• Anonym

Varför använder man uttryck som gubbe och kärring?

Man läser ofta t ex såhär att kvinnan säger ”min gubbe”. Varför säger man så? Är det då mån tro lika självklart att mannen kan säga ”min kärring? Troligtvis inte. Men varför säger man så då om varandra. Är det mån tro relik ifrån det gamla klassamhället dvs. något som avspeglar vad paret socialt hör hemma? Själv skulle jag emellertid känna mig klart sårad att bli kallad gubbe. Och det då oavsett hur gammal jag då skulle ha varit. För jag skulle personligen själv aldrig kalla någon för min kärring om jag nu verkligen älskade denna kvinna. Jag tycker bara det känns så fel i sammanhanget liksom.  

• Svar på tråden Varför använder man uttryck som gubbe och kärring?
  • Anonym

Övertygade om att många män kallar sin fru för kärring inför kompisar och arbetskamrater mm....säger min man det får han en spark i röven

• Ceasar

Kärring är egentligen ett gammalt uttryck för det käraste man har

• Ceasar

My bad, sorry.

Jag har hört x flera att det betyder det käraste man har. Har dock aldrig undrat tillräckligt för att kolla om det var rätt

• Anonym
    Ceasar skrev 2013-01-17 16:29:37 följande:
    Kärring är egentligen ett gammalt uttryck för det käraste man har

Vad har du fått det ifrån? Det kan verka logiskt i hur vi idag talar. Men det är mycket få idag som överhuvudtaget skulle förstå det svenska språket t ex på vikingatiden. Nej jag tror dig inte om nu du inte kan ge mig ett bättre bevis eller hänvisning på ditt påstående som jag kan däremot:

Kärring

Kärring eller Käring är ett nedlåtande ord för "gammal kvinna".

I Sverige har vi Kärring, i Norge Kjerring, på Gotland Kelling och på Island också Kelling (fast det uttalas Ketling). Alla orden betyder "gammal kvinna". Fornnordiska hade att "tjockt L" ljud, detta har typiskt i Islänska utvecklats till "tl" (fast det stavas fortfarande "ll"), till gotländska till ett vanligt l-ljud, och i norska och svenska har det utvecklats till r. Vi måste därför dra slutsatsen att den fanns ett fornnordiskt ord "Kelling" med tjockt L som betyder "gammal kvinna". Det är sannolikt helt enkelt feminin av ordet "karl" (som ju på svenska uttalas "kar", i vissa dialekter "kär" eller "kall" i vissa delar av Norge.

• Anonym

Vänta nu, TS. Ceasar skrev ju under att han/hon endast hört det. Du har ju bara klippt in från länken Tia F gett dig.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-17 18:06:12 följande:
    Vänta nu, TS. Ceasar skrev ju under att han/hon endast hört det. Du har ju bara klippt in från länken Tia F gett dig.
    Jag såg detta först efter mitt svar,
  • Anna Paulita

Jag har också förstått att folk kallar sina respektive gubbe och kärring. Jag ryser bara jag tänker på det, i min värld låter det riktigt skabbigt faktiskt.

Ingen aning om det är en klassfråga, men jag tycker det är snyggare och värdigare att säga fru/man/sambo/flickvän eller pojkvän.

• TantMy

Jag säger "gubbe" om min gubbe, tycker det låter sött!!!!
    Han får gärna säga kärring åt mig, jag vet ju att han säger det på ett bra sätt.
    Vill jag säga gubbe elakt, då blir det gubb-j-l, och det säger jag aldrig om min kära gubbe, bara om andra elaka karlar!

Att säga flickvän/pojkvän tycker jag låter för barnsligt och fånigt, om man inte är tonåring då! 
    Sambo kan man väl säga, men låter lite torrt och tråkigt...man/fru...om man är gift då. 

• Anonym
    Niffan skrev 2013-01-22 21:06:01 följande:
    Jag säger "gubbe" om min gubbe, tycker det låter sött!!!!
    Han får gärna säga kärring åt mig, jag vet ju att han säger det på ett bra sätt.
    Vill jag säga gubbe elakt, då blir det gubb-j-l, och det säger jag aldrig om min kära gubbe, bara om andra elaka karlar!

Att säga flickvän/pojkvän tycker jag låter för barnsligt och fånigt, om man inte är tonåring då! 
    Sambo kan man väl säga, men låter lite torrt och tråkigt...man/fru...om man är gift då. 

Men vilken kille eller man vill inte vara en riktig ”karlakarl”?

Karl = 1.man, ofta då en stark och manlig sådan. Ex. Grabben jobbar som en hel karl.

Karlakarl = 1."riktig" karl; karl som är stark, händig, tuff och/eller dylikt.

• Anonym

Han kallade mig jämt för "sin kärring" inför sina polare, jag gav bara igen och kallar honom numera för "min gubbe".

• BÅE

Hej, att kalla olika personer för Gubbe och Kärring är för mig skälsord. Jag gör de inte. Jag tycker det är för mycket. Matcho folk använder tal, slang ut tryck , ord , för att väcka sjuka känslor hos den andre och för att skoja och larva sig extra och utöver vad grupp mentaliteten önskar sig. Jag är själv svensk , men svensken beteer sig som en dåre många gånger bland bussar och tåg och vid fester och discon och så vidare. Men de finns även svenskt folk som sköter sig och är seriösa och sanna med varandra och inte pratar om ryggen för alla och allt. Man får ju så mycket skit på sig och bära så de borde väl vara nog med det. Eller är det att man lär känna sig själv och andra om man skvalrar ? Man och kvinna ska man kalla varann för och flicka och pojke, så de så. Frid från Bengt.

Svar på tråden Varför använder man uttryck som gubbe och kärring?