tack igen för ett tänkvärt inlägg! =)  

• Anonym

Vad menar du med gård? Menar du typ en bondgård, med ladugård, skog, betesmark, djur etc?  Kommer ni att jobba heltid båda plus sköta gården på fritiden eller kommer någon av er att gå ned i tid? 

• Anonym (spara länge?)

En liten hästgård där vi kommer ha 2-4 hästar och lite betesmark till dem, inga kor, getter höns osv :) båda kommer fortsätta arbeta heltid :)

• Anonym

Jag tycker att det är en bra idé att spara mycket, för att få ihop till handpenningen snabbt. Med hästar kommer ni att få ganska stora kostnader sedan, även om ni inte har så mycket i lån. Men tänk på att ni ska ha kul under tiden också, så överdriv inte sparandet, så ert liv blir tråkigt! Ni kan nog inte bestämma exakt när ni ska köpa gård, utan börja titta när ni har fått ihop till en kontantinsats, och sedan får ni vara lite kräsna, så att ni inte nöjer er med något som ni inte verkligen vill ha... Om det blir efter ett år eller fem år spelar mindre roll - det viktigaste är att det blir ett boende som ni kommer att vara nöjda med (resten av livet?)

• Anonym (hästägare)

Ni kan INTE ha fyra hästar och jobba heltid, det är helt omöjligt.

• Anonym (spara länge?)

Anonym: det låter oxå vettigt, vi vill inte nöja oss med något vi egentligen inte vill ha, för ja tanken är att bo där hela livet :) Anonym (hästägare): jag tror det kommer gå utmärkt, jobbade tidigare som hästskötare i stall med 30 hästar, så jag vet att det tar tid :) tanken är en häst till mig, en inackordering som min kompis ska ha, och som sambon kan låna. Sedan en ponny var till våra barn (vi tror bara att vi kommer vilja ha 2 barn) och barnen får så klart själva sköta sina hästar med hjälp av oss :). Min sambo jobbar dagtid (7-16) och jag arbetar kväll (16-00) så det kommer i princip alltid vara någon hemma för att sköta utfodring osv, om det var det du tänkte på? :)

Svar på tråden Spara länge för att ta mindre lån, eller spara kortare tid? Hur länge "orkar" man spara?